Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Verkopersbeoordelingen: blijf verzamelen!

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 2 minuten

Binnen de Google zoekpaginaresultaten is het lang niet altijd even makkelijk om er met uw advertentie uit te springen. Het is voor veel van onze klanten dan ook interessant om te werken met verkopersbeoordelingen: waarderingen van klanten over de service van uw bedrijf en de geleverde producten. Dit is niet alleen een mooi visitekaartje voor bezoekers van uw website, de zichtbare sterren rond uw advertentie kunnen ook wat extra aandacht trekken.

Hoe en wanneer verschijnen deze beoordelingen? In het kort: u moet samenwerken met een erkend feedbackbedrijf (een goed en betaalbaar voorbeeld vindt u in The Feedback Company),  u dient 30 beoordelingen te verzamelen en hun gemiddelde score moet minimaal 4 sterren bedragen. Recent kondigde Google aan dat verkopersbeoordelingen “vers” moeten blijven: de eis van 30 beoordelingen geldt nu over de afgelopen 12 maanden.

Het verplichte up-to-date houden van beoordelingen voor de vertoning hiervan is een logische keuze, want in een jaar tijd kan er heel wat gebeurd zijn met de kwaliteit van uw dienstverlening. Wel is het nu nog meer zaak om verkopersbeoordelingen te blijven verzamelen. Een aantal tips om de kwantiteit én kwaliteit van uw waarderingen aan de richtlijnen te laten voldoen:

1. Beloon uw klant

Voor wat hoort wat: veel bezoekers zullen zonder beloning helemaal geen trek hebben in het delen van hun ervaring. Bovendien is een ontevreden klant vaak sneller geneigd een beoordeling achter te laten dan een klant bij wie alles soepel verliep. Het schrijven van een beoordeling is al snel interessanter wanneer hier een winactie aan is gekoppeld. Door uw beoordelaars te belonen met interessante kortingscodes, werkt u meteen aan uw vaste klantenbestand.

2. De juiste after-sale

U dreigt een klant al snel uit het oog te verliezen na het verzenden van een bestelling of leveren van uw dienst. Voor de klant begint de ervaring dan pas écht. Personaliseer een pakketje door dit te voorzien van een handgeschreven kaartje en durf hierin te vragen naar feedback, positief of negatief. In het geval van een grote bestelling kunt u misschien telefonisch contact opnemen om te vragen of alles in goede orde gearriveerd is en of er nog vragen zijn rond het gebruik van uw product. Een negatieve beoordeling? Neemt contact op met de klant in kwestie en probeer samen tot een oplossing te komen. Meer klantencontact is meer gevoel bij uw bedrijf en daarmee ook een hogere kans op een recensie.

3. De juiste timing

Wat is een goed moment om te vragen naar een verkopersbeoordeling? Zorg er in ieder geval voor dat uw e-mail pas verzonden wordt op het moment dat de bestelling al bezorgd en geaccepteerd is. Geef uw klant ook de tijd om het product te testen, maar wacht niet zo lang dat u het momentum verliest. Denk al met al na over de timing van uw verzoek, die veelal afhankelijk is van uw branche en de aard van het bestelde product.

Het is niet voor iedere website of webshop even makkelijk frequent recensies te blijven verzamelen. Hopelijk kunt u uw sterren met behulp van deze tips blijven presenteren!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF