Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Trends en ontwikkelingen in online copywriting

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Internet is constant aan het ontwikkelen en daarmee natuurlijk ook de gebieden die met internet samenhangen. Zo ook online copywriting. Hieronder staan de belangrijkste trends en ontwikkelingen weergegeven waar je als copywriter/tekstschrijver rekening mee dient te houden.

Video content wordt steeds belangrijker

Aangezien YouTube erg aan het opkomen is als zoekmachine wordt video content steeds belangrijker. Misschien moeten teksten wel zo geschreven worden dat ze hardop voorgelezen kunnen worden in een video. Dit betekent dat teksten concreter zullen gaan worden en minder moeilijke woorden gaan bevatten, zodat ze voor iedereen behapbaar zijn. Voor een copywriter is het dus belangrijk om ook deze schrijfvaardigheid te gaan ontwikkelen om hier goed op in te kunnen spelen.

Bouw een relatie op met je lezers

Een relatie opbouwen met de lezer doe je onder andere door te bewijzen dat je te vertrouwen bent. Want als de lezer vertrouwen in je heeft, zal deze ook eerder terugkomen en eerder converteren. Het is wel belangrijk om aan de verwachtingen die de lezer van je heeft te (blijven) voldoen. Beloof je dus iets, kom het dan ook na.

Vindbaarheid en juist ook zoekbaarheid

Ook in 2012 blijft zoekmachineoptimalisatie belangrijk. Dit is niet alleen afhankelijk van de vindbaarheid van de website met de juist gebruikte woorden, maar juist ook van de zoekbaarheid. Hierbij kijk je niet naar de bestaande en voor de hand liggende zoekwoorden, maar naar andere alternatieve zoekwoorden. Het liefst een aansprekend neologisme, zoals het woord ‘smartphone’ dat in het leven geroepen is om de nieuwe categorie telefoons te benoemen. Doordat er een nieuw woord in het leven geroepen wordt voor een bepaalde productcategorie is het voor de consumenten eenvoudiger om hiernaar te zoeken en dus ook om het te vinden. En dit is slim om te gaan doen, omdat er zoveel verschillende aanbieders zijn die hetzelfde product verkopen. Zoekbaarheid moet als een aparte dienst worden gezien.

Het jaar van het persoonlijke verhaal

Persoonlijkheid is momenteel een belangrijke opkomende trend. Voor copywriting betekent dit dat het persoonlijke verhaal een veel grotere rol gaat spelen. En dit geldt ook voor bedrijven; de ik-vorm hoeft niet meer ontweken te worden.

Content is en blijft king

Ook dit jaar is en blijft content king, maar dan niet meer met de standaard verkoopteksten die we gewend zijn. Een webtekst van 2012 moet onder andere:

Concreet zijn

Door de vele verschillende aanbieders die zich op de markt bevinden, wordt de consument gedwongen om zaken en informatie te lezen en met elkaar te vergelijken. Wanneer je ervoor zorgt dat met jouw product meteen duidelijk is wat er bedoeld wordt en wat de voordelen zijn, zul je hiermee scoren.

Creatief geschreven zijn!

Val op met je content. Spring er tussenuit voor de consument, zodat de tekst blijft hangen en ook meteen aanspreekt. Neem wat langer de tijd om net dat beetje extra aan een tekst mee te kunnen geven.

Informeel zijn met een vleugje humor

De verandering in de reclamewereld van traditionele naar alternatieve media betekent dat copywriters minder formeel en juist meer conversationeel moeten schrijven. Zoek het contact met de lezer op een informele manier op. Lezers hebben behoefte aan een vriendschappelijke en hartelijke sfeer in 2012.

Eerlijk zijn!

Mensen kijken in teksten niet meer op van leugens. Iedereen beweert de goedkoopste, beste, etc. te zijn. Daarom val je in dit jaar juist op als je schrijft over je fouten. Wees eerlijk, maar onthoud wel dat het belangrijk is om erbij te zetten wat je ervan geleerd hebt om zo het vertrouwen weer terug te winnen van de consumenten.

De hedendaagse copywriter is veel meer een (online) marketeer. Om goede content te verzorgen, moet je dus meer in je mars hebben.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF