Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Think Mobile with Google 2012: 5 bevindingen

Door: Paulina Florax

Geschatte leestijd: 1 minuut

Evenementen en congressen omtrent mobile geven altijd nieuwe inspiratie op gebied van mobile marketing.

Ook vandaag bracht het evenement Think Mobile, georganiseerd door Google, weer nieuwe inspiratie. De belangrijkste boodschap van vandaag is dat mobiel tegenwoordig echt niet vergeten mag worden in de marketingcommunicatiemix van bedrijven. De smartphone penetratie van het eerste kwartaal van 2012 was 43% en 78% van de Nederlandse smartphone gebruikers zoekt naar lokale informatie. Tegenwoordig zijn er in Nederland ook meer dan 2 miljoen tabletbruikers! Al deze ontwikkelingen zijn natuurlijk belangrijk. Maar er zijn nog meer interessante feiten over mobiel, die nog een laag dieper kunnen gaan. Ik heb 5 bevindingen die werden besproken op het Think Mobile Event op een rij gezet:

1. Een mobiele ervaring is erg belangrijk
Laat de consument verrassen op de smartphone. Nederlandse consumenten verwachten een goede mobiele ervaring. Een speciale mobiele ervaring is bijvoorbeeld een smartphone friendly website.

2. Desktop gebruik is niet te vergelijken met smartphone gebruik
Het is belangrijk dat je de smartphones heel anders benadert dan het online web.

3. Wees creatief met budget en wacht vooral niet af met een smartphone site
De smartphone is niet meer de toekomst. Steeds meer bedrijven gaan een smartphone site ontwikkelen. Wees de trendsetter op het gebied van mobiel en loop voor op jouw concurrenten.

4. ‘The interface is the brand’
Hoe je je op smartphone presenteert als bedrijf is tevens je visitekaartje. De interface van mobiele sites of apps moet bij je merk passen.

5. De smartphone is nog niet optimaal voor directe sales
Het is momenteel lastig conversies te realiseren via smartphones. Er zijn hier verschillende redenen voor. Mobiele betaalmogelijkheden zijn nog niet optimaal. Nederlandse consumenten vertrouwen het nog niet helemaal om producten aan te schaffen via smartphones.

Naar mijn mening blijft het een kip en ei verhaal. Als je een mobiel product op de markt zet, komen de bezoekers vanzelf wel en bouw je het vertrouwen vanzelf op. Het is wel belangrijk dat je goed nadenkt over je mobiele ervaring. Je moet het niet zomaar doen omdat mobile een ‘hot’ item is, er moet wel een goede mobiele propositie achter zitten, zodat je de mobiele bezoekers op een interessante manier kan verrassen.

Discussie- 3 reacties

Wim Nomen

6 juli 2012, 09:53

Goeie tips, bedankt!

Wat denk jij Paulina, je desktop bezoekers vragen wat zij zouden verwachten op een mobiele website, is dat een goede methode om je mobiele strategie/content te bepalen?

Reageer hier op

Paulina Florax

9 juli 2012, 10:45

Hallo Wim,

Je zou een onderzoek kunnen doen bij je desktopbezoekers en vragen wat ze verwachten van een mobiele website. Tevens kun je in Google Analytics ook veel informatie achterhalen over het mobiele gebruik van een website. Deze bronnen kunnen helpen bij het bepalen van de juiste mobiele strategie.

Reageer hier op

Robert

25 mei 2013, 04:47

Dit artikel is oud, ik weet het. Maar vooralsnog vallen mijn conversies via smartphones nog wel tegen. Via tablets zie je het wel steeds meer.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF