Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Usabilityprobleem: focus op nieuwe of terugkerende bezoekers?

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 1 minuut

Het is een goed gebruik om je landingspagina te focussen op het belangrijkste conversiepunt. Deze moet het meest in het oog springende deel van je pagina zijn. Wat dat conversiepunt is, verschilt per geval. De ene keer wil je dat je bezoekers zich registreren voor je dienst, de andere keer dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief.

Sommige pagina’s hebben echter meerdere functies. Deze moeten zowel nieuwe bezoekers overtuigen, als bestaande bezoekers goed bedienen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de pagina’s van diverse Google diensten, zoals Google Analytics, Google Webmaster Tools en de Google Website Optimizer.

Google heeft per pagina een andere focus: Analytics en Webmaster Tools zijn blijkbaar relatief bekendere diensten dan de Website Optimizer, waardoor Google bij eerstgenoemden de pagina vooral gefocust heeft op het gemak voor de bestaande gebruikers (snel inloggen), en bij laatstgenoemde de focus ligt op het werven van nieuwe gebruikers (registreren).

Inlog Google Webmaster Tools

Inlog Google Website OptimizerInlog Google Analytics

Dit verschil in focus veroorzaakt echter een belangrijk usability probleem: terugkerende bezoekers, die gebruikmaken van meerdere diensten, bezoeken de pagina’s dermate vaak dat ze de handelingen blindelings verrichten. Door de verschillende functies van de knoppen moeten ze na gaan denken over de te verrichten handeling. Bovendien is de kans groot dat ze uit gewoonte op de knop klikken om in te loggen in plaats van op het linkje eronder, of andersom, wat frustratie veroorzaakt. Het verschil tussen ‘sign in’ en ‘sign up’ is namelijk makkelijk over het hoofd te zien en de benaming ‘start testing now’ kan ook gericht zijn op bestaande gebruikers, die een nieuwe test willen opzetten.

Mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren en je maakt het hen een stuk gemakkelijker wanneer je hier op inspeelt. Het is dan ook aan te raden om verschillende diensten die door dezelfde klanten gebruikt worden, zo veel mogelijk te standaardiseren. Is het moeilijk om te kiezen tussen conversiepunten, dan is het wellicht beter om ze beide even prominent op de pagina te plaatsen. Bijvoorbeeld zoals Google bij AdWords doet (wat de bezoeker bovendien weer een extra klik bespaart):

Inlog Google AdWords

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF