Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Verkeersbronnen verdwenen uit Google Analytics?!

Door: Ineke Waas

Geschatte leestijd: 1 minuut

Heb jij het al gezien? Er staat geen ‘Verkeersbronnen’ meer in het menu van Google Analytics. In plaats daarvan zie je nu ‘Aquisitie’. Als je dit nog niet hebt gezien is het mogelijk dat je account nog niet is geüpdatet, maar binnenkort zal het overal doorgevoerd worden.

Behalve een verandering in de naam, zijn ook de rapporten die eronder vallen enigszins veranderd. In dit artikel bespreek ik wat er veranderd is.

Verkeersbronnen verdwenen uit GA - menu oud + nieuw 4

  • Het deel ‘Verkeersbronnen’ heet nu ‘Acquisitie’, ‘Inhoud heet nu ‘Gedrag’.

Het idee hierachter is dat je (in het Engels) de metrics kunt onderverdelen in Acquisition, Behaviour en Conversions (in het Nederlands klopt dat ABC niet zo mooi).

  • Het ‘Overzicht’ ziet er nu anders uit.

In dit overzicht kun je direct zien hoe een bepaald medium presteert ten opzichte van andere media. Standaard staat dit rapport op ‘Channels’. Maar in het  dropdown menu kun je ook kiezen voor bron / medium, bron en medium.

Verkeersbronnen verdwenen uit GA - Overzicht 3

 

  • Bij ‘Overzicht’ en ‘Kanalen’ worden de bronnen door Google Analytics zelf in verschillende categorieën ingedeeld.

Dit lijkt een beetje op de basiskanaalgroepen van de Multi channel funnels; Google heeft gedefinieerd wanneer een bron of medium in een bepaalde categorie valt. Zo wordt bijvoorbeeld email en e-mail geaggregeerd onder Email.

Het is ook mogelijk om dit zelf aan te passen, zo kun je dus voor deze rapporten bijvoorbeeld onderscheid maken tussen branded AdWords campagnes en non-branded AdWords. Zo kun je in één oogopslag zien hoe deze twee typen campagnes het doen ten opzichte van elkaar, zonder dat je daarvoor segmenten hoeft te gebruiken.

Als je in het acquisitie-overzicht of bij de kanalen bijvoorbeeld op ‘paid search’ klikt dan kom je in een rapport met de bijbehorende zoekwoorden en kun je andere primaire dimensies selecteren, zoals bestemmingspagina’s. Het rapport dat je te zien krijgt is afhankelijk van de bron die je selecteert. Bij organisch en betaald zoekverkeer krijg je zoekwoorden te zien, bij direct verkeer de bestemmingspagina’s, bij verwijzend verkeer de bron, bij social het sociale netwerk etc.

> Het rapport ‘Bronnen > Alle verkeer’ is nu te vinden onder ‘Alle verkeer’.
De rapporten ‘Direct’ en ‘Verwijzingen’, kun je nu bereiken door bij ‘Overzicht’ of ‘Kanalen’ te klikken op het betreffende medium.

> Het rapport ‘Campagnes’ is gelijk gebleven.

> Het rapport ‘Zoekwoorden’ bevat de zoekwoorden gesplitst voor organic en paid.
Het gecombineerde overzicht is weggehaald.

> Het rapport ‘AdWords’ is wat eerst onder ‘Advertenties’ stond, het is daar enkel uitgehaald.

> De rapporten ‘Sociaal’ en ‘Zoekmachineoptimalisatie’ zijn gelijk gebleven.

Dus schrik niet te veel van de veranderingen; het is alleen wat anders ingedeeld en hernoemd. Er zijn geen rapporten verdwenen.

Discussie- 4 reacties

Alex van Schooten

10 oktober 2013, 18:22

Dank voor de uitleg. Je bent er snel bij, want pas sinds vanochtend is er deze verandering (bij mij).
Rare lui trouwens bij Google. Ze veranderen dingen in Analytics en je moet zelf maar uitvogelen hoe en wat.

Reageer hier op

Jung Media

12 oktober 2013, 09:26

Beetje jammer dat ze het gecombineerde overzicht voor organic en paid.hebben weggehaald.

Reageer hier op

M. Zomerdijk

15 oktober 2013, 17:21

klopt het dat ik mijn statistieken van voor 25 juli niet kan zien? Ik wil mijn verkeersbronnen vergelijken, maar er zijn kanaalgegevens beschikbaar voor 25 juli?

Reageer hier op

Ineke

16 oktober 2013, 10:02

@M.Zomerdijk:
Het kan inderdaad kloppen dat je voor 25 juli de data niet kunt zien. Dit is als ik het goed heb ongeveer de datum waarop Google de data is gaan groeperen. Ik durf niet te zeggen of data van voor deze datum nog beschikbaar wordt in ‘Acquisitie Overzicht’ en ‘Kanalen’.
Als je verkeersbronnen wilt vergelijken kun je in elk geval het rapport ‘Alle verkeer’ gebruiken. Daar zit wel gewoon alle data in. Succes.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF