Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Tot 20% hogere CTR met nieuwe Expanded Text Ads in AdWords

Door: Ben Van Bokhoven

Geschatte leestijd: 3 minuten

Dit artikel verscheen eerder op Twinkle.nl

Groot nieuws in SEA land: de bèta versie van de expanded text ads is uitgerold. Met deze nieuwe opzet bieden advertenties maar liefst 47% meer ruimte om je boodschap te verkondigen. Een interessante kans voor zowel SEA specialisten als content marketeers en copywriters. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over de expanded text advertenties in AdWords.

Tweede grote wijziging binnen AdWords

Met de invoering van expanded text ads voert Google de grootste wijziging in sinds de oprichting van AdWords. Groot nieuws dus voor SEA marketeers en iedereen die zich bezig houdt met AdWords. Er gaat namelijk veel veranderen. En dat  terwijl de storm rondom het verwijderen van de rechterkolom met advertenties in de search engine result page (SERP) pas net geluwd is. Hoe dan ook, tijd om te kijken naar de nieuwe expanded text ads en jezelf voor te bereiden op de nieuwe mogelijkheden.

 

Wat zijn expanded text ads?

Expanded text ads zijn eigenlijk precies wat de term zegt: de traditionele tekstadvertenties in AdWords, maar dan met meer ruimte voor tekst. En niet zomaar wat meer ruimte, aangezien het aantal toegestane tekens met maar liefst 47% is toegenomen.  Zo is er een nieuwe tweede kopregel beschikbaar met 30 tekens en mag je 80 tekens invoeren bij de advertentietekst zelf.  De gebruikelijke 25 – 35 – 35 opzet verandert dus naar 30 – 30 – 80. Een behoorlijke uitbreiding.

 

Wat verandert er?

Met de uitrol van de uitgebreide tekstadvertenties verandert ook het invoerscherm binnen AdWords. Tot nu toe zag je in Google AdWords het volgende scherm:

Alles over de expanded text ads in AdWords

Eén kopregel + twee tekstregels met 35 tekens per regel dus.

De nieuwe opzet ziet er als volgt uit:

Alles over de expanded text ads in AdWords

Het valt direct op dat er niet alleen een extra headline is toegevoegd, maar ook dat het voorbeeld de mobiele advertentie als leidend toont. Een duidelijke indicatie dat Google mobiel als de toekomst ziet. Als we de wijzigingen op een rij zetten, ziet dit er als volgt uit:

Alles over de expanded text ads in AdWords

De ruimte voor tekst in je advertenties is dus flink toegenomen van 95 tekens naar 140 tekens. Tekstruimte die je mooi kunt gebruiken om je USP’s of boodschap extra duidelijk in beeld te brengen.

Een ander handig voordeel is dat de zichtbare URL bij expanded text ads nu automatisch het hoofddomein aanhoudt en deze niet meetelt in de tekens die je invoert. Je hebt in de nieuwe opzet dus extra tekstruimte in de vorm van twee invulvelden met 15 tekens per stuk.

 

Hoe zien expanded text ads eruit in de SERP?

Door de toegenomen tekstruimte zijn de getoonde advertenties in de SERP bijna twee keer zo groot. De expanded ads vallen dus niet alleen meer op, maar verdringen door hun omvang ook de organische zoekresultaten (nog) verder naar onder.

Onderstaand de oude en nieuwe advertentie naast elkaar:

Alles over de expanded text ads in AdWords

Bij de expanded text ad valt de titel een stuk meer op. Een grote meerwaarde aangezien de header een beslissende factor is voor bezoekers om wel of niet door te klikken. Daarnaast is de URL beter toegespitst op de zoekintentie van de klant en is de advertentietekst iets langer.

 

Wat zijn de voordelen van de expanded text ads?

De uitgebreide tekstadvertenties brengen diverse interessante voordelen met zich mee voor iedereen die bezig is met AdWords:

Creëer sterkere advertenties: de extra headline en tekstruimte bieden jou de kans om je USP’s en boodschap nog beter over te brengen

Sterkere zichtbare URL: je kunt de zichtbare URL beter toespitsen doordat je naast het hoofddomein ruimte hebt voor 2 x 15 karakters extra

Hogere CTR: Google voorspelt dat de CTR bij expanded text ads met maar liefst 20% toenemen

Mobile First:  advertenties zijn standaard geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Belangrijk met het oog op de toenemende rol van mobile

Responsive: de advertenties passen zich automatisch per device aan

Kanttekening is wel dat de expanded text ads op dit moment nog niet hetzelfde potentiële bereik hebben als de standaard tekst advertenties. Ook kunnen de prestatiestatistieken nog fluctueren. Google adviseert dan ook om tot de definitieve uitrol standaard en uitgebreide tekstadvertenties te combineren binnen campagnes. Daarnaast worden expanded text ads vooralsnog in de bèta versie niet ondersteund door de AdWords Editor. Bulkwijzigingen zijn dus enkel mogelijk door een spreadsheet te importeren. Google kennende zal de ondersteuning in de Editor snel volgen.

 

Aan de slag met expanded advertenties in AdWords?

De officiële uitrol van de expanded text ads in AdWords is gepland voor Q3 van 2016, maar Tribal is één van de bureaus die alvast mogen testen met deze nieuwe advertenties. Een primeur waardoor we alvast waardevolle inzichten opdoen en nog meer rendement uit de AdWords campagnes van onze klanten (gaan) halen. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we vertellen je graag meer!

Tip: ben je zelf SEA-specialist en/ of wil je goed voorbereid zijn op de introductie van de expanded text ads? Richt je dan nu alvast extra op het verhogen van de kwaliteit van je advertenties, dit wordt namelijk nog belangrijker. Bekijk daarnaast ook met je SEO en Content specialist of je nu alvast een format kunt bedenken om de expanded text ads optimaal te benutten. Meer dan ooit geldt dat je samen meer bereikt!

Tot zover onze update over de nieuwe expanded text ads in AdWords. Niets meer missen over de nieuwste online ontwikkelingen? Bekijk dan ook het Tribal blog en meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF