Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

27 september 2016

Samen met mijn collega's en klanten streef ik graag naar het bereiken en overtreffen van gestelde doelen want, zoals Johan Cruijff al zei: "Zonder doel kun je niet scoren".

Lees meer over mij >>

Tribal @ Shopping Today – dit wil je weten

Door: Paula Heesbeen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Heel E-commerce Nederland ontmoet elkaar bij Shopping Today om de laatste nieuwtjes en roddels over het vakgebied uit te wisselen. Tribal was erbij. Dit is wat ons opviel.

 

Agile is het

We moeten Agile werken. Niet perse door middel van scrum trouwens, maar wel flexibel, snel en in korte sprints. Bol.com doet het. De Bijenkorf ook (Pieter Heij zegt daarover: “We doen wat de rest doet. Maar dan sneller.”). Webbouwers doen het al lang. Nu is de rest aan de beurt. Mooiste quote daarover was van Wiger Middelkamp: “We moeten stoppen met schaken en beginnen met Angry  Birds. Niet te lang nadenken over de volgende zet dus, maar gewoon schieten. Als het mis is, schiet je gewoon nog een keer”.

 

Amazon is de grote boze wolf

Met samengeknepen billen zitten we te wachten op de komst van Amazon naar Nederland. De algemene opinie is er niet helemaal uit: is dit een kans of kunnen we net zo goed stoppen zodra ze er zijn? Volgens Andreas Giese van Dexport is de komst van Amazon een kans voor Nederlandse webshops die het een keer in Duitsland willen proberen om eerst de markt te onderzoeken. Het is gemakkelijk toegankelijk op die manier, maar biedt weinig kansen op onderscheiding op merk. Als je daar meer naar toe wil, kun je beter een site starten in het Duits voor Duitsland. Een ding is zeker: De SEA consultant van de toekomst moet de weg weten op Amazon. Bij Tribal zijn we er klaar voor.

 

Data-dingen

Personaliseren gaat verder. Een CMS  zoals Sitecore maakt het  mogelijk om content op maat aan te bieden op  basis van clickhistorie, profiel én specifieke besteldata. Conrad Hagemans van Tripolis laat zien dat je een mail niet alleen kunt aanpassen aan het profiel  van de ontvanger, maar zelfs aan het tijdstip  van openen van de mail. De techniek is niet langer beperkend, alle data is te verzamelen. De uitdaging is nu om zorgvuldig om te gaan met de data die je hebt.

Jurrïen Kerstholt van De Nieuwe Zaak bepleit dat ‘big’ data je niet moet afschrikken. Begin dus vandaag met verzamelen, want morgen ben je te laat. Begin klein en ga vooral d.m.v. trial en error aan de slag.

Picnic laat weten dat ze niets engs doen met de gegevens die ze over hun klanten verzamelen. Bol.com verontschuldigt zich dat ze zo af en toe ‘per ongeluk’ producten opnemen in hun assortiment die het bij hun marktplaatspartners goed doen. Voortaan mag je Margaret Versteden direct een berichtje sturen als het je gebeurt.

 

En dan nog…

Ook zakelijke  webshops kunnen voortaan lid worden van Thuiswinkel.org en een keurmerk krijgen. Ook wordt E-Academy langzaam volwassen en levert binnenkort de eerste afgestudeerden af. Kennis vergaren over ons vak wordt steeds gemakkelijker!

Het was een mooie dag. Volgend jaar weer 🙂

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF