Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Twitter: wat heb je eraan?

Door: Leon van Helvoort

Geschatte leestijd: 3 minuten

In  mijn omgeving merk ik dat er nog steeds veel mensen vraagtekens zetten bij het nut van Twitter. “Waarover moet ik dan Twitteren? Wie zit op mijn berichten te wachten? Waarom wil ik weten wat mensen de hele dag bezighoudt? Dat getwitter gaat toch nergens over!

Misschien is deze scepsis terecht als je Twitter puur ziet als een microblog. Sommige tweeps (mensen die Twitteren) overdrijven behoorlijk, met honderden tweets (Twitter berichten) per dag. Dan gaat dat getwitter inderdaad vaak nergens meer over. Maar het gebruik van Twitter verandert, waardoor het nut ook voor de sceptici wellicht langzaam duidelijk wordt. Hieronder zet ik wat voorbeelden op een rij.

Social TV

Er wordt flink wat getwitterd tijdens het TV kijken, vaak met het nodige commentaar over wat er op dat moment gebeurt tijdens de uitzending. Een goed voorbeeld is het drama dat zich afspeelde tijdens de 10 kilometer van Sven Kramer in Vancouver. Twitter ontplofte bijna toen duidelijk werd dat Sven de verkeerde baan had genomen. In eerste instantie was vooral de verwarring en frustratie overheersend, maar al snel doken de eerste grappen over o.a. Gerard Kemkers op. Daar zat ik dan, TV aan, wachtend op de eerste interviews, en laptop op mijn schoot om te zien hoe Nederland reageerde op deze teleurstelling. En samen met mij vele duizenden andere schaatsfans.

Real-Time News

Er is momenteel geen enkel medium zo snel als Twitter als het gaat om de verspreiding van nieuws. Een beroemd voorbeeld hiervan is de ‘Hudson plane crash’. Twittergebruiker Janis Krums had de scoop met zijn tweet.

Een ander voorbeeld, op lokaal niveau. Twee weken geleden reden drie brandweerwagens met loeiende sirenes door de wijk waar ik woon. Op Twitter was op dat moment al te lezen dat een basisschool in brand stond. De meeste lokale nieuwssites plaatsten het nieuws pas de volgende dag online.

Nog een recent voorbeeld. Uitgerekend tijdens de Champions League wedstrijd van vorige week dinsdag viel het beeld ineens weg. Ik vroeg me of het aan mijn TV lag of dat het een extern probleem was. Dus ik zocht via Twitter op ‘ziggo’ en wat bleek, half Nederland was in rep en roer vanwege een probleem bij Ziggo. Na een kwartier zwart beeld, heb ik de TV maar uitgezet, totdat ik op Twitter zag dat het probleem opgelost was.

Social Grief

De verdwijning en treurige dood van Milly Boele is de afgelopen weken absoluut één van de meeste besproken onderwerpen op Twitter geweest. In eerste instantie werd Twitter gebruikt om het AMBER Alert in een razend tempo te verspreiden. Helaas mocht dit niet baten en kwam Frits Wester uiteindelijk als eerste, via Twitter, met het nieuws dat Milly dood was gevonden. (Nog een voorbeeld van real-time news dus, dat overigens behoorlijk wat discussie veroorzaakte.)

Vervolgens leek Twitter een uitlaatklep te zijn geworden voor al die mensen die meeleefden en hun verdriet wilden uiten. Ook stroomden de condoleances binnen op de het Twitter adres van Milly’s broer. Twitter lijkt op dit soort moeilijke momenten troost te bieden.

Social Democracy

We hebben de gemeenteraadsverkiezingen net achter de rug en de landelijke verkiezing komen er aan. Ook binnen de politiek speelt Twitter een steeds grotere rol. Veel politici op lokaal en landelijk niveau zijn actief op Twitter, zie bijvoorbeeld Kamertweets.nl. Hierdoor wordt de afstand tussen hen en de kiezer aanzienlijk verkleind. Zelfs al zou je het mobiele nummer van de minister-president hebben, dan zou je hem toch niet snel bellen om te vertellen wat je van zijn beleid vindt. Maar Twitter is zo laagdrempelig dat dit wel gebeurt. De politici die het serieus oppakken zijn echt in dialoog met hun ‘followers’, waardoor het uitwisselen van standpunten en ideeën – in beide richtingen – daadwerkelijk plaatsvindt.

Social Q&A

Een mooi voorbeeld van hoe mensen elkaar helpen met het beantwoorden van vragen, kennis en ervaringen uitwisselen en advies geven is Durftevragen. Durftevragen is gebaseerd op het basis principe dat mensen het leuk vinden anderen te helpen. Als je de juiste vraag stelt aan de juiste mensen, dan is er altijd wel iemand die je kan helpen. Durftevragen organiseert events door het hele land, waar deelnemers elkaar te helpen. Maar ook via Twitter is Durftevragen een succes. Door gebruik te maken van de zogenaamde ‘hashtag’ #durftevragen worden je tweets gevonden door mensen die graag helpen en de kans is groot dat je bruikbare reacties krijgt.

Praktisch tip

Nu zul je je wellicht afvragen hoe je kunt inpluggen op die continue stroom van tweets. Natuurlijk kun je interessante tweeps actief gaan volgen op Twitter, zodat je hun berichten automatisch te zien krijgt. Echter, juist voor bovenstaande voorbeelden is het interessant om te zoeken in alle tweets. Er zijn talloze websites die dit mogelijk maken, maar ik gebruik zelf vaak Twirus.nl (of Twirus.com voor Engelstalige tweets). Hier worden zogenaamde ‘trending topics’ en populaire tags en tweeps opgesomd. Maar met name de zoekfunctie is zeer handig. Zoek op het onderwerp waarin je geïnteresseerd bent en in real-time komen relevante tweets voorbij.

Conclusie

Ik merk dat als ik aan de hand van voorbeelden zoals hierboven aan mensen uitleg wat Twitter is, dat het een behoorlijke eye-opener is. De mogelijkheden reiken veel verder dan veel niet-Twitteraars zich realiseren. Ik begrijp dat het als microblog dienst niet voor iedereen interessant is, maar er zijn voldoende andere mogelijkheden waardoor Twitter zeker de potentie heeft om uit te groeien tot een ‘mass market’ toepassing.

Discussie- 12 reacties

Leon Gerrits

25 maart 2010, 09:47

Erg herkenbaar artikel, Leon! Leuk ook om je gister gesproken te hebben.

Reageer hier op

Rogier van Wagtendonk

25 maart 2010, 10:09

Sterk artikel Leon, mooie punten plus voorbeelden die ik kan gebruiken ter bescherming van mensen die het medium totaal nog niet begrijpen. Leuk je gister te zien bij de LinkedIn borrel, een volgende keer praat ik graag met je verder over het onderwerp.

Gister sprak ik trouwens met 2 mensen en die twitterde voor hun positie in google… het zal vast helpen maar om twitter daar nou voor in te zetten, volgens mij zijn er veel betere alternatieven toch?

Reageer hier op

Leon van Helvoort

25 maart 2010, 10:32

@Rogier: Dank je! Wat betreft je vraag, de links in Tweets zijn ‘no-follow’ dus voor de ranking in Google heeft Twitter weinig toegevoegde waarde. Wel toont Google tegenwoordig real-time zoekresultaten, dus op die manier kunnen links in tweets wel voor extra verkeer naar je website zorgen. Zie ook dit artikel: https://www.tribal.nl/nl/weblog/zoekmachine-optimalisatie/twitter-zoekmachine-optimalisatie/

Links in Google Buzz daarentegen dragen vooralsnog wel bij aan de linkkracht. Zie een eerdere post van me: https://www.tribal.nl/nl/weblog/google/moeten-we-rekening-houden-met-google-buzz/

Reageer hier op

Martijn Vervoordeldonk

25 maart 2010, 10:40

Leuk artikel Leon!

Wij zijn altijd bezig om te kijken welke toepassingen wij bij onze klanten kunnen inzetten. Zo ook Twitter. Soms heeft dat een duidelijke toegevoegde waarde in een integrale (online)marketing strategie, maar soms heeft het ook een hoog afbreukrisico.
Ik volg een aantal ‘tweeps’ maar merk aan mezelf dat ik steeds vaker afhaak omdat ik niet wil weten – of gewoonweg niet geïnteresseerd ben – in wat mensen de hele dag aan het doen zijn….

Reageer hier op

Roland Wolters

25 maart 2010, 10:40

Goed stuk Leon, erg herkenbaar!

Jammer is dat “echte” journalisten niet meer mogen twitteren, omdat nieuws ook nog steeds een commercieel product is. zie https://tweakers.net/nieuws/66147/reuters-beperkt-gebruik-twitter-door-journalisten.html

Reageer hier op

Tweets that mention Twitter: wat heb je eraan? | Tribal Talk - De weblog van Tribal Internet Marketing over zoekmachine marketing -- Topsy.com

25 maart 2010, 15:44

[…] This post was mentioned on Twitter by Heini van Bergen, Tri, Marije van Helvoort, Kevin Verleg, Tonny de Jong and others. Tonny de Jong said: Twitter: wat heb je eraan? | Tribal Talk – De weblog van Tribal …: In mijn omgeving merk ik dat er nog steeds ve… https://bit.ly/bnMOfL […]

Reageer hier op

Flepperdepepper

27 maart 2010, 17:48

Twitter kan je veel aan hebben. Check eerst of je doelgroep er zit met een online monitoring tool als Tracebuzz ( https://reputation.tracebuzz.nl/ ) op kernwoorden. Hou dat een paar weken bij en je ziet of er veel mensen over praten. Dan weet je trouwens gelijk met wie je in dialoog moet gaan.

Reageer hier op

De twitterende huisarts

12 april 2010, 16:14

[…] wat je zou willen bereiken, kun je het op allerlei manieren inzetten. Er zijn al algemene lijstjes (zoals deze) met redenen om te gaan twitteren. Ik beperk me even tot redenen voor de huisarts – en […]

Reageer hier op

SAMBALEO | Blog | Adverteren op Twitter: promoted tweets komen eraan

15 april 2010, 04:31

[…] berichten: – Twitter: wat heb je eraan? – Twitter Zoekmachine Optimalisatie – De nieuwe AdWords Interface komt […]

Reageer hier op

Ferenc

29 april 2010, 12:14

Leuk stukje Leon, alleen doet dit: “De mogelijkheden rijken veel verder” pijn aan mijn ogen 😉

Reageer hier op

Robert

17 juni 2010, 11:09

Zeer compleet artikel Leon, top!
Wanneer komt de vervolgposting? 😉

whatsnextblog.com/archives/2009/04/top_10_reasons_your_company_should_not_tweet.asp

leahhenderson.com/2009/05/5-reasons-not-to-twitter/

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF