Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Toekomst van online adverteren centraal tijdens Google Inspiratiemiddag

Door: Ben Van Bokhoven

Geschatte leestijd: 3 minuten

In samenwerking met Google organiseerde Tribal op 14 maart een inspiratiemiddag op locatie bij Google Nederland in Amsterdam. Een inspirerende middag waarin de toekomst van online adverteren centraal stond en de kansen die het nieuwe See-Think-Do model hierbij biedt.

Al jaren ligt de focus van veel ondernemers voornamelijk op sales en conversie en worden resultaten afgerekend op ‘de laatste klik’ die de aankoop binnen haalt. Een gemiste kans, want hiermee sla je de voorgaande fases van de customer journey over. Fases waarin je juist in beeld wilt komen bij (potentiële) klanten. In samenwerking met Google organiseerde Tribal daarom een inspiratiesessie met diverse klanten waarin we een kijkje gaven in het ‘online adverteren 2.0’.

Inzicht in de customer journey

Tijdens de inspiratiemiddag kwamen zowel onze eigen specialisten Mark en Bart als de Google consultants Tim Navis en Floris van de Peppel aan het woord tijdens verschillende presentaties en een interactieve workshop.

Zo gaf Tim Navis een inspirerende presentatie over Branding in the digital age. Volgens Navis wordt het onderscheiden van doelgroepen en dieper segmenteren nog belangrijker. Elke doelgroep legt tenslotte een eigen customer journey af, inclusief specifieke informatiebehoeftes en voorkeuren voor kanalen. Mobiele devices voeren hierbij de boventoon en worden steeds belangrijker. Zo wordt op dit moment 50% van alle content bekeken via mobiel en nam de kijklengte op mobiele apparaten in 2015 met 100% toe. Indrukwekkende cijfers die het belang van mobile onderstrepen. Ook video groeit ongelofelijk hard. Zo wordt YouTube in Nederland dagelijks door maar liefst 4,5 miljoen unieke bezoekers bezocht en consumeren we 6 miljard uren aan videocontent per maand. Het mag duidelijk zijn dat er voor videomarketing op mobiele devices volop kansen liggen.

Meer rendement met de juiste content in de juiste fase

We gaan niet meer online, we leven online. Dit is een statement die voor veel consumenten op gaat en waarop je als organisatie moet inspelen. Dit betekent voor bedrijven en adverteerders dat er ook veel meer contactmomenten ontstaan. Een consistente beleving is hierbij essentieel en vraagt bedrijven verder te kijken dan enkel de conversiefase. Inspelen op de Awareness en Consideration fase is dan ook minstens zo belangrijk en biedt volop kansen. Tribal specialist Mark ging in op dit vraagstuk en legde uit hoe je de content en materialen hierop afstemt. Want Google shopping is bijvoorbeeld zeer geschikt voor de conversiefase, maar sluit niet aan bij de informatiebehoefte van een klant in de Awareness fase. Volgens Mark is de uitdaging om je type advertenties en content precies zo in te zetten, dat deze aansluit bij de informatiebehoefte van de klant op dat specifieke moment. Een werkwijze die te kenmerken is als een ‘pull strategie’ in plaats van de traditionele ‘push strategie’. Dus niet meer alleen maar informatie zenden die stuurt op de aankoop, maar klanten inspireren met de content die hen helpt bij het oriëntatie- en/ of beslissingsproces.

Online strategie bepalen met het See-Think-Do model

De middag werd afgesloten door Joris van Peppel van Google die het See-Think-Do model tijdens een interactieve workshop in praktijk bracht. Dit model is een moderne versie van het AIDA model en biedt een helder framework waarmee je inzichtelijk maakt hoe je klanten ook in de eerdere fases van de customer journey kunt bereiken. Onderstaand een weergave van het See-Think-Do model:

Speel in op de customer journey met het nieuwe See Think Do model van Google

Binnen dit model staan de volgende fases centraal:

  • See: deze fase draait om het verkrijgen van bekendheid en omvat iedereen die in de toekomst mogelijk geïnteresseerd is om klant te worden. In deze fase gaat het dan ook om het tonen van je merk aan consumenten, zonder dat je als bedrijf verwacht dat zij een aankoop doen.
  • Think: binnen deze fase vallen de oriënterende consumenten die nadenken over de aankoop van een product op korte of lange termijn. Ze zijn actief op zoek naar informatie en vergelijken producten. In deze fase wil je als bedrijf gezien en in overweging genomen worden. Je verwacht dus nog steeds geen aankoop, maar wilt wel als kandidaat gezien worden.
  • Do: dit is de fase die bij ondernemers het meest bekend is en waarin de bezoeker bereid is om een aankoop te doen. In deze fase wil je dat deze een aankoop doet en wil je het hen zo gemakkelijk mogelijk maken.

Onderstaande afbeelding laat de aankoopcyclus zien die een klant doorloopt volgens het See-Think-Do model, waarin duidelijk te zien is dat er al veel meer contactmomenten zijn voor de uiteindelijke aankoop:

Speel in op de customer journey met het nieuwe See Think Do model van Google

KPI’s bepalen aan de hand van de customer journey

Om succesvol in te spelen op de verschillende fases van de customer journey is het essentieel dat elke fase zijn eigen boodschap heeft, je content aanbiedt die geschikt zijn voor die fase en dat je de juiste kanalen inzet. Ook moeten voor elke fase KPI’s bepaald worden die passen bij dat stadium. Denk bijvoorbeeld aan bereik en interactie in de See fase, brochureaanvragen en aantal bekeken producten in de Do fase en uiteindelijk de conversies en CPA in de Do fase.

Binnenkort gaan we verder in op het See-Think-Do model en de mogelijkheden voor jou als ondernemer. Wil jij voor die tijd al meer weten over dit model of meer weten over de mogelijkheden van online marketing voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op, onze specialisten vertellen je graag meer!

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF