Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Verkopersbeoordelingen: sterren bij je AdWords advertenties

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Google toont al enige tijd sterren bij AdWords advertenties. Deze verkopersbeoordelingen (of seller ratings) zijn gebaseerd op recensies van klanten en kunnen alleen getoond worden wanneer deze verzameld zijn via recensie partijen waar Google mee samenwerkt. Het Nederlandse Feedback Company is één van deze partijen. Andere (buitenlandse) partijen zijn onder anderen eKomi en Trustpilot.

Basisvoorwaarden om vertoond te kunnen worden

Het kan voorkomen dat de sterren niet vertoond worden bij jouw advertentie, terwijl er wel recensies zijn verzameld via partners van Google. Om ervoor te zorgen dat de sterren vertoond worden, is het belangrijk om rekening te houden met een aantal belangrijke voorwaarden die Google stelt:
– Je moet een adverteerder zijn die betaalde producten/services aanbiedt aan klanten. Of je moet het kopen/ verkopen van producten/services via een marktplaats mogelijk maken.
– Je bedrijf moet ten minste 30 unieke recensies hebben, allemaal uit de afgelopen 12 maanden.
– Ten minste 10 van die recensies moeten zijn geschreven in de taal van de Google-interface van de klant (in veel gevallen zal dit Nederlands zijn).
– Je moet een samengestelde beoordeling van 4 sterren of hoger op Google Shopping hebben.

Om te zien hoeveel beoordelingen daadwerkelijk geïndexeerd zijn door Google en om te weten of je aan de voorwaarden voldoet, kan je gebruik maken van de volgende URL: https://www.google.com/products/seller?zmi=voorbeeld.nl
In deze URL moet ‘voorbeeld.nl’ vervangen worden door de URL van de gewenste website.

Aantal getoonde beoordelingen lager dan geïndexeerd

Het komt regelmatig voor dat het aantal beoordelingen bij de advertenties lager is dan het aantal dat door Google is geïndexeerd. Uit navraag bij Google blijkt dat dit de volgende oorzaken kan hebben:
–      Beoordelingen moeten zijn voorzien van tekst. Een enkel woord wordt niet meegerekend.
–      Anonieme reviews worden niet meegerekend.

Mijn advies is om bij het verzamelen van de beoordelingen extra aandacht te besteden aan de basisvoorwaarden en aan te sturen op minder anonieme reviews en langere teksten.

Voor meer informatie over Verkoperbeoordelingen / Seller Ratings kun je met ons contact opnemen of kijken op de Google website: https://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=nl&answer=2375474

Discussie- 2 reacties

Robbert

19 november 2015, 19:53

Zodra je over 30 unieke recensies beschikt via een partner van Google, moet je je dus aanmelden voor Google Shopping? En hoe werkt dat?

Reageer hier op

    Easy

    20 november 2015, 10:02

    Beste Robbert,

    Het artikel van Rik is uit 2012 en enigszins verouderd. Tegenwoordig kan je bij partners – zoals de The Feedback Company – een koppeling maken met AdWords. En dan kun je zowel bij tekst en bij Shopping advertenties in Google vertoond worden met sterren. Meer info vind je hier: https://support.google.com/adwords/answer/2375474?hl=nl

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF