Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Tribal klaar voor mobile met UX mobile workshop

Door: Ben Van Bokhoven

Geschatte leestijd: 3 minuten

Stilstand is achteruitgang. Het is een bekend gezegde en zeker binnen de online marketing van toepassing. Daarom hadden we afgelopen week een mobile specialist van Google over de vloer voor een UX mobile workshop. Een interessante training over de toepassing van het See Think Do model op mobiel en een framework om mobiele sites te optimaliseren. Wij zijn klaar voor mobiel, jij ook?

Inspelen op mobile trend met UX mobile workshop

Het zal je niet ontgaan zijn dat mobiel steeds belangrijker wordt binnen de online marketing. Dit brengt niet alleen volop nieuwe kansen, maar ook uitdagingen met zich mee. Want een mobiele site is in 2016 niet langer leuk voor erbij, maar een voorwaarde om succesvol te zijn en blijven. Als online marketing bureau volgen we de ontwikkelingen daarom op de voet zodat we ook op de mobile trend optimaal inspelen. We beseffen echter ook maar al te goed dat theorie en praktijk toch echt twee verschillende zaken zijn. Daarom gingen we onder leiding van Google Mobile specialist Max van der Heijden zelf aan de slag tijdens de UX mobile workshop.

See Think Do model voor mobiel

Het eerste deel van de workshop draaide om de theorie rondom de combinatie van UX (User Experience) en het See Think Do model op mobiel. In ons eerdere artikel over het See Think Do model kon je al lezen dat een bezoeker meerdere fases doorloopt op weg naar de uiteindelijke aankoop. Belangrijk dus dat je de bezoeker van de content voorziet die in die specifieke fase van belang is en dat deze aangepast is aan het apparaat waarop deze bekeken wordt. Mobiel speelt hier een steeds grotere rol. Zo zien we bijvoorbeeld dat veel bezoekers in de oriëntatiefase (See) en overwegingfase (Think) via mobiel zoeken in plaats van de traditionele desktop.

Speel in op de customer journey met het nieuwe See Think Do model van Google

Passende content in de juiste koopfase

Essentieel dus dat je content in deze fases geschikt zijn voor mobiele apparaten én dat je de juiste KPI’s bepaalt om het succes te meten. Want ook al doet een bezoeker op deze momenten geen aankoop, met de juiste content  begeleid je deze wel stap voor stap op weg naar de uiteindelijke conversie. Tijdens de workshop kwamen dan ook verschillende content types aan bod die per fase inzetbaar zijn en KPI’s die zicht geven op het succes van je strategie, zonder hierbij enkel te kijken naar conversie.

Zo zijn blogs bijvoorbeeld geschikt om bezoekers in de See fase te triggeren, wat je kunt meten met KPI’s zoals ‘aantal keer gelezen’ en ‘tijd op pagina’. In de Think fase spelen elementen zoals een wishlist juist een grotere rol, waarbij je kunt meten hoe vaak een bezoeker iets toevoegt aan de wishlist. Gericht inspelen op de informatiebehoefte van bezoekers speelt dus een grote rol.

Optimaliseren volgens de conversion principles

Niet alleen de juiste content, maar ook het optimaliseren van je mobiele site is een voorwaarde voor mobiel succes. Hierbij is het niet alleen belangrijk om de site te doorlopen op basis van het See Think Do mode, maar ook UX principes toe te passen om de site te verbeteren. Hierbij kun je de mobiele site opdelen in drie verschillende fases waarbij je per fase verschillende elementen kunt optimaliseren:

  • Attention fase: homepage & landingspagina’s
  • Engagement fase: categoriepagina’s, productoverzichten en productpagina’s
  • Action fase: winkelmandje, wishlist, betaalpagina en accounts

Per fase en websiteonderdeel is het dus belangrijk dat de juiste elementen aanwezig zijn om de bezoeker te begeleiden in zijn klantreis en een optimale mobiele ervaring te creëren.

Mobiele sites optimaliseren

En dat is precies waar het tweede deel van de workshop om draaide: het optimaliseren van mobile websites volgens de UX principes, met natuurlijk in het achterhoofd de fases uit het See Think Do model. Hierbij hebben we de mobiele sites van een aantal klanten geanalyseerd aan de hand van het onderstaande UX framework en de conversion principles:

Deel je mobiele site in volgens het See Think Do model en optimaliseer de gebruikerservaring met de UX conversion principles

Verbeterpunten mobiele site helder in beeld

Het grote voordeel van dit framework is dat het niet alleen een concrete structuur biedt om de site te analyseren, maar ook een opstap is naar een helder adviesrapport en testplan. In dit adviesrapport vergelijk je elke keer een screenshot van de mobiele pagina van een klant met een voorbeeld van een screenshot hoe het beter kan. Hierbij geef je aan wat er precies anders kan, hoe je dit aanpakt en een gradatie van de impact variërend van 1 uitroepteken (weinig impact) tot drie uitroeptekens (veel impact). Zo zie je direct hoe je zaken verbetert, wat je hiervoor moet doen en wat de impact is. Handig dus!

Onderstaand een voorbeeld van een pagina uit zo een adviesrapport.

Analyseer je mobiele site volgens de UX conversion principles en creëer een helder adviesrapport en testplan

En is het adviesrapport compleet? Dan is het testen, testen en nog eens testen. Want zeker op het  gebied van UX en conversieoptimalisatie is meten wel degelijk weten.

Is jouw site klaar voor mobiel?

We kijken terug op een inspirerende en leerzame workshop waarmee we onze dienstverlening op het gebied van mobile marketing verder aanscherpen. Waardevolle kennis op weg naar een nog completere dienstverlening voor onze klanten.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen en wil je dat je mobiele site optimaal bijdraagt aan jouw online marketing strategie? Neem dan vrijblijvend contact op, we vertellen je graag meer.
Kijk ook eens op onze Workshops & Trainingen pagina.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF