Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

User Experience 2008 – een verslag

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 4 minuten

Deze week werd in Amsterdam de User Experience 2008 Conference gehouden, georganiseerd door de welbekende Nielsen Norman Group. Ik mocht er 3 van de in totaal 6(!) dagen bij zijn en heb diverse interessante sessies gevolgd. Hieronder een kort verslag ervan.

Aangezien de sessies de gehele dag duurden, zal ik slechts een persoonlijke selectie van de inhoud uitlichten.

B2B Usability (door Hoa Langer)
Bij het ontwikkelen van websites voor B2B organisaties gelden iets andere regels dan voor B2C websites. Een B2B-bezoeker is vaak niet de eindgebruiker of besluitvormer en de website moet dan ook gericht zijn op verschillende typen gebruikers van de informatie.

B2B-bezoekers verschillen op de volgende punten van B2C-bezoekers:

  • hebben nog meer gedetailleerde informatie nodig
  • zijn doelgerichter en browsen minder
  • printen vaker informatie, voor interne verspreiding of dossiervorming (denk aan verantwoording achteraf)
  • waarderen ‘grappige’ teksten en ‘fluf’ nog minder. Wees kort en to-the-point.
  • kunnen multimedia content vervelend vinden, uit angst collega’s te storen of een verkeerd beeld te geven (zijn ze wel aan het werk als ze een filmpje bekijken?)
  • zijn voorzichtiger met het opgeven van een e-mail adres uit angst voor spam
  • lezen vaker hun mailtjes onderweg op een mobieltje. Verstuur nieuwsbrieven dus in platte tekst.

Het taalniveau hoeft echter niet opgeschroefd te worden – ook specialisten storen zich niet aan eenvoudig taalgebruik.

Het belangrijkste bij een B2B-website is, dat deze gericht moet zijn op het bouwen van een relatie. Win het vertrouwen en verkrijg loyaliteit, zodat de bezoeker het gevoel heeft dat je een goede keuze bent voor de lange termijn.

Visual design principles (door Tammy Liran Guy)

User Experience sessie Visual Design PrinciplesWanneer het gaat om usability vriendelijk design, zijn er diverse concrete richtlijnen te geven, zoals:

  • Test de kleuren van je site op verschillende typen monitors
  • Elementen hoeven niet per se symmetrisch te zijn. Maar zorg in dat geval dan dat de elementen duidelijk afwijkend zijn, zodat bezoekers zich niet gaan afvragen of er ergens een uitlijningsfoutje zit.
  • Gebruik geen special effects (zoals glimmen, schaduwen, italics) bij menu-items
  • Pas je productafbeeldingen aan als ze er zo beter uitzien in thumbnailformaat, bijvoorbeeld door ze te croppen in plaats van verkleinen, of door het etiket aan te passen zodat de letters beter leesbaar zijn.
  • De aanbevolen maximale kolombreedte voor content is 600 pixels.

Verder moeten sommige afwegingen gemaakt worden op basis van de omstandigheden.
Gebruiken veel van je bezoekers bijvoorbeeld nog een schermresolutie van 800×600, dan kun je beter kiezen voor een horizontaal menu bovenin dan een menu aan de linkerkant, om plaats te besparen.
En wanneer je website in meerdere talen beschikbaar is, kan het beter zijn om labels boven in plaats van voor je formuliervelden te zetten. In een andere taal bestaan woorden uit een andere hoeveelheid letters en nemen ze daardoor meer of minder ruimte in beslag, wat gevolgen kan hebben voor je uitlijning. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld menu-items en tabbladen.

Goed design is echter moeilijk te vangen in richtlijnen. Bij het ontwerpen moet je letten op onder meer:

  • De uitlijning in het grid. Hoe staan de elementen ten opzichte van elkaar?
  • Het ‘gewicht’ van elementen ten opzichte van elkaar. Welke is groter / kleurrijker en springt daardoor het meest in het zicht?

Omdat hier geen duidelijke regels voor zijn, is het moeilijk om te bepalen of je design gebruiksvriendelijk is. Oftewel: je zult deze altijd in praktijk moeten testen.

Verder had Tammy nog een aantal tips over banners. De meeste bezoekers hebben geleerd om al dan niet bewust alle elementen die op een banner lijken, te negeren. Vermijd deze vormgeving daarom zo veel mogelijk. Wil je toch dat er op je banners geklikt wordt, maak dan gebruik van:

  • platte tekst
  • plaatjes van gezichten
  • plaatjes van decolletés en andere ‘intieme’ lichaamsdelen
  • plaats tekst onder of naast afbeeldingen, niet erin

Content Usability 1 (door John Morkes)

Voor het schrijven van webcontent geldt eigenlijk hetzelfde als voor design: er zijn wel richtlijnen, maar als je je hier aan houdt, wil dat nog niet zeggen dat je een goede webtekst schrijft. Test je teksten altijd op je doelgroep.

Volgens John zijn er 3 regels voor het schrijven voor het web:

  1. Schrijf voor je doelgroep: ken je bezoekers en hun doelen
  2. Volg de richtlijnen voor het schrijven van webteksten
  3. Schrijf, herschrijf, wijzig, controleer, test met bezoekers en herhaal dit. Feedback en iteratie zijn cruciaal.

En wat zijn dan deze richtlijnen?

  • Gebruik geen marketingtaal. Wees specifiek en to-the-point
  • Gebruik eenvoudige taal
  • Houd teksten kort (liefst maximaal 50% van de printtekst)
  • Plaats conclusies bovenaan en de minst belangrijke zaken onderaan
  • Beperk je tot één onderwerp per paragraaf
  • Wees consistent: bouw teksten op alle pagina’s op dezelfde manier op
  • Maak gebruik van witregels, opsommingen, scanbare kopjes, duidelijk contrast en een makkelijk leesbaar lettertype en tekstgrootte

Daarnaast is zorgen voor ‘credibility’ cruciaal. Mensen moeten je teksten niet alleen begrijpen, maar jou als bron ook vertrouwen en geloofwaardig vinden. Dit bereik je door:

  • Professioneel design en professionele content
  • Objectieve teksten
  • Jezelf te associëren met een andere organisatie die bekend en vertrouwd is
  • Ondersteunend bewijsmateriaal zoals referenties en certificeringen
  • Links vanuit geloofwaardige websites naar de jouwe
  • Een fysiek contactadres
  • Het herkennen van terugkerende bezoekers en hier op inspelen
  • Duidelijke scheiding van advertenties en gewone content
  • Geen pop-up advertenties
  • Regelmatige updates
  • Geen spelfouten!

Verder dienen de richtlijnen voor het schrijven van webteksten ook gevolgd te worden bij het opstellen van persberichten.

Tot slot zullen volgens John in de toekomst de meeste websites wel usability vriendelijk zijn geworden en kun je je gaan onderscheiden van je concurrenten door middel van ‘fun’: zorg dat je website prettig is om te gebruiken en je bezoekers een goed gevoel geeft.

Het congres in totaal

Jakob NielsenIn het algemeen was het een goed georganiseerde conferentie, met een breed internationaal gezelschap. Vooral Scandinavië was goed vertegenwoordigd, maar er waren ook Belgen, Turken, Italianen, Polen, en nog veel meer nationaliteiten.

De sessies waren inhoudelijk goed en nuttig. Doordat iedere sessie een volledige dag duurde, was het mogelijk om heel inhoudelijk op de stof in te gaan zodat mensen die nog weinig van usability wisten, heel veel concrete tips meekregen. Dankzij de vele praktijkvoorbeelden werd alles ook helder gepresenteerd, zodat er geen tot weinig voorkennis van het vakgebied nodig was.

Als extra bonus kwam Jakob Nielsen tijdens iedere sessie een kijkje nemen. Hij was erg bedreven in het ongemerkt naar binnen sneaken – het is wel duidelijk dat deze usability goeroe ervaren is in het zichzelf onzichtbaar maken tijdens usability testen, want meestal merkte ik hem pas op als hij alweer naar buiten liep!

Discussie- 1 reactie

Bauke Bergstra

25 november 2008, 10:51

Leuk verslag, nuttige tips ook.
Vooral m.b.t. het schrijven van webteksten, extra relevant als je er zelf mee bezig bent 🙂

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF