Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Usability is vooral niet luisteren naar wat mensen zeggen!

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 1 minuut

Een goede usability consultant luistert vooral niet naar wat bezoekers zeggen. Dat klinkt wellicht vreemd, maar in praktijk blijkt dat er vaak een groot verschil bestaat tussen wat mensen zeggen, en wat zij daadwerkelijk doen.

Neem het vraagstuk over hoe breed een webtekst moet zijn om prettig leesbaar te zijn. Wanneer je mensen vraagt wat zij prettig vinden om te lezen, dan geven zij aan dat ze minder brede regels prefereren boven brede regels. Uit onderzoek blijkt echter, dat het gebruik van bredere regels ervoor zorgt dat mensen de teksten sneller lezen en ze beter begrijpen.

Iets soortgelijks geldt ook voor lettertypen: Georgia wordt aantrekkelijker gevonden dan Arial, maar teksten opgemaakt met Arial worden sneller gelezen dan teksten in Georgia.

Dit is dan ook de reden dat het gebruik van panels (een veel voorkomend fenomeen in marketing), wordt afgeraden voor beoordeling van de usability van een website.

Desondanks kun je je afvragen of je inderdaad uit moet gaan van de onderzoeksresultaten, of dat je wellicht toch moet luisteren naar wat je bezoeker vindt. Het gevoel dat een bezoeker krijgt bij het bezoeken van je website en hoe prettig hij zijn verblijf heeft ervaren, heeft namelijk ook invoed op zijn aankoopbereidheid.

Over usability consultants wordt soms gezegd dat zij tegen mooi design zijn, maar dat is niet waar. Het design moet echter in dienst staan van de functionaliteit. Een mooi design kan zorgen voor een passende sfeer, waardoor de bezoeker meer gaat kopen.

De oplossing ligt in website usability testen met echte gebruikers. De beste informatie krijg je door iemand daadwerkelijk achter de PC te zetten en hem aan de slag te laten gaan met een website. Je ziet dan in praktijk waar hij moeite mee heeft, en in hoeverre dit een negatieve invloed heeft op de conversies.

Dit werkt beter dan het vragen naar meningen, of het uitgaan van op zich staande onderzoeken over bepaalde onderwerpen. Verminderde leessnelheid hoeft bijvoorbeeld niet per definitie te leiden tot minder conversies.

Ook Jacob Nielsen beaamt dit. Volgens hem zul je tijdens een usability onderzoek vaak opmerkingen krijgen als ‘ik vind de kleur van de website niet mooi’. Deze kun je negeren; je hoeft alleen te bekijken of de kleur de bezoeker hindert bij het gebruik van de website. Als dit niet leidt tot minder conversies, dan weet je dat je in dit geval niet moet luisteren naar de mening van de bezoeker!

Discussie- 1 reactie

Usability Award 2008: Idols voor usability? | Tribal Internet Marketing - Weblog

19 mei 2008, 15:15

[…] usability testen ook geadviseerd om niet alleen te luisteren naar wat de bezoeker zegt, maar vooral te kijken wat hij daadwerkelijk doet (of juist niet doet). Het is dan ook de vraag in hoeverre de stemmers hun persoonlijke smaak hebben […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF