Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Update! Nieuwe richtlijnen voor Local Business reviews

Door: Ilonka Leermakers

Geschatte leestijd: 1 minuut

Verschillende bronnen melden dat Google de richtlijnen voor het gebruik van Local Business reviews heeft aangepast. Hieronder vind je de nieuwe richtlijnen, maar ook de vragen die dit bij ons als SEO-specialist oproept en wat voor gevolgen dit zou kunnen hebben voor jouw website.

Onderaan dit bericht vind je de nieuwste update!

Local business richtlijnen

Zoals je misschien inmiddels wel weet staat Google nooit stil. Dit betekent zowel voor website-eigenaren als voor ons SEO-specialisten meer dan eens dat we opeens het roer om moeten gooien omdat er opeens nieuwe richtlijnen zijn. Een uitdaging, maar tegelijkertijd iets dat het online vak mooi maakt.

Ook nu zijn er nieuwe richtlijnen, dit keer op het gebied van local business reviews. Onderstaand de aangepaste richtlijnen op een rij:

Informatie over de nieuwe richtlijnen voor de local business reviews

Nep reviews op komst?

De grootste vraag is natuurlijk: wat voor invloed gaat de beperking op reviews door een derde partij hebben? Denk aan bijvoorbeeld de Feedbackcompany en Kiyoh. Hoe gaat Google alle andere richtlijnen controleren? Er is dan immers geen partij die de reviews controleert. Wordt het dan makkelijker om reviews na te bootsen?

Er vanuit gaande dat we de richtlijn op deze manier goed interpreteren, zou het best kunnen dat partijen zoals de Feedbackcompany met widgets of plugins komen, die er voor zorgen dat bedrijven makkelijk reviews op hun eigen website kunnen vergaren. Het zou zomaar kunnen zijn dat Google zelf met een review systeem komt, waarbij ze dus ook meer controle kunnen uitvoeren…. Een ontwikkeling die zou passen in de trend dat Google ook al voor onder andere vliegtickets en hotels met een eigen applicatie kwam.

Nog geen duidelijkheid over nieuwe richtlijn online reviews

Het kan ook zijn dat we de richtlijn niet op de goede manier interpreteren. Dat Google juist bedoelt dat bedrijven zelf klanten, die daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan of een dienst hebben afgenomen, uitnodigen om een review te doen en dat dit dus niet gebeurt door een derde partij.

Kortom, er zijn nog een heleboel vragen. De moeilijkheid zit hem in het interpreteren van Googles richtlijnen. De komende tijd zullen alle Tribal SEO-specialisten hier dan ook met hun neus bovenop zitten en je op de hoogte houden van alle ontwikkelingen. Houd het Tribal blog dus in de gaten!

Mocht je hierover nog meer vragen hebben of ben je benieuwd naar de ontwikkelingen? Neem dan gerust contact op, zodat een van onze SEO-specialisten je kan helpen.

Nieuwe Update

Het lijkt er op dat Google de structured data guidelines voor Local Business reviews wederom heeft gewijzigd. Het volgende is nu te vinden op de pagina:

Review snippet guidelines

De eerdere opmerking “Only include reviews that have been directly produced by your site, not reviews from third-party sites or syndicated reviews” is nergens meer te vinden. Wellicht is Google hier toch op terug gekomen. Voor nu verwachten wij dan ook dat externe reviews nog steeds geaccepteerd zullen worden met structured markup.

Discussie- 1 reactie

Wouter Blom

5 september 2016, 16:16

Zo als ik naar kijk: Google wil dat er alleen oprecht reviews worden geplaatst en gebruikt. Dus alles wat lijkt op genereren of valsspelen wordt niet gewaardeerd.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF