Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Top 3 doodlopers – conversiekillers op je website

Door: Suzanne van den Dikkenberg

Geschatte leestijd: 2 minuten

Wanneer een bezoeker op je website is, is het de kunst dat de bezoeker zijn doel op jouw website kan bereiken. Helaas zijn er op veel websites nog de zogenaamde ‘doodlopers’. Hieronder deel ik de meest bekende doodlopers, zodat je ze in ieder geval op je eigen website kunt voorkomen.

1. Er wordt geen vervolgactie getoond

Nadat een bezoeker een stuk content heeft bekeken – zoals een klantreview -, wordt er vaak geen navigatiemogelijkheid naar relevante content geboden. Het tonen van de mogelijkheid om meerdere reviews te bekijken, past bijvoorbeeld goed in de flow, maar wordt niet getoond. Het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment is essentieel en kan d.m.v. passende links of een ‘call to action’ knop gecommuniceerd worden. Een pagina die bekend staat als ‘doodloper’ is de ‘Over ons’ pagina. Check dus of een gebruiker op jouw website op deze pagina niet doodloopt. Als oplossing kun je navigeren naar relevante pagina’s die een relatie hebben met de huidige pagina. Voorbeelden van mogelijke vervolgacties: ‘Bekijk onze diensten’, ‘Bekijk het blog’ en ‘Neem contact met ons op’.

2. Geen resultaten bij de zoekfunctie op je website

De zoekbalk op je website is een ideaal middel voor onder andere taakgerichte bezoekers. Wanneer een gebruiker door het gebruik van deze zoekmachine zijn doel kan bereiken, is je missie geslaagd. Uiteraard kan het voorkomen dat de zoekmachine geen passende zoekresultaten kan vinden bij de ingegeven zoekterm, maar niets is vervelender dan de melding  ‘Er zijn geen overeenkomende zoekresultaten gevonden’ . Wanneer er geen alternatieven getoond worden om uiteindelijk wel bij het gewenste product uit te komen, dan is de kans groot dat je de gebruiker kwijt bent.

Hoe kun je de bezoeker op weg helpen?

  1. Toon als eerste stap empathie voor de situatie ‘Sorry, we hebben geen resultaten gevonden voor…’
  2. Laat een bezoeker vervolgens opnieuw zoeken door een zoekfunctie aan te bieden.
  3. Plaats onder de zoekmachine enkele suggesties/ tips waardoor de bezoeker net even anders kan zoeken. Bijvoorbeeld: ‘Controleer uw spelling’, Gebruik meer algemene woorden’ en Gebruik synoniemen’. Bied vervolgens de optie om de bezoeker te helpen: ‘Wij helpen u graag verder! Bel……. Of kijk op de pagina Contact’.
  4. Bied als laatste optie de mogelijkheid om terug te keren naar de homepage. Wellicht dat hier de zoektocht opnieuw kan beginnen.

3. Product is niet beschikbaar

Wanneer een bezoeker in jouw webshop het gewenste product gevonden heeft, staat er soms in kleine lettertjes bij ‘Product niet beschikbaar’. Een bezoeker kan hierdoor denken; “Oke, dan kijk ik wel verder”. Vervolgens gaat je bezoeker naar een andere website en verlies je hem/haar. Geef in plaats van alleen ‘Product niet beschikbaar’ de mogelijkheid om geïnformeerd te worden op het moment dat het product wel weer op voorraad is. Op deze manier kan je een bezoeker niet direct helpen, maar kan een later contactmoment wellicht nog bijdragen aan een conversie.

Mocht je naast de genoemde doodlopers willen laten controleren of jouw website voldoet aan de usability conventies en heuristieken (standaarden), ik help je graag op weg!

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF