Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Usability Award 2008: Idols voor usability?

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Geïnteresseerden op het gebied van usability is het waarschijnlijk niet ontgaan: op 15 mei is de uitslag van de Usability Award 2008 bekendgemaakt. De website van het WNF mag zich de meest gebruiksvriendelijke website van dit jaar noemen.

Het is echter de vraag hoe betrouwbaar deze uitslag is. Een vakjury heeft in eerste instantie 5 websites genomineerd. Vervolgens mocht het Nederlands publiek stemmen op hun favoriete website, aan de hand van de criteria ‘vormgeving’, ‘navigatie’, ‘inhoud’ en ‘gebruiksvriendelijkheid’ (waarbij de benaming van deze laatste categorie eigenlijk niet correct is, maar wel begrijpelijk).

Dankzij de vakjury is het in ieder geval niet mogelijk dat er echt slechte websites om de award strijden. Maar hebben de bezoekers echt op de meest gebruiksvriendelijke website gestemd?

Het oordeel van bezoekers wordt vaak niet alleen gebaseerd op de daadwerkelijke gebruiksvriendelijkheid, maar hangt ook voor een groot deel af van het uiterlijk van de site. Volgens Jakob Nielsen zullen bezoekers tijdens een usability test bijvoorbeeld vaak aangeven dat ze de kleur van de website niet mooi vinden. Natuurlijk speelt vormgeving een rol bij de mate van gebruiksvriendelijkheid, maar of een site ‘mooi’ of ‘lelijk’ is, wil nog niet zeggen dat hij goed of slecht is. Daarom wordt bij usability testen ook geadviseerd om niet alleen te luisteren naar wat de bezoeker zegt, maar vooral te kijken wat hij daadwerkelijk doet (of juist niet doet). Het is dan ook de vraag in hoeverre de stemmers hun persoonlijke smaak hebben laten meewegen bij het stemmen.

Dit gevoel wordt nog eens mede versterkt doordat de organisaties achter de websites mensen kunnen oproepen om te stemmen. Bij deze award telde weliswaar niet het aantal stemmen, maar de hoogte van het gegeven cijfer. Desondanks heeft een bezoeker die door een van de deelnemende websites wordt opgeroepen waarschijnlijk een voorkeur voor de website van de betreffende organisatie.

Hoewel een van de wedstrijdvoorwaarden was dat ‘het oproepen tot stemmen op geen enkele andere manier mag geschieden dan door het plaatsen van banners van de Usability Award op de genomineerde website’, heb ik –als donateur van het WNF- via hun nieuwsbrief een oproep gehad om vooral te stemmen op de WNF website. In hoeverre de andere kandidaten zich hier ook aan schuldig hebben gemaakt kan ik niet beoordelen, maar dit is wel waarschijnlijk.

In feite hebben we hier een Idols-achtige stemming hebben gehad: een vakjury zorgt dat de kwalitatief betere kandidaten de eindronde bereiken, maar het publiek bepaalt vervolgens op basis van persoonlijke voorkeur en niet alleen kwaliteit wie de winnaar wordt.

Natuurlijk is de Usability Award wel een prima gelegenheid om het belang van website usabilty onder de aandacht te brengen en daarin bereikt hij dan ook zeker zijn doel. Zolang maar niet het idee ontstaat dat de mening van de bezoeker een goed alternatief is voor grondige usabiltytesten.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF