Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Verandering voor exacte zoekwoorden in Google AdWords

Door: Andrea Viragh

Geschatte leestijd: 1 minuut

Campagnes

Succesvol adverteren via Google AdWords gaat onder andere gepaard met het op de juiste manier instellen van je campagnes. Door zoekwoorden in te voeren die zo dicht mogelijk bij de zoektermen van de gebruiker liggen, heb je op deze manier zoveel controle als mogelijk over je campagnes. Hierdoor kun je zo gericht mogelijk adverteren, wat uiteindelijk de meeste kans op conversie biedt. Door gebruik te maken van verschillende soorten instellingen kun je zoveel mogelijk controle uitoefenen op je zoekwoorden. Het instellen van zoekwoordtypes is hier een voorbeeld van. En dit komt van pas, want een tikfout is zo gemaakt. Ook wanneer je een zoekopdracht binnen de zoekmachine van Google uitvoert.

Typefouten

Blog_2Google geeft zelfs aan dat in 7% van alle zoekopdrachten een typo voorkomt. Een belangrijke factor om rekening mee te houden binnen je Google Adwords campagnes. Zoektermen die een meervoudsvorm of typefout bevatten matcht Google automatisch aan de door jouw ingestelde zoekwoorden. Hierdoor krijgt de gebruiker alsnog jouw advertentie te zien. Handig, want zo mis je geen enkele kans om gematcht te worden. Maar hierdoor verlies je natuurlijk wel een stukje controle over je campagnes. Want een sterk gelijkende variant voor Google hoeft geen sterk gelijkende variant te zijn voor jouw campagne. Sinds 2012 kun je er daarom voor kiezen om de optie “sterk gelijkende varianten niet opnemen” in te stellen. Hierdoor weet je zeker dat zoektermen van gebruikers matchen met de door jou ingevoerde  zoekwoorden en niet met de versies die Google voor je bepaald heeft. 

Wijziging vanaf eind september

Onlangs heeft Google aangekondigd dat deze functie vanaf eind september niet meer beschikbaar is. Je hebt vanaf dat moment dus niet meer de keuze om “sterk gelijkende varianten niet opnemen” in te stellen. Alle zoekwoorden worden vanaf dat moment dus automatisch gematcht met sterk gelijkende varianten, zoals tikfouten en meervoudsvormen.

Wat betekent dit voor Google Adwords campagnes?

Google zoekwoordenEr is veel kritiek op deze wijziging van Google omdat je een stukje controle verliest over je Adwords campagnes. Maar je kunt het ook als een voordeel zien. Je advertentie zal namelijk altijd vertoond worden, of een gebruiker een tikfout maakt of niet. Door je zoektermenrapport goed in de gaten te houden, kun je alsnog invloed uitoefenen op je zoekwoorden. Het exact uitsluiten van zoektermen blijft namelijk wel mogelijk.


Als je meer wilt weten over deze wijziging van Google kun je altijd contact opnemen met je SEA specialist. 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF