Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Trends in Google Analytics – Hoe zit dat met Koninginnedag?

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Seizoenspatronen zijn vaak belangrijke zaken om rekening mee te houden voor elke ondernemer, dus ook voor de online ondernemer. Niet alleen wil je weten waarom je bezoekers of het aantal bestellingen aan het toenemen is, je wil hier ook graag op voorbereid zijn met je voorraden.

Seizoenspatronen

Webwinkels verkopen in sommige maanden bepaalde producten vaker dan in andere maanden. Dit zijn vaak ‘vaste’ patronen, maar soms is dit ook afhankelijk van externe factoren. De lente is dit jaar bijvoorbeeld later begonnen en veel webwinkeliers hebben dit gevoeld. Zo is niet alleen de verkoop van terrasmeubelen later begonnen, ook andere branches die wellicht niet direct hieraan gerelateerd zijn, hebben dit gemerkt.

Tools

Maar hoe kom je nou als ondernemer achter deze belangrijke patronen? En zou het eventueel mogelijk zijn om hier een voorspelling of verwachting aan vast te knopen? Er zijn verschillende tools die je hiervoor in kunt zetten. Één van de meest gebruikte online tools is Google Trends.

Google Trends

Uiteraard houdt Google bij hoe vaak bepaalde zoektermen ingegeven worden. Dit verwerkt Google vervolgens in grafieken om visueel weer te geven wanneer en hoe vaak er op bepaalde zoekwoorden gezocht is. Via https://www.google.com/trends kun je hier inzichten uithalen. Naast inzicht in patronen laat het ook zien op welke regio’s er veel gezocht wordt en kun je vergelijkingen maken met andere zoektermen. Bijvoorbeeld alles wat met oranje en Koninginnedag te maken heeft:

koninginnedag geanalyseerd

Zoals je kunt zien loopt de interesse in oranje artikelen pas sinds de afgelopen paar weken op. Jawel, Koninginnedag komt eraan en heeft dus invloed op de verkoop van bepaalde artikelen! Maar er zijn ook veel mensen die op zoek zijn naar een spiekbriefje om het Wilhelmus mee te kunnen zingen. Dus wanneer je dit kunt aanbieden is het meteen een manier om bezoekers naar je website te genereren.

Wanneer je ‘nieuwskoppen’ (rechtsboven) aanvinkt, kun je ook zien wat er op dat moment in het nieuws is/was. Zo zie je bijvoorbeeld dat de eerste piek in de blauwe lijn afkomstig is van het nieuws dat Beatrix de kroon gaat overdragen!

Data visualisation in Google Analytics

Naast de algemene trends is het voor alle online ondernemers ook slim om je eigen trends in kaart te brengen. Wellicht denkt jouw doelgroep er net iets anders over en beginnen ze al eerder met het bestellen van een oranje pruik.

Met de Motion Chart in Google Analytics kun je trends ook heel goed visualiseren. Wanneer je een rapport opent, zie je normaal gesproken een grafiek. Maar rechtsboven in de grafieken kun je kiezen voor de weergave. Iedereen zal wel bekend zijn met de opties ‘Dag’, ‘Week’ en ‘Maand’, maar veel mensen weten niet waar de button met de bolletjes voor dient:

Data Motion Button

Door te kiezen voor de bolletjes verandert je grafiek. In plaats van lijnen zien we bolletjes die productprestaties in het e-commerce rapport representeren. Wanneer je oranje artikelen verkoopt, kun je bijvoorbeeld zien hoe alle artikelen die iets met oranje te maken hebben, presteren in de loop van het jaar. Zet dan wel even een (zoek)filter op de grafiek, zodat je enkel die producten ziet waar ‘oranje’ in voorkomt!

Wanneer je dat gedaan hebt, kun je de periode wat groter maken, bijvoorbeeld van januari 2012 tot nu. Dan klik je ‘maand’ aan, zodat je echt ziet wat er per maand met de producten gebeurt. Wanneer je vanuit het e-commerce rapport de Motion Chart hebt gekozen, zul je op de y as de unieke aantallen zien en op x as de totaalhoeveelheid van een product.

Vervolgens kun je de grafiek afspelen waarop de bolletjes gaan dansen:

trend mrt2012

beweging maart

trend april2012

beweging april

Als er meer bolletjes verschijnen in de loop der tijd betekent het dat het aantal verschillende verkochte producten toegenomen is. Wanneer de bolletjes in de loop der tijd naar boven vliegen, betekent dit meer unieke aankopen. Wanneer de bolletje naar rechts gaan, stijgen de hoeveelheden. De bolletjes rechtsboven in de grafiek representeren dus de best presterende groepen.

Wanneer je een opvallende beweging ziet, die elk jaar terugkomt, heb je een trend te pakken! Zoals bijvoorbeeld met onze oranje producten.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF