Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Tribal @ Google Talent Factory in Dublin

Door: Anke Hendriks

Geschatte leestijd: 3 minuten

Begin november werd voor het eerst de Google Talent Factory georganiseerd. Een trainingsprogramma over de Google producten voor toekomstige specialisten. Vijf van onze junioren waren hierbij aanwezig en zijn volledig ondergedompeld in een zee aan informatie. Dit alles vanuit het magische Google Hoofdkantoor in Dublin. Tijd voor een korte samenvatting van onze avonturen.

Wat is de Google Talent Factory?

Voor het eerst dit jaar vond de Google Talent Factory plaats. Een trainingsprogramma opgezet door Google om jonge talenten voor te bereiden op een specialistenfunctie binnen een online marketing bureau. Diverse onderwerpen kwamen aan bod om ons voor te bereiden op onze toekomstige advies- en specialisten rol.

Leerzame dagen @ het Google hoofdkwartier

De dagen stonden volledig in het teken van presentaties en informatie. Audience strategieën, Programmatic marketing, Micro Moments & Multi-screen, de verschillende attributiemodellen en Full Funnel Marketing. Alles kwam aan bod. Deze dagen  hebben we dan ook allerlei presentaties gevolgd. Aan ons de taak hier lering uit te trekken en te vertalen naar bruikbare informatie. Hieronder enkele zaken die wij hebben geleerd met betrekking tot remarketing en mobile.

Google Talent Factory

Slimmere remarketing

Remarketing maakt het mogelijk om mensen die eerder jouw website hebben bezocht opnieuw te bereiken door middel van relevante advertenties. Google blijft bezig om de mogelijkheden voor remarketing te optimaliseren:

  • Voor het opstellen van waardevolle remarketinglijsten segmenteer je jouw doelgroep aan de hand van de pagina’s die ze op jouw website bezocht hebben. Toon aan een prospect die tot het winkelmandje gekomen is specifiekere advertenties dan aan een prospect die tot de homepage is gekomen;
  • Een groter publiek bereik je door gebruik te maken van Similar Audiences for Search. Hiermee bereik je een publiek met hetzelfde zoekgedrag van mensen uit je eigen remarketinglijsten.

De impact van mobile op online

Al enige tijd benadrukt Google het belang van mobielvriendelijke websites. Ook tijdens de Talent Factory kwam dit uitgebreid aan bod:

  • In Q3 van 2016 kwam 40,39% van al het zoekverkeer vanaf mobiele telefoons. Weer een bevestiging dat iedere website en webshop mobielvriendelijk hoort te zijn;
  • Mobiel heeft de manier van leven behoorlijk veranderd, dit geldt ook voor het klant gedrag. Iedere dag worden mensen blootgesteld aan allerlei vormen van informatie die belangrijk zijn, zogenoemde micro momenten. Met een smartphone bij de hand wordt de benodigde informatie direct verkregen. Ieder micro moment is een relevant en waardevol moment voor bedrijven om op in te spelen en direct de behoefte van de doelgroep te bevredigen. Focus je als bedrijf op deze momenten en vang de vragen op die relevant zijn voor je product/dienst;
  • Een belangrijk onderdeel van een mobielvriendelijke website is de snelheid. En hoewel Google dit meeneemt in de beoordeling van de kwaliteit van de website, laat men dit onderdeel vaak links liggen. Een gemiste kans. Tijdens de PMU 2017 gaat onze collega en UX Consultant Xeï dieper op dit onderwerp in.

Van kennis naar praktische oplossing voor de klant

Na een dag vol met informatie kregen we de volgende dag direct de mogelijkheid om onze opgedane kennis in de praktijk te brengen. Er stond namelijk een training ‘Solution Selling’ op het programma. Want je kunt dan wel alle kennis in huis hebben, als jij je klant niet weet te overtuigen heb je er helemaal niets aan. De boodschap van deze training was dat je als ‘consultant’ een oplossing vindt voor het probleem van je klant. Misschien een open deur, maar dat maakte de training niet minder interessant. Een laatste waardevolle tip, zoals collega Patricia eerder ook al aangaf: let op met het gebruik van vakjargon.

Je ogen uitkijken op het Google hoofdkantoor in Dublin

Naast dat we ontzettend veel geleerd hebben was er gelukkig ook tijd om ons te vergapen aan alle faciliteiten binnen het Google hoofdkantoor, want het is echt een wereld op zich! We zagen de tofste werkplekken, ontspanningsruimtes en zelfs een gym met instructeurs. Je zou bijna denken dat er niet gewerkt wordt. Tijdens onze gesprekken met verschillende ‘Googlers’ bleek dat natuurlijk niet zo te zijn, maar het was fascinerend om te zien. En de beruchte Google Stone (de kilo’s die nieuwe medewerkers aankomen)? Die snappen we wel nadat we de immense keuzes bij het ontbijt en de lunch hebben ervaren. Daar kwam toch de Bourgondiër in ons even bovendrijven.

Google Talent Factory

Al met al was het een superleuke en inspirerende ervaring die ons weer een stap dichterbij de rol van ervaren specialist brengt. En daar wordt iedereen beter van.

Meer weten over de dingen die we zoal doen binnen en buiten het bedrijf? Bekijk dan ook eens ons Tribal blog en check natuurlijk de vacaturepagina als jij ook onderdeel wilt worden van de Tribal club.

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF