Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Tribal opent haar eigen moderne usability lab

Door: Wil Salden

Geschatte leestijd: 1 minuut

Een website moet bijdragen aan het behalen van strategische doelen. In veel gevallen komt dit neer op het verbeteren van de klanttevredenheid, een beter conversiepercentage of het verlagen van de kosten. Een gebruikersonderzoek helpt bij het behalen van deze strategische doelen. Je maakt je website immers niet voor jezelf, maar voor je doelgroep. Steeds weer leren we van bezoekers en keer op keer komen we tot nieuwe inzichten.

Beslissingen op basis van data

Om inzicht te krijgen in de totale gebruikerservaringen gebruiken we bij Tribal eye-tracking, observeren we, houden we interviews en kijken onze experts kritisch naar jouw website. Ons doel: de gebruiker centraal zetten en geen beslissingen meer nemen op basis van aannames, maar op basis van data.

Toegankelijke gebruikersonderzoeken in ons lab

Sinds kort hebben we bij Tribal een modern usability lab waarmee we gebruikersonderzoeken voor al onze klanten toegankelijk willen maken. Geen dure onderzoeken met zwaarlijvige rapporten, maar praktisch en pragmatisch gebruikersonderzoek. En ook nog eens relevant en betaalbaar voor ieder optimalisatieproject.

Of het nu een bestaande websites, (klikbare) prototypes of een mobiele websites zijn, je kunt op een willekeurig moment starten met een gebruikerstest.

Gecombineerd met een eye-tracking onderzoek

Een usability onderzoek in het lab wordt altijd gecombineerd met een eye-tracking onderzoek. Het analyseren van het kijkgedrag vormt een goede toevoeging op een usability test om inzicht te krijgen in het surf- en klikgedrag van de bezoeker, maar ook om te achterhalen hoe de bezoeker naar de website kijkt en informatie verwerkt.

Eye trackers, webcams en microfoons registreren tijdens een testsessie wat een testpersoon allemaal doet en (onbewust)ervaart. Door de sessie te combineren met persoonlijke interviews wordt inzicht verschaft in de totale gebruikerservaring.

Een comfortabele huiskamersituatie

Met als doel zoveel mogelijk realistische data verzamelen hebben we geprobeerd om de ’natuurlijke omgeving’ van de testpersoon zo goed mogelijk na te bootsen. Er is daarom een comfortabele ’huiskamersituatie’ gecreëerd, compleet met gordijnen, vloerkleed, relax fauteuils en desktopcomputer. De testpersoon weet meestal niet dat er in een speciaal daarvoor ingerichte meekijkruimte aandachtig meegekeken wordt naar wat er allemaal gebeurt.

Het open usability lab is voor zowel interne als externe partijen te gebruiken. Tribal zal het lab met name gebruiken voor optimalisatie trajecten van bestaande klanten en de eigen R&D afdeling.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF