Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

(Vernieuwde) Product Listing Ads

Door: Bart Linskens

Geschatte leestijd: 3 minuten

Dat de Product Listing Ads een grote invloed hebben op de resultaten voor webshops behoeft geen verdere uitleg, maar wat is nu de impact van de onlangs vernieuwde campagne binnen Google AdWords?

Allereerst wil ik even de voordelen opsommen zoals Google deze heeft gepubliceerd.

  1. Makkelijker inrichten van de Product Listing Ads campagne
  2. Makkelijk(er) uitsluiten van producten met lage marges
  3. Makkelijk(er) aanmaken van nieuwe productcategorieën en specifieke producten
  4. Makkelijk(er) bekijken van product statistieken en het aanpassen van de biedingen
  5. Vergelijken van de CPC’s en CTR’s met benchmarks
  6. Prioriteiten toekennen voor belangrijke, seizoensgebonden en/of speciale producten

Na het grondig lezen van het trainingsdocument ben ik aan de slag gegaan.

Stap 1: maak een nieuwe campagne aan

stap 1 Product Listing Ads

Stap 2: selecteer de campagne-instellingen

stap 2 Product Listing Ads

Stap 3: selecteer de juiste Google Shopping ID

stap 3 Product Listing Ads

Stap 4: vervolgens heb je de mogelijkheid om te kiezen voor de Shopping Settings (advanced)

Dit biedt de mogelijkheid om prioriteit te geven aan je campagne(s) (NIEUW). In eerste instantie heb ik de oude ‘Product Listing Ads’ campagne langs de vernieuwde versie laten lopen. Hierbij heb ik de nieuwe campagne wel de prioriteit hoog meegegeven. De uiteindelijke conclusie hiervan is dat de oude campagne bijna volledig zal worden afgeknepen en op een enkele vertoning na niet meer vertoond zal worden. Let dus goed op wanneer je huidige ‘Product Listing Ads’ campagne goed rendeert.

stap 4 Product Listing Ads
Na de vierde stap is je campagne in principe ingesteld en klaar om verder uit te breiden met productcategorieën en specifieke producten. Google maakt hierbij een standaard advertentiegroep aan met hierin alle producten. Je dient dit dus zelf handmatig uit te breiden (wanneer je hier gebruik van wenst te maken). Wat direct opvalt is dat er als laatste drie kolommen; Benchmark CTR, Benchmark Max. CPC en Impression share zijn toegevoegd. Deze zullen echter pas na het verkrijgen van een redelijk aantal klikken en vertoningen gevuld worden. Wel is het naar mijn mening een perfecte manier om wat meer inzicht te krijgen in je marktaandeel op het Google Shopping platform. Je kunt – na verloop van tijd – gemakkelijk zien met welke bedrijven je concurreert en wat zij bieden, zodoende heb je de mogelijkheid om je biedingen op het diepste niveau aan te passen t.o.v. je concurrentie.

stap 4 - 2 Product Listing Ads

Stap 5: uitbreiden van de campagnestructuur

Het uitbreiden gaat vrij gemakkelijk: je kiest direct op basis van welke feed items je de structuur wilt uitbreiden. Je hebt de mogelijkheid om te kiezen voor:

  • Categorie
  • Merk
  • Product ID
  • Conditie
  • Producttype
  • Labels

stap 5 Product Listing Ads
In mijn geval heb ik gekozen om de campagne in te richten op categorie. Vervolgens heb ik deze verder uitgebreid met merk en product id’s. Door middel van het aanpassen van de biedingen per groep: in mijn geval heb ik gekozen voor een lichte verhoging in het bod naarmate ik dieper in de structuur kwam. Hierbij had ik met product-id’s het hoogste bod en de hoofdcategorieën het laagste bod.

stap 5 - 2 Product Listing Ads

Dit was de laatste stap in de aanmaak van de (vernieuwde) Product Listing Ads campagne en zodoende kon ik starten met het verzamelen van data. Wat me na een paar dagen al opviel was dat de oude campagne – zoals eerder vermeld – vrij snel werd afgeknepen door de nieuwe (vanwege het toekennen van de hoge prioriteit). Na het aanpassen van wat biedingen – in veel gevallen zat ik met mijn max. CPC hoger dan de benchmark – naar het exacte bod van de benchmark zag ik dat de campagne steeds beter begon te lopen. Ook het uitsluiten van groepen en zoekwoorden gaf me de gelegenheid meer grip op mijn resultaten uit te oefenen.

De best presterende categorieën heb ik inmiddels in nieuwe campagnes ondergebracht waardoor ik nog beter in staat ben de prestaties van de PLA campagnes te optimaliseren. Het grootste voordeel hiervan is ook dat je een beter overzicht krijgt van de goed presterende productcategorieën, merken en producttypen.

stap 5 - 3 Product Listing Ads

Resultaten

PLA resultaten

Conclusie

Na het beoordelen van de resultaten en het werken met de vernieuwde interface lijkt het Google – naar mijn mening – inderdaad gelukt om de aanmaak van de campagne te vereenvoudigen en het beheer en de optimalisatie te verbeteren. Wel moet hierbij gezegd worden dat wanneer je een zeer uitgebreid assortiment hebt, het een enorm karwei kan zijn de campagne zo optimaal mogelijk in te richten. Dit aangezien je de mogelijkheid hebt om de gehele structuur (categorie voor categorie) één voor één uit te klappen en hiervoor een bieding in te stellen.

Kortom heeft Google qua beheersbaarheid van de PLA campagne een goede stap gezet, ook zal het voor de bezoeker – naar mijn mening – een groot voordeel zijn aangezien de online marketeers in staat zijn relevantere producten te tonen. Het aandeel van Google Shopping zal hierdoor enkel nog maar gaan toenemen.

Discussie- 1 reactie

Blikje in de water

7 maart 2014, 07:43

Ik vind hélemaal mooi!

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF