Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

24 september 2013

Samen met mijn collega's en klanten streef ik graag naar het bereiken en overtreffen van gestelde doelen want, zoals Johan Cruijff al zei: "Zonder doel kun je niet scoren".

Lees meer over mij >>

Veranderingen bij Google zorgen voor nog meer ‘not provided’ verkeer

Door: Paula Heesbeen

Geschatte leestijd: 1 minuut

Voor wie het nog niet wist: vorig jaar besloot Google voor alle ingelogde gebruikers (op Google) de zoekwoord informatie niet meer mee te geven, wat resulteerde in een steady groei van het ‘zoekwoord’ not provided in Google Analytics. Hiermee wist je dus niet meer welk zoekwoord mensen hebben gebruikt om jouw site te bereiken nadat ze op een organisch resultaat hadden geklikt.

De afgelopen maand is dit volume plots fors gestegen waardoor de SEO wereld momenteel aardig op zijn kop staat. Ter illustratie: voor eentweetest.nl/tribal/httpdocs is het aandeel ‘not provided’ in september  85% en voor klanten verschilt het van 40 tot 80 procent. Het vermoeden is dat dit aandeel alleen nog maar verder gaat stijgen in de komende maanden. Waarmee wij SEO specialisten dus allerlei informatie voor goede analyse verliezen!

not provided verkeer

Danny Sullivan van SearchEngineLand heeft er gisteren een uitgebreid bericht over geschreven voor wie er meer over wil weten. Ook Rand Fishkin van moz.com heeft er in plaats van op vrijdag een WhiteBoardTuesday van gemaakt vandaag.

Wij hebben in de loop van het afgelopen jaar al andere manieren ontwikkeld om meer te weten over zoekwoord informatie. Zo kun je bijvoorbeeld naar landingspagina’s kijken, kun je Google Webmaster Tools gebruiken en zijn er nog andere manieren om er meer over te weten te komen. Rand Fishkin gaat daar in zijn video ook uitgebreid op in. De SEO specialisten van Easy zullen nu nog meer naar deze alternatieven moeten kijken.

De groei komt onder andere doordat browsers zoals Firefox, Chrome en Safari standaard versleuteld zijn en daarmee ook geen zoekwoord informatie meer meegeven. Google zelf heeft er nog geen duidelijke reactie op gegeven maar geeft wel aan dat het is gestart het zoekwoord gebruik van niet-ingelogde gebruikers te versleutelen om zo hun privacy te beschermen. De loophole blijft natuurlijk dat betalende AdWords klanten wel nog steeds zoekwoord informatie krijgen. Die zoekopdrachten zijn niet versleuteld.

Je kan dus ook een discussie starten of het Google nu echt om de privacy van gebruikers gaat of om het verdienen van meer geld door meer adverteerders in AdWords te krijgen. Ik ben toch geneigd dat laatste meer te geloven.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF