Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Usability verbetering via de interne zoekfunctie

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 5 minuten

Wanneer je de usability van je website wil verbeteren, kan de interne zoekfunctie vaak een bron van informatie zijn om te bepalen wat er beter zou kunnen.

Door de ingevoerde zoektermen te analyseren, kun je onder meer bepalen:

  • Of de website aansluit op de verwachtingen die de bezoekers ervan hebben
  • Of bepaalde onderdelen van de website minder goed vindbaar zijn via het menu

Wanneer er bijvoorbeeld vaak wordt gezocht op de term “book summary”, en je website biedt het niet aan, dan is het te overwegen om deze toe te voegen.
Staat er wel een samenvatting op je website, dan kan het zijn dat men deze niet gemakkelijk genoeg via de normale navigatie kan vinden.

Bij het analyseren van de zoektermen zijn er enkele valkuilen waar je op moet letten:

  • Soms wordt er automatisch een zoekterm ingevuld wanneer de website wordt bezocht. Dit gebeurt vaak wanneer men via een AdWords campagne of affiliate website ervoor wil zorgen dat de landingspagina beter aansluit bij hetgeen de bezoeker zocht. Men komt dan bijvoorbeeld direct uit op een zoekresultaten pagina. Filter deze termen er eerst uit, want ze vervormen het beeld.
  • Met Google Analytics kun je het gebruik van je interne zoekfunctie meten. Let er echter op dat Google Analytics onderscheid maakt tussen zoektermen met en zonder hoofdletter(s). Je zult dus handmatig het aantal maal dat er gezocht is op bijvoorbeeld ‘Book’, ‘book’ en ‘BOOK’ moeten optellen om een goed beeld te krijgen.

Je interne zoekfunctie is echter niet alleen een bron van informatie. Andersom kan het verbeteren van de zoekfunctie zélf ook bijdragen aan een betere usability van de website.

Niet iedere bezoeker gebruikt de zoekfunctie op de juiste manier. Hierdoor worden vaak weinig tot geen (relevante) resultaten getoond. Om te voorkomen dat de bezoeker denkt dat hetgeen hij zoekt niet op de website te vinden is en afhaakt, is het belangrijk om in te spelen op de meest voorkomende problemen.

Hieronder volgt een overzicht van dingen die ik op mijn eigen Alice in Wonderland website vaak tegenkom:

1. Spelfouten of typefouten in de zoekterm
Het invoeren van foutief gespelde termen is te verwachten als er veel bijzondere termen op de website voorkomen. Op mijn website wordt bijvoorbeeld vaak gezocht op het woord ‘Jabberwocky’. Deze ben ik al in de meest uiteenlopende varianten tegengekomen:

– jaberwockie
– jabbawockee
– jabawoki
– jaborwalk
– jabbawackie
– jaberwalk
– etc.

Daarnaast is het een feit dat mensen op internet een stuk minder secuur typen. Ook kan de leeftijd en het opleidingsniveau van bezoekers behoorlijk uiteenlopen. Daardoor wordt ook een normaal, bekend woord zoals ‘caterpillar’ (rups) zelden tot nooit goed gespeld:

– catappiller
– cattapiller
– catirpillar
– catipier
– catilpiler
– catepilar
– catapiler
– catepellar
– catipillar
– etc.

Houd er rekening mee dat zelfs de meest standaard woorden fout gespeld worden. Denk aan de varianten ‘capter’ (chapter), ‘birsday’ (birthday) en ‘auther’ (author).

2. Bezoekers typen een vraag in, in plaats van een zoekterm.
Voorbeelden hiervan zijn:

– “what does alice do for a living”
– “where was alice born”
– “who wrote this book”

Daarnaast worden zoekvragen soms ook geformuleerd als een omschrijving van het gewenste resultaat:

– “alice’s full name”
– “year it was written”
– “10 major facts about alice in wonderland”

En één van de leukere: “Alice in wonderland game to do with her size NO SHOPPING”

3. Bezoekers zoeken in de verkeerde taal
Hoewel het direct duidelijk is in welke taal een website is geschreven, verwachten sommige bezoekers blijkbaar dat de zoekfunctie hun zoekterm vertaalt. Regelmatig kom ik op mijn Engelstalige website dan ook termen tegen zoals:

– “kleurplaten”
– “immagini alice nel paesse delle meraviglie”
– “zitat”

4. Bezoekers zoeken iets dat niet op de site voorkomt (en er ook niet op hoort)
Niet iedereen is zo goed bekend met het onderwerp van je website als jij zelf. Het verhaal van Alice in Wonderland wordt dan ook nogal eens verward met andere bekende verhalen (zoals de Wizard of Oz), waardoor je ook dit soort termen tegenkomt:

– “toto”
– “tinman”
– “yellow brick road”
– “zip-a-di-do-da-song”

Hoewel het onderwerp van de website niet te missen is (‘Alice in Wonderland’ komt onder andere terug in zowel het logo als de domeinnaam), menen enkele bezoekers dat op de website informatie over allerlei soorten sprookjes en films te vinden is. Dit resulteert in zoektermen als:

– “peter pan”
– “bambi”
– “little red riding hood”
– “spongebob”
– “v for vendetta”
– “beavis and butthead”

Of zoektermen waarvan je in het geheel niet weet waarom men verwacht dit op je site te vinden:

– “duran duran”
– “sandra nude”
– “south america”
– “goggelmoggel”

De vraag is natuurlijk in hoeverre dit alles te voorkomen is.

Het grote voordeel van een interne zoekmachine is, dat de zoekresultaten heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn – in tegenstelling tot de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google!

Spelfouten kunnen bijvoorbeeld als volgt ondervangen worden:

  • Zorg dat de zoekbox groot genoeg is, zodat bezoekers ook kunnen zien wat ze typen. Het is aan te raden om het veld minimaal 20 tot 25 tekens groot te maken.
  • Herhaal de zoekbox op de resultatenpagina. Wanneer de bezoeker een typefout heeft gemaakt, ziet hij dit terug. Bovendien kan hij de fout makkelijk herstellen.
  • Zorg dat zoekmachine spelfouten herkent en suggesties doet: “Bedoelde u soms….”
  • Geef synoniemen op in de zoekmachine. De zoekmachine weet dan bijvoorbeeld dat, wanneer iemand zoekt op ‘capter’, dit een synoniem is voor ‘chapter’. Er zullen dan automatisch ook zoekresultaten voor de term ‘chapter’ getoond worden.

De laatste twee tips kun je ook gebruiken om buitenlandse zoektermen te koppelen aan een zoekterm in de taal van de website.

Ook kun je inspelen op het intypen van complete vragen:

  • Geef woorden op die genegeerd moeten worden, zoals ‘the’, ‘how’, ‘why’, ‘does’ en ‘written’.
  • Koppel veel voorkomende zoektermen aan bepaalde pagina’s. Vaak weet je welke pagina’s geschikt zijn om te tonen bij bepaalde zoektermen. Het is mogelijk om hogere prioriteit te geven aan belangrijke pagina’s, zodat deze op bepaalde zoektermen altijd bovenaan zullen komen.
  • Wanneer het mogelijk is, kun je de exacte vraag op een webpagina terug laten komen, bijvoorbeeld op een FAQ-pagina.
  • Wanneer de inhoud van je website er geschikt voor is, is het zelfs mogelijk om je zoekmachine volledig op de invoer van vragen af te stemmen. De Postbank doet dit bijvoorbeeld.

Natuurlijk is er een oneindige hoeveelheid aan spelfouten en vragen te verzinnen. Uit je logs kun je de meest gemaakte halen. Focus op deze.

Voor het laatste probleem, het zoeken op termen die niet gerelateerd zijn aan de website, is eigenlijk geen oplossing.

Natuurlijk dien je je ten eerste af te vragen of je website wel duidelijk genoeg communiceert wat er wel en niet op te vinden is. Is dat het geval, dan adviseer ik om er verder geen tijd en moeite in te steken.

Het is een illusie dat je je website geschikt kunt maken voor alle bezoekers. Er zullen altijd bezoekers zijn die het gewoon niet snappen, of die op een dermate unieke manier denken / van de website gebruik maken, dat je hier niet op in kunt spelen.

Daarnaast is het de vraag in hoeverre je usability door moet trekken. Ultieme gebruiksvriendelijkheid is een mooi streven, maar houd wel het doel van je website in de gaten. Mensen die op zoek zijn naar iets dat jij niet aanbiedt, zijn sowieso niet jouw doelgroep en leveren dus ook niets op in termen van conversies. Weeg de kosten van usability verbetering daarom altijd af tegen de baten!

Discussie- 4 reacties

Testlinks voor 24-03-2008 - MarcNext

25 maart 2008, 01:42

[…] Usability verbetering via de interne zoekfunctie – Een analyse hoe gebruikers met een interne zoekfunctie van een site/blog omgaan en hoe daar op in te spelen. […]

Reageer hier op

Gebruiksvriendelijke website? Kies voor een goed CMS! | Tribal Internet Marketing - Weblog

23 juli 2008, 09:35

[…] mogelijkheid om een goede zoekfunctie toe te […]

Reageer hier op

Batavier

18 mei 2011, 09:30

De link naar de Postbank werkt niet meer…

Reageer hier op

Is goede usability alleen voor grote spelers weggelegd? | stefvanlin

19 juni 2011, 23:01

[…] Tribal Internet Marketing schreef een artikel over verbetering van usability. De oplossing voor een goede usability ligt volgens hun in de interne zoekfunctie. ‘’Door de ingevoerde zoektermen te analyseren, kun je onder meer bepalen: of de website aansluit op de verwachtingen van de bezoekers en of bepaalde onderdelen van de website minder goed vindbaar dan zelf wordt gedacht.’’ Het grote voordeel van een interne zoekmachine is, dat de zoekresultaten heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn. Dit in tegenstelling tot de zoekresultaten van andere zoekmachines zoals Google. […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF