Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Van klant naar fan in drie stappen

Door: Robin Fellinger

Geschatte leestijd: 1 minuut

Als online marketeer besteed je veel aandacht aan het aantrekken en converteren van nieuwe klanten. Daarnaast zorg je doormiddel van retentie dat je een optimaal rendement haalt uit je bestaande klantenbase. Zowel retentie als acquisitie zijn gericht op het genereren van omzet, maar wist je dat je door een stapje verder te gaan nog meer resultaat kunt halen uit jouw klantenbase?

Door een onverwacht extraatje te geven kun je klanten verrassen en echte fans maken van jouw bedrijf. Fans zijn loyaler, doen meer herhaalaankopen en delen hun positieve ervaring binnen hun sociale netwerk. In dit artikel geef ik je drie effectieve tips om fans te maken van jouw klanten.

1. Maak er een feestje van

Wanneer de verpakking persoonlijker of leuker is dan de gemiddelde verzenddoos zullen je klanten je eerder onthouden. Iedereen wil zich speciaal voelen. Of je nu het product inpakt met fraai papier, in een decoratieve papieren tas doet of een speciale kaart bijvoegt voor verzending, het kleine extra gebaar zorgt ervoor dat de klant je herinnert en bij de volgende aankoop aan jou denkt.

2. Geef cadeautjes

Verras de klant met een geschenk! Dit kan bijvoorbeeld door het geven van een cadeau als blijk van waardering bij een aankoop. Dit zou iets kleins kunnen zijn met betrekking tot het gekochte product, of juist iets dat er niets mee te maken heeft.

Elke keer als ik een aankoop doe bij de Bodyenfitshop mag ik kiezen uit een klein cadeau variërend van een bidon tot een telefoonhoesje. Heb ik dit elke keer nodig? Natuurlijk niet, maar we waarderen het onverwachte. Daarnaast kan het geven van een cadeau aan het einde van het bestelproces conversie verhogend werken.

3. Geef uitzonderlijke service

Klantenservice is een uitstekende kans om klanten tot fans te maken! Een goed voorbeeld is het Amerikaanse Zappos. Een klant was op vakantie haar schoenen vergeten en belde vanuit het hotel naar Zappos voor een vervangend paar. De schoenen waren helaas niet op voorraad, maar de klantenservice ging zelf naar een winkelcentrum om vervolgens alsnog de juiste schoenen bij de vrouw af te leveren. Geen extra kosten! Nu is dit vrij extreem, maar een goed voorbeeld hoe uitstekende klantenservice een klant omtovert tot fan.

Tussen de regels door lees je één gemeenschappelijke deler: aandacht voor de klant. Door de klant zich speciaal te laten voelen, vergroot je de kans dat deze fan wordt van jouw bedrijf. Er zijn uiteraard nog veel meer manieren om klanten te laten voelen dat zij hun geld op de juiste plek uitgeven. Dit zijn er drie die mij zo te binnen schieten, maar wellicht heb je tijdens het lezen al over jouw product of dienst nagedacht. Heb je ideeën of heb je al iets gevonden dat werkt? Laat het hieronder weten!

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF