Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Toegevoegde waarde van sitelinks in AdWords

Door: Nadine Willems

Geschatte leestijd: 1 minuut

In AdWords wordt volop gebruik gemaakt van Ad Sitelinks. Je kan de bezoeker specifieker laten landen en zal waarschijnlijk daarom betere resultaten geven. Het is alleen nog niet echt onderzocht… Daarom deze blog! Wat is nu de daadwerkelijke toegevoegde waarde van sitelinks in AdWords?

Opzet testen sitelinks

Om de toegevoegde waarde van sitelinks te onderzoeken hebben we een aantal testen uitgezet in Adwords. De testen zijn ingezet voor merknaam campagnes van drie klanten in verschillende branches. Retail, Travel en HR. Voor elke klant hebben telkens twee identieke merknaam campagnes naast elkaar gedraaid. Door advertentieplanning om en om weergegeven en zowel op uur- als dagniveau afgewisseld. Dit om zo min mogelijk invloed te hebben van bijvoorbeeld dagpatronen, seizoensinvloeden, acties, het weer etc.

Test 1:  Wél of géén sitelinks

In deze test heeft merknaam campagne 1 mét sitelinks gedraaid en merknaam campagne 2 zónder sitelinks. En dit voor elke branche. Al snel werd duidelijk dat het toevoegen van sitelinks een forse stijging geeft in de algehele CTR, zie ook onderstaande resultaten.

  1. Retail: Campagne 1 (mét): 15,34%; Campagne 2 (zónder): 11,63%
  2. Travel: Campagne 1 (mét): 24,74%; Campagne 2 (zónder): 15,20%
  3. HR: Campagne 1 (mét): 17,10%; Campagne 2 (zónder): 9,64%

Als we dieper inzoomen op de campagne zagen we dat slechts een zeer beperkt aantal bezoekers daadwerkelijk op een sitelink klikt. Van de keren dat de advertentie met sitelink is verschenen, zie je hieronder de CTR op de koptekst en de CTR op de sitelinks.

  1. Retail: CTR koptekst: 33,86%; CTR sitelinks: 0,77%
  2. Travel: CTR koptekst: 40,50%; CTR sitelinks: 4,06%
  3. HR: CTR koptekst: 23,20%; CTR sitelinks: 5,91%

Overigens is het aantal conversies uit sitelinks minimaal, circa 5% van het totaal aantal conversies!

Conclusie

Uit test 1 blijkt duidelijk dat het toevoegen van sitelinks een forse stijging van de algehele CTR tot gevolg heeft. Een verhoging van de CTR leidt vervolgens tot een betere kwaliteitsscore in AdWords, waardoor het nut van sitelinks zeker is bewezen!

Verder is opvallend dat bezoekers nauwelijks op een sitelink klikken. Een verbetering van de CTR komt dus niet door de sitelinks clicks maar wellicht door het vergroten van de advertentieruimte. Door het opnemen van sitelinks in je AdWords-advertentie wordt je advertentieruimte in de Google resultaten vergroot. Hierdoor bouw je meer autoriteit op. Je drukt je concurrent weg, waardoor je zelf meer bezoekers naar je website kan trekken.

Test 2: Welke sitelinks?

De conclusie van test 1 is dus duidelijk: stel zeker sitelinks in! De volgende vraag is natuurlijk welke sitelinks je het beste kan instellen. Een mooie vraag voor test 2. Zodra deze testperiode is verstreken zullen we een blog wijden aan de belangrijkste conclusies. Maar voor nu: sitelinks toevoegen!

Discussie- 3 reacties

Frederik Vermeire

17 februari 2011, 23:19

Ook hier in retail zelfde resultaten! Thanks!

Reageer hier op

Peter Minkjan

18 februari 2011, 10:43

Mmmm, jullie hebben sitelinks getest voor merknaam campagnes maar hebben alleen maar gekeken naar de AdWords resultaten en de organische buiten beschouwing gelaten. Het kan dus zo zijn dat de verhoogde CTR en verkeer alleen maar ten koste is gegaan van de organische resultaten en je dus betaalt voor verkeer wat je anders ‘gratis’ zou krijgen.

Ik ben heel benieuwd wat het effect is op het organische verkeer. SEOMoz heeft dit vorig jaar onderzocht en daar kwam uit voort dat er voornamelijk verkeer verschoven wordt van SEO naar SEA.

https://www.seomoz.org/blog/the-effect-of-activating-google-adwords-sitelinks

Reageer hier op

Nadine Willems

18 februari 2011, 11:02

De invloed op de SEO-resultaten is zeker een belangrijke vraag en stond al op onze agenda om uit te zoeken. Kom ik dus later op terug. Ben benieuwd of wij dezelfde verschuiving zien als SEOMoz.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF