Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

#TheSocialNetwork: een verhaal dat eigenlijk pas net begonnen is.

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Vorige week ging, zoals we al eerder meldden, de film ‘The Social Network’ in Nederland in première. Toevallig (of juist niet) barst er deze dagen een ware hype uit rond het fenomeen ‘sociale netwerken’. Juist vanwege die hype, en niet omdat Tribal nu ook al cinematografische experts in dienst heeft, zullen we de film hier bespreken. Er is namelijk een aantal interessante zaken rondom Facebook (en de hype eromheen) die we graag willen delen.

Een jongensdroom

Uiteindelijk kun je het verhaal over Mark Zuckerberg (de oprichter van Facebook) bekijken als een mooie jongensdroom. Net zoals het verhaal over Larry Page & Sergey Brin, Bill Gates of de Nederlandse Ben Woldringh. Het gaat om een jong iemand met een goed idee, op het juiste moment. Daarna blijkt het idee, dankzij ondernemersgeest, de juiste contacten en een flinke dosis geluk, goud waard te zijn. Facebook is hierbij dan wel de vreemde eend in de bijt omdat de opmars van Facebook nog niet gestuit is. Wereldwijd sluiten steeds meer mensen zich aan bij het netwerk en moeten langzaamaan allerlei lokale maar ook internationale concurrenten genoegen nemen met een niche of tweede plaats. Interessant in dat kader is bijvoorbeeld ook de Wall Street Journal die schrijf over de strijd tussen Facebook en Hyves in Nederland.

Psychologische paradox

Naast het verhaal over een jongensdroom die uitkomt, beschrijft ‘The Social Network’ ook een schijnbaar psychologische paradox over een jongen die er graag bij wil horen maar zelf totaal niet sociaal is. Hij denkt dat door een uitzonderlijke prestatie andere mensen hem zullen zien en waarderen. Uiteindelijk heeft een niet sociale jongen het grootste sociale netwerk gebouwd. In de film noemt hij zelf ook dat Facebook draait om wie ‘er sex heeft en wie niet’. Dus zo heel pretentieus waren zijn bedoelingen nou ook weer niet.

De vergankelijkheid van online succes

De film, en de suggestie die daarin gewekt wordt, laat ook zien hoe vergankelijk een online succes kan zijn. Ook al heb je een goed idee, er is bijna altijd wel iemand die net iets eerder dat idee heeft, het beter uitvoert, of door betere contacten het groter weg kan zetten. Het lijkt erop dat Facebook nu hèt social network wordt, maar dat wil niet zeggen dat Facebook over 2 jaar nog steeds grootste is. Misschien komt Google weer met een briljant idee, vindt MicroSoft een manier om Live groot en sociaal te maken of gaat Twitter de wereld veranderen.

Go/no-go?

Naast bovenstaande overwegingen vind ik de film zelf een prima avondje uit. Het verhaal wordt op een boeiende manier verteld (het is geen documentaire) en het geluid en gebruikte muziek spreken ook erg aan. Eigenlijk is dit zo’n film die je gezien moet hebben als je ook maar iets met internet of internet marketing te maken hebt.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF