Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Tribal Top 100 zoektermen

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 4 minuten

De Tribal top 100 zoektermen

Bij Tribal vinden we het belangrijk om een goed beeld te hebben van wat Nederlanders via Google zoeken. We hebben daarom een groot zoekopdrachtonderzoek uitgevoerd. Voor tienduizenden zoektermen is via de Keyword Planner van Google gekeken naar de zoekvolumes .

Daarbij hebben we ons niet  gericht op hoe vaak een zoekterm wordt gezocht, maar op de economische waarde van de zoekterm. Die economische waarde hebben we bepaald door zoekvolumes te vermenigvuldigen met klikprijzen. Als prijs per klik zijn de bodsuggesties van de Keyword Planner van Google gebruikt. De indicatie die Google daarbij geeft, zijn doorgaans de klikprijzen die betaald moeten worden voor topnoteringen in de advertentieresultaten van Google.

De meest waardevolle zoekterm van Nederland is het woord ‘autoverzekering’. Deze zoekterm is €14.600.000 per jaar waard. Op plaats twee staat de zoekterm ‘uitvaartverzekering’ gevolgd door ‘sim only’.

Tabel: Tribal’s Top 100 zoektermen

Zoekterm Jaarvolume  CPC  € Waarde €
1 autoverzekering 726.000        20,16 14.636.160
2 uitvaartverzekering 145.200        58,42 8.482.584
3 sim only 726.000          7,91 5.742.660
4 geld lenen 325.200        10,85 3.528.420
5 energie vergelijken 726.000          4,70 3.412.200
6 reisverzekering 266.400        12,78 3.404.592
7 vliegtickets 2.952.000          1,10 3.247.200
8 goedkope autoverzekering 145.200        20,79 3.018.708
9 inboedelverzekering 217.200        13,65 2.964.780
10 samsung galaxy s4 1.320.000          1,99 2.626.800
11 beleggen 177.600        12,45 2.211.120
12 energieleveranciers 64.800        33,57 2.175.336
13 zorgverzekering 486.000          4,44 2.157.840
14 energie 177.600        11,72 2.081.472
15 iphone 5s 1.620.000          1,19 1.927.800
16 autoverzekering vergelijken 217.200          7,14 1.550.808
17 aandelen kopen 64.800        23,76 1.539.648
18 geboortekaartjes 594.000          2,56 1.520.640
19 energieleverancier 43.200        33,56 1.449.792
20 hypotheekrente 1.320.000          1,07 1.412.400
21 hypotheek berekenen 1.086.000          1,30 1.411.800
22 zonnepanelen 594.000          2,27 1.348.380
23 sim only vergelijken 177.600          7,25 1.287.600
24 energievergelijker 266.400          4,76 1.268.064
25 keukens 486.000          2,53 1.229.580
26 boxspring 397.200          2,87 1.139.964
27 begrafenisverzekering 22.800        49,06 1.118.568
28 verzekering auto 64.800        16,19 1.049.112
29 website maken 217.200          4,80 1.042.560
30 goedkope vliegtickets 726.000          1,43 1.038.180
31 private lease 486.000          2,11 1.025.460
32 parkeren schiphol 486.000          2,11 1.025.460
33 sim only abonnement 118.800          8,59 1.020.492
34 goedkoopste autoverzekering 79.200        12,53 992.376
35 autoverzekering afsluiten 28.800        33,60 967.680
36 fotoboek maken 217.200          4,39 953.508
37 payroll 97.200          9,57 930.204
38 weekendje weg 1.620.000          0,57 923.400
39 domeinnaam 217.200          4,25 923.100
40 aansprakelijkheidsverzekering 118.800          7,74 919.512
41 lening aanvragen 64.800        14,07 911.736
42 hypotheek 397.200          2,23 885.756
43 auto verzekering 52.800        16,18 854.304
44 overlijdensrisicoverzekering 145.200          5,88 853.776
45 rechtsbijstandverzekering 118.800          7,11 844.668
46 webcam sex 177.600          4,45 790.320
47 bloemen bezorgen 266.400          2,94 783.216
48 vakantie 726.000          1,07 776.820
49 doorlopende reisverzekering 64.800        11,95 774.360
50 overstappen energie 52.800        14,66 774.048
51 autoverzekeringen 43.200        17,89 772.848
52 arbeidsongeschiktheidsverzekering 97.200          7,82 760.104
53 annuleringsverzekering 118.800          6,31 749.628
54 dinerbon 145.200          4,91 712.932
55 traplift 34.800        20,45 711.660
56 kunstgras 217.200          3,20 695.040
57 matrassen 217.200          3,06 664.632
58 opstalverzekering 97.200          6,67 648.324
59 webhosting 79.200          8,16 646.272
60 doorlopend krediet 52.800        12,24 646.272
61 kantoorartikelen 118.800          5,42 643.896
62 autoverzekering berekenen 64.800          9,91 642.168
63 persoonlijke lening 79.200          8,04 636.768
64 abonnement 266.400          2,39 636.696
65 aandelen 79.200          7,86 622.512
66 eetkamerstoelen 486.000          1,28 622.080
67 badkamers 325.200          1,88 611.376
68 barcelona 726.000          0,84 609.840
69 simonly 64.800          9,10 589.680
70 parijs 594.000          0,98 582.120
71 tuinmeubelen 397.200          1,46 579.912
72 internet vergelijken 97.200          5,91 574.452
73 domeinen 217.200          2,64 573.408
74 cloud 118.800          4,81 571.428
75 website laten maken 97.200          5,86 569.592
76 iphone 5 726.000          0,78 566.280
77 telefoon abonnement 145.200          3,80 551.760
78 hypotheek oversluiten 145.200          3,68 534.336
79 auto huren 325.200          1,64 533.328
80 spouwmuurisolatie 79.200          6,72 532.224
81 dekbedovertrek 486.000          1,08 524.880
82 goedkoopste sim only 79.200          6,57 520.344
83 hosting 64.800          8,01 519.048
84 laptop kopen 486.000          1,06 515.160
85 goedkoopste energieleverancier 64.800          7,94 514.512
86 bureaustoel 217.200          2,36 512.592
87 hotel 325.200          1,57 510.564
88 borstvergroting 118.800          4,27 507.276
89 zorgverzekering vergelijken 266.400          1,90 506.160
90 lenen 52.800          9,57 505.296
91 vps 43.200        11,63 502.416
92 hotel new york 325.200          1,54 500.808
93 domeinnaam registreren 79.200          6,31 499.752
94 magento 97.200          5,07 492.804
95 internet en tv 52.800          9,31 491.568
96 slotenmaker amsterdam 34.800        14,08 489.984
97 erp 118.800          4,12 489.456
98 foto bewerken 486.000          1,00 486.000
99 schoenen 726.000          0,66 479.160
100 bedden 726.000          1,79 476.856

meest waardevolle zoektermen (jaarvolume x klikprijzen) gemeten over periode aug. 2014 t/m juli 2015

Financiële diensten en hoge klikprijzen

Wat opvalt in deze top 100, is dat er veel termen in staan voor financiële diensten. Bij de eerste twintig resultaten  komen meer dan tien financiële termen terug. De achterliggende waarde van deze financiële diensten is hoog. Een klant is veel geld waard en een klik dus ook.

Alleen al aan het woord ‘autoverzekering’ verdient Google een enorm bedrag. En naast de exacte term ‘autoverzekering’ zijn een aantal zoekwoordcombinaties met autoverzekering terug te vinden die ook een grote waarde hebben. Denk aan combinaties als ‘goedkope autoverzekering’, ‘autoverzekering vergelijken’, ‘goedkoopste autoverzekering’ en ‘autoverzekering afsluiten’.

De inkomsten voor Google voor het woord autoverzekering zullen overigens niet exact met de berekende €14.600.000 overeen komen. Niet alle mensen die zoeken op deze term zullen op de hoogste genoteerde en dus duurste advertenties klikken, maar ook op goedkopere advertentieresultaten en op de gratis organische resultaten. In deze top 100 moet het berekende bedrag dan ook als (relatieve) waarde indicatie gelezen worden.

We hebben in de top 100 alleen resultaten opgenomen van zoekopdrachten waarop meerdere adverteerders naar voren komen. Er zijn zoektermen met hoge volumes en relatief hoge bodsuggesties waar desondanks niet op geadverteerd wordt.

De meeste zoektermen in de top 100 staan er niet alleen vanwege een groot zoekvolume, maar vooral vanwege de hoge prijzen per klik. Er is in het onderzoek niet specifiek naar gezocht, maar als ‘bijvangst’ hebben we een top 10 samengesteld van zoektermen met de hoogste prijzen per klik.

Zoekterm Prijs per Klik
auto verzekeren online 63,29
Uitvaartverzekering 58,24
crm software solutions 52,12
autoverzekering online 51,72
online autoverzekering afsluiten 50,15
Begrafenisverzekering 48,91
direct autoverzekering afsluiten 39,54
auto verzekering afsluiten 38,68

gevonden zoektermen met hoogste prijs per klik

Ook in deze top 10 veel zoekopdrachten met varianten op ‘autoverzekering’. Toevoegingen als ‘afsluiten’ maken zoektermen duurder. Iemand die zoekt op ‘direct autoverzekering afsluiten’ zit dichtbij het koopmoment. De prijs per klik loopt daar – ten tijden van ons onderzoek – op naar bijna €40. Dit is bijna het dubbele van de zoekopdracht met alleen ‘autoverzekering’.

Ook bij andere zoekopdrachten zie je soms interessante woordcombinaties die de prijs per klik voor een  zoekopdracht hoger maken. Denk bijvoorbeeld aan ‘fotoboek maken’ of ‘sim only abonnement’. Zelfs het woord ‘goedkoop’ kan de klikprijs hoger maken. Zo wordt er meer betaald voor de term ‘goedkope vliegtickets’ dan voor de zoekopdracht ‘vliegtickets’.

Hoge zoekvolumes en de longtail

In de top 10 is het alleen het woord ‘vliegtickets’ dat zijn notering dankt aan een  heel hoog zoekvolume. De prijs per klik ligt iets boven de euro, maar het gemiddelde zoekvolume  per maand is bijna 250.000 zoekopdrachten. Het eerste zoekwoord in de top 100 met een prijs per klik onder de euro is ‘weekendje weg’ op plaats 38 in de ranking.

Branches zoals de reisbranche en kledingbranche komen weinig voor in de top 100. Kleding zelfs maar één keer. Dit is de zoekopdracht ‘schoenen’ op plaats 99. Voor de kledingbranche bestaat een enorm aantal zoektermen met relatief kleine aantallen zoekopdrachten en lage kosten per klik. De totale waarde van al die zoekopdrachten in de zogenoemde longtail is natuurlijk enorm groot. Ook in de reisbranche is sprake van een grote longtail aan zoektermen. Dit komt niet in deze top 100 tot uiting.

In ons onderzoek stuitten we ook op een aantal zoektermen met heel hoge zoekvolumes, die toch geen plek gekregen hebben in de top 100. Zo blijkt het meest gezochte woord dat wij vonden in Google …. ‘Facebook’ ! Veel mensen gebruiken de zoekfunctie van Google als browser om bij een website uit te komen. In de top 10 met zoektermen met hoge zoekvolumes komen dus diverse grote sites terug. Naast Facebook ook Google zelf,Marktplaats en nu.nl. De eerste niet aan een specifieke site gerelateerde zoekopdrachten zijn ‘weer’,  ‘routeplanner’ en ‘porno’.

Wie de biedprijzen opzoekt in Google voor deze hoge-volume-zoektermen en die vermenigvuldigt met de volumes op de zoekopdrachten komt tot waardes die boven die van de meeste waardevolle zoekterm ‘autoverzekering’ uitkomen. Echter op deze zoektermen zijn geen (of nauwelijks) adverteerders aanwezig die daadwerkelijk verschijnen in Google en die bereid zijn de hoge klikprijzen te betalen die Google als een (kwaliteits)drempel opwerpt. Op het woord ‘routeplanner’ zagen we overigens wel geregeld Google zelf verschijnen met een advertentie voor de Google Maps Routeplanner. Google zal niet zo veel moeite hebben om de hoge kosten aan zichzelf af te rekenen.

Zoekterm Aantal zoekopdrachten (Jaarvolume)
Facebook 242.400.000
Google 133.200.000
Marktplaats 109.680.000
Buienradar 73.440.000
Nu 32.880.000
nu.nl 18.000.000
Weer 18.000.000
uitzending gemist 18.000.000
Routeplanner 18.000.000
Wehkamp 18.000.000
Porno 18.000.000

gevonden zoektermen met hoogste zoekvolume

Plaatsnaamaanduidingen

In de top 100 staat ook een aantal woorden met plaatsnaamaanduidingen. Denk aan ‘Barcelona’, ‘Parijs’ en ‘hotel New York’. In het laatste geval kan het gaan om een hotel in de stad New York of om het hotel in Rotterdam dat de naam ‘Hotel New York’ draagt. In alle drie de gevallen gaat het om voorbeelden die min of meer aan de reisbranche gerelateerd zijn.

Daarnaast bestaan er zoekopdrachten met plaatsnaamaanduidingen omdat mensen naar bijvoorbeeld een winkel of dienstverlener uit die plaats op zoek zijn. Het voorbeeld daarvan uit de top 100 is ‘slotenmaker Amsterdam’. Deze term heeft een waarde van bijna een half miljoen. De waarde van de term ‘slotenmaker’ in combinatie met de vier grote steden als plaatsnaamaanduiding zijn samen goed voor een waarde van ver over het miljoen. Andere waardevolle aanduidingen met plaatsnamen zijn die voor loodgieters, letselschade-advocaten, rijscholen en parkeermogelijkheden .

Suggesties zijn welkom

Dit onderzoek is tot stand gekomen door het opgeven van vele zoektermvarianten. Daarmee is niet gezegd dat we elk mogelijk topwoord hebben geraakt. Bovendien blijven klikprijzen en zoekvolumes altijd in beweging. Suggesties voor zoektermen met hoge zoekvolumes, hoge klikprijzen en per saldo hoge waardes zijn dan ook meer dan welkom!

Discussie- 2 reacties

Ellen Stam

5 november 2015, 08:18

Beste,

Waardevol onderzoek!
Zijn deze waarden tot stand gekomen door het zoekvolume te gebruiken van Google alleen of van Google en zoekpartners?

Groet,
Ellen

Reageer hier op

Mark van Werven

9 november 2015, 13:35

Dag Ellen,

Dank je voor je feedback. Het gaat hier om de zoekvolumes van het zoeknetwerk van Google. Dus naast zoekopdrachten in Google kan het ook om aanvullende zoekopdrachten bij Google gaan. Meeste zal echter de zoekmachine van Google zelf zijn.
groet,
Mark

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF