Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Veranderingen binnen mobiele advertenties in AdWords

Door: Nelis van de Wiel

Geschatte leestijd: Minder dan 1 minuut

Dit artikel is eerder verschenen op Twinklemagazine.nl

Vanaf 15 oktober zullen er een aantal veranderingen plaatsvinden in AdWords-advertenties die worden getoond op een mobiel apparaat. De advertenties zullen compacter, concreter en duidelijker worden voor de bezoeker. In dit artikel een korte uitleg.

Tweede beschrijvingsregel
De grootste verandering in de lay-out van de advertentie is dat de tweede beschrijvingsregel in vele gevallen niet meer vertoond wordt. Men ziet deze regel slechts gedeeltelijk of helemaal niet. In plaats van de tweede beschrijvingsregel zien consumenten extensies, zoals highlight-extensies, local-extensies of sitelinks. In sommige gevallen wordt de tweede beschrijvingsregel wel getoond, maar dat is afhankelijk van de relevantie en verwachte prestaties van de advertentie.

mobiel-blog

Actie ondernemen
Het is niet noodzakelijk actie te ondernemen op deze verandering. Wel is het belangrijk om op de volgende drie punten te letten:

1. Zorg dat de belangrijkste informatie in de eerste beschrijvingsregel staat.
2. Verhoog de ctr van de advertentie door alle relevantie extensies toe te voegen en te optimaliseren.
3. Niet noodzakelijk, maar wel geadviseerd wanneer het aandeel mobiele bezoekers de moeite waard is: zet specifieke advertenties en extensies in die getarget zijn op mobiel (bijvoorbeeld met de usp ‘achteraf betalen mogelijk’)

Google wil met deze veranderingen meer relevante en nuttige informatie tonen aan bezoekers.

Discussie- 4 reacties

Max van de Meer

6 november 2014, 13:16

De Hightlight extensie vind ik echt top. Werkt ook erg goed voor mijn klanten. Je kunt je bovendien veel meer onderscheiden met je advertentie.

Reageer hier op

Kimberley Nelis

6 november 2014, 13:22

Inderdaad Max, zeker bij mobiele ads is de invloed op de CTR ervan ook erg groot.

Wat ook erg handig is, is dat je ze kunt toevoegen op diversen niveaus. Zo kun je specifiekere highlight extensies inzetten wanneer er veel volume op bepaalde zoekwoorden zit en generieke op account- of campagneniveau bij zoekwoorden met minder volume.

Reageer hier op

marcel

28 december 2014, 01:31

Ik vind het jammer dat google steeds grotere ruimtes in beslag neemt voor haar adwords advertenties, de natuurlijke resultaten zijn steeds minder te vinden, overigens is het zo dat mensen toch eerder op natuurlijke resultaten klikken omdat dit meer vertrouwen uitstraalt

g
r
marcel

Reageer hier op

Kimberley Nelis

5 januari 2015, 09:02

Hi Marcel,

Dat is inderdaad een duidelijke verschuiving in het Google landschap. Echter denk ik dat we er wel meer en meer naartoe gaan dat de organische resultaten onder de vouw vallen.

Of het zo is dat de organische resultaten beter doorklikken dan de betaalde resultaten, durf ik niet hard te zeggen. De verschillen tussen betaald en organisch worden steeds minder zichtbaar in layout waardoor ik vermoed dat veel mensen de verschillen niet eens meer waar zullen nemen in de toekomst.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF