Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

21 september 2017

Wat mij enorm fascineert binnen het vakgebied van SEA is het zoekgedrag van mensen. Ik zoek dit graag voor je uit!

Lees meer over mij >>

Tips & features in de nieuwe Google AdWords Interface Alpha

Door: Patricia Bouwheer

Geschatte leestijd: 2 minuten

Na acht jaar komt Google met een nieuwe interface voor AdWords, genaamd ‘Alpha’. Deze nieuwe interface is visueler, 20% sneller en een stuk uitgebreider dan de huidige interface. De nadruk ligt meer op analyses en widgets in de kleurrijke ‘Googly’ kleuren. De interface werd aangekondigd in 2016 en is nu in bèta. Je kan nog switchen tussen beide interfaces. Wat is er veranderd en hoe gebruik je de nieuwe interface? In dit blog lees je een aantal handige tips.

AdWords nieuw

Nieuw

adwords oud

Oud

Korte update: de veranderingen op een rij

Wat heeft de nieuwe Google AdWords Alpha interface te bieden? We hebben een aantal veranderingen op een rijtje gezet:

  • Tabblad ‘Overzicht’ geeft direct een duidelijk beeld van de resultaten, de grootste wijzigingen én de resultaten op basis van device en tijdstip van de dag.
  • Campagnes en instellingen is nu zichtbaar in het linkermenu (voorheen aan de bovenkant).
  • De advertenties en extensies zijn in de nieuwe interface samengevoegd tot één tab.
  • De wijzigingsgeschiedenis vind je onderaan in het linker menu.
  • Wanneer je de tijdsperiode wilt aanpassen kun je al scrollend door de maanden in plaats van te moeten klikken op de kleine pijltjes. Beter!
  • In plaats van twee kun je nu vier verschillende variabelen analyseren in een grafiek.
  • Je krijgt snel inzicht in welke extensies al ingezet worden en/of ontbreken in de subtab ‘extensies’.
  • Nieuw: de mogelijkheid om device bodaanpassingen op advertentiegroep niveau in te stellen in plaats van op campagne niveau. Nog meer controle op je biedingen voor apparaten!
  • Druk op het ‘vraagteken’ op je toetsenbord en krijg een handig overzicht van diverse sneltoetsen.
  • Let op bij het toevoegen van een nieuwe doelgroep in je campagnes/advertentiegroepen. ‘Targeten & bieden’ heet in de nieuwe interface ‘targeting’ en ‘alleen bieden’ heet observatie.
  • Nieuw: bodaanpassingen voor telefoongesprekken voor meer zichtbaarheid van het telefoonnummer in mobiele advertenties. Bodaanpassingen zijn mogelijk van -90% tot +900%.

 

Functie kwijt? Kijk bij de ‘drie puntjes’

Veel instellingen zitten bij Google AdWords Alpha verstopt en vind je terug door rechts bovenin te klikken op de drie puntjes. Daar vind je o.a. de gedeelde bibliotheek met doelgroepenbeheer, de zoekwoordplanner, conversiemetingen en instellingen rondom facturatie en toegang.


Switchen tussen campagnetypes

In het linker menu kun je filteren op basis van campagnetype. Je kunt kiezen uit zoek, – display,- video,- en shopping campagnes. Het fijne aan de nieuwe interface is dat de navigatiebalk alleen maar tabbladen laat zien die voor dát campagnetype van belang zijn. Zo zie je bij de selectie ‘Display campagnes’ het tabblad ‘Plaatsingen’. Dit tabblad is niet relevant en wordt dus ook niet getoond bij de selectie van ‘Search campagnes’.

Nieuw: de promotie extensie

Een nieuwe extensie die alleen beschikbaar is in de nieuwe interface is ‘promotie extensies’. Deze extensie biedt de mogelijkheid om onderaan je advertentie een (tijdelijke) sale/promotie op te geven. Bij deze extensie kun je een begindatum en een einddatum geven aan je actie.

Dimensies

Het oude bekende Dimensies tabblad is verplaatst naar Rapportage. Klik rechts bovenin op het ‘grafiek icoontje’ en kies voor ‘vooraf gedefinieerde rapporten’. Deze nieuwe rapportage biedt de mogelijkheid om de resultaten direct visueel te maken in diverse grafieken middels een drag & drop methode.

Hoe kom je in de nieuwe interface (en hoe kom je er vanaf)

Google is bezig om deze nieuwe interface uit te rollen bij alle accounts. Zodra je bent ingelogd, dan krijg je links onderin een blauwe pop-up met de mededeling ‘probeer het nieuwe AdWords’. Klik hierop en je kunt direct aan de slag!

Zit je al in de nieuwe interface en weet je niet hoe snel je weer terug wil naar de oude interface? Geen probleem. Je kunt momenteel nú nog switchen naar de oude vertrouwde interface. Druk rechts bovenin op de ‘drie puntjes’ en kies vervolgens voor ‘terug naar vorige versie van AdWords’. Er komt natuurlijk een tijd dat switchen niet meer mogelijk is.

Vraag het onze SEA specialist

Wil je meer weten over de inzet van SEA of andere online marketing activiteiten? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking! Of lees meer interessante artikelen over AdWords of online advertising op ons Tribal blog.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF