Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Hoe haal ik meer uit de transactionele e-mails van mijn webshop?

Door: Daniëlle Groeneveld

Geschatte leestijd: 2 minuten

Een bevestiging van je aankoop of een verandering van de status van je bestelling: dit valt allemaal onder de noemer ‘transactionele e-mail’. Hoewel deze e-mails beter gelezen worden dan iedere andere e-mail campagne, worden ze toch vaak over het hoofd gezien. Vaak heerst de gedachte ‘we voegen een logo en kleuren toe en dan zijn we er’. Maar waar is de liefde voor design en conversie?

Waarom zou ik mijn transactionele e-mails optimaliseren?

Wanneer je een webshop hebt verstuur je vaak transactionele e-mails direct vanuit je e-commerce platform, zoals Magento, WooCommerce of Lightspeed. Het nadeel van deze werkwijze? De e-mails zijn vaak niet volledig opgemaakt in de huisstijl en niet optimaal gepersonaliseerd. Een gemiste kans! Dit is vaak de eerste kennismaking via e-mail en door de hoge open- en klikpercentages van transactionele e-mails, kan je hier erg veel resultaat uit halen.

De open- en klikpercentages zijn daadwerkelijk significant hoger. Volgens de e-mail benchmark 2018 hebben transactionele e-mails een gemiddelde open-ratio van 49% en een klik-ratio van 12%. Een ‘gewone’ bulkmailing zit hier ver onder met percentages van 25% (open) en 3% (klik).

 

Hoe haal je meer uit transactionele e-mails?

Nu het belang van de optimalisatie van deze e-mails is aangestipt, is de vraag die hierop volgt natuurlijk: hoe haal je hier meer uit? We geven je hieronder drie voorbeelden.

Cross-sell in een transactionele e-mail

Wanneer iemand net een product heeft aangeschaft in je webshop, lijkt een volgende aankoop nog ver weg. Maar juist door de uitstekende statistieken van transactionele e-mails, is bijvoorbeeld een aankoopbevestiging e-mail hét ideale moment om bijpassende producten aan te bieden. Heeft iemand bijvoorbeeld net een camera besteld? Wellicht hebben ze dan ook interesse in een cameratas of geheugenkaart.

Stimuleer herhalingsaankopen

Naast het aanbevelen van bijpassende producten, haal je ook meer uit transactionele e-mails door herhalingsaankopen te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijke korting in een orderbevestiging, die een maand lang geldig is. Je wil dit niet voor alle klanten aanbieden, maar zeker voor de groep die voor het eerst iets bestelt. Op deze manier zorgen transactionele e-mails dus uiteindelijk voor loyale klanten.

Verlaten winkelwagen

Een groot deel van de bestellingen komt helaas vaak niet verder dan de winkelwagen op de website. Door de inzet van een automatische verlaten winkelwagen campagne, converteer je toch nog een deel hiervan. Toon het product dat iemand heeft laten liggen en denk ook hier aan cross-sell mogelijkheden. Misschien voldoet het gekozen product toch niet helemaal aan de wensen van de shopper en zo geef je ze dan een waardig alternatief.

Voorbeelden van goede transactionele e-mails

Hieronder laten we je drie goede voorbeelden zien van transactionele e-mails, van de webshops Greetz, Scapino en J.Crew.

Greetz: fijne orderbevestiging

Deze orderbevestiging van Greetz stemt mij als e-mailmarketeer vrolijk: een herkenbare huisstijl zoals op de website, een duidelijk overzicht van mijn bestelling (inclusief afbeelding van het product) en daarnaast nog een ‘push’ om mijn Greetz kalender te vullen.

transactionele e-mails

Scapino: orderbevestiging met herhalingsaankoop

Ook Scapino maakt een goede indruk met hun transactionele e-mails. Naast de standaard bevestigingsinformatie bieden zij ook een persoonlijke kortingscode, voor een volgende bestelling met een bestelwaarde van € 50,-. De ideale manier om herhalingsaankopen te triggeren!

transactionele e-mail

J.Crew: verlaten winkelwagen

De webshop J.Crew laat een goed voorbeeld zien op het gebied van een verlaten winkelwagen e-mail. Het product wat ik ben vergeten zie ik direct terug in de e-mail. Ik kan teruggaan naar mijn winkelwagen om de aankoop te voltooien en er zijn ook nog eens extra call-to-actions opgenomen onderin (shop new arrivals, see what’s in fall sale, shop looks we love).

email transactioneel

Kortom, ga nét een stapje verder dan de standaard e-commerce transactionele e-mails en je gaat zeker de verschillen zien in je e-mailmarketing processen.

Meer weten over e-mailmarketing?
Wil je meer weten over de mogelijkheden van e-mailmarketing of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Onze e-mailmarketing specialisten vertellen je graag meer!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF