Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Vers van de pers: Feedregels, een nieuwe functie binnen Google Shopping

Door: Ben Van Bokhoven

Geschatte leestijd: 3 minuten

Google is een nieuwe functie aan het testen binnen Google Shopping: de feedregels. Met deze nieuwe functie kun je kenmerkeisen voor producten in de Shopping feed rechtstreeks in het Merchant Center aanpassen. Een handige nieuwe functie dus die het opzetten en beheren van jouw Shopping campagnes nog gemakkelijker maakt. SEA specialist Levi geeft in dit artikel alvast een kijkje in deze nieuwe functie.

 

Feedregels nog niet in alle Merchant Accounts uitgerold

Wanneer je jouw producten via een product feed in het Merchant center upload, moeten de producten in de feed voldoen aan de kenmerkeisen die Google daarvoor heeft opgesteld. Deze eisen worden regelmatig door Google bijgesteld, wat tot gevolg heeft dat adverteerders in shopping regelmatig aanpassingen in de feed moeten doorvoeren om waarschuwingen en afgekeurde producten in het merchant center of soms zelfs opschorting van het merchant center account te voorkomen.

Met feedregels zijn deze aanpassingen eenvoudig in het Merchant center te maken. Dit is op dit moment nog een bètafunctie die in een beperkt aantal Merchant Center accounts beschikbaar is. De functie wordt nog verder doorontwikkeld en zal binnenkort voor alle accounts beschikbaar zijn.

 

Wat zijn Feedregels?

Feedregels, ook wel bekend als feedrules, zijn eenvoudige transformatieregels waarmee u de manier waarop Google Merchant Center uw gegevens op het feedniveau interpreteert kunt aanpassen. Zo kun je de productgegevens dus sneller bij Google indienen. En wanneer je de gegevens opnieuw wilt indelen om aan de vereisten te voldoen, kun je deze eenvoudig met feedregels in het merchant center omzetten.

De functie Feedregels biedt dus een snelle oplossing om veel fouten in de gegevens in je productfeed op te lossen. Je kunt ook feedregels opstellen die meerdere fouten in de feed in één keer verhelpen. De feedregels die voor een feed zijn opgesteld worden daarna bij iedere upload van deze feed uitgevoerd.

 

Wat kun je doen met feedrules?

Met Feedregels kun je de volgende zaken doen:

  • Veldnamen toewijzen aan de kenmerknamen die in de feedspecificatie voor producten van Google Shopping zijn gedefinieerd. Bijvoorbeeld de niet-ondersteunde kolom naam ‘productnaam’ toewijzen aan de ondersteunde kolom naam ‘titel’ [title]);
  • De waarden in je feed omzetten naar waarden die voldoen aan de feedspecificatie voor producten van Google Shopping. Bijvoorbeeld de niet-ondersteunde waarde ‘voor vrouwen’ toewijzen aan de ondersteunde waarde ‘dames’ [female]);
  • Ontbrekende kenmerken in de feed een waarde geven op basis van specifieke voorwaarden. (Zoals wanneer het kenmerk “beschikbaarheid” niet is opgegeven is het mogelijk hiervoor de waarde “op voorraad” in te stellen
  • Regels maken voor optionele kenmerken zoals het kenmerk ‘aangepast label’ [custom label] zodat je de campagnes op andere manieren kunt indelen. Bijvoorbeeld producten sorteren op prijs of marge en vervolgens later verschillende biedingen op deze groepen doen.

Onderstaand een voorbeeld van een custom label ingedeeld op prijsrange:

Alles over de Feedregels in Google Shopping

 

Wat kun je niet doen met feedrules?

  • Waarden aan een veld toevoegen of velden samenvoegen. Denk aan een feed regel waarbij je de waarde uit kolom “merk” automatisch toevoegt aan de kolom “titel” om ervoor te zorgen dat je meer vertoningen genereert in Google shopping (ook wel bekend als keyword stuffing);
  • Het is niet mogelijk om een berekening toe te passen op de waarden in een veld. Wanneer je bijvoorbeeld een kortingspercentage wilt berekenen op basis van de prijs en de sale prijs, is dit niet mogelijk.

Feed rules zijn gefocust op het oplossen van technische feed problemen en niet op beleidsproblemen. Het is dus de bedoeling dat de feed die je upload al volledig voldoet aan het beleid. Omdat een feed beoordeling 72 uur duurt en je heel snel met feed rules wijzigingen kan maken, vindt de beoordeling plaats over de feed die je hebt geüpload en dus niet de feed nadat hij is aangepast met feed rules. Een duidelijk overzicht van het Google Shopping beleid kun je hier vinden: https://support.google.com/merchants/answer/6149970?rd=1

 

Google Shopping Feedregels toepassen

Wil je hier zelf mee aan de slag? Ga dan als volgt te werk om de Feedregels te gebruiken:

  • Log in op je Merchant center en ga naar het tabblad feeds;
  • Wanneer je feed fouten bevat, wordt de link ‘Regels instellen’ al weergegeven voor de betreffende feed. Klik anders op de naam van de feed waarvoor je regels wilt instellen en klik vervolgens op het tabblad Feedregels (zie onderstaande afbeelding) op de pagina die wordt geladen. Wanneer je dit tabblad niet ziet is Feedregels nog niet beschikbaar voor jouw account.

Alles over de Feedregels in Google Shopping

 

Vraag het onze SEA specialist

De komende tijd zal Google de Feedregels voor Google Shopping verder gaan uitrollen. Wil je meer weten over de Feedregels en hoe jij deze optimaal inzet bij je Google Shopping campagnes? Neem dan vrijblijvend contact op voor advies van een SEA specialist of kijk voor een overzicht van feedregels in het Helpcentrum: https://support.google.com/merchants/answer/6302307 of voor uitgebreide instructies voor het opstellen van feedregels op  https://support.google.com/merchants/answer/6303923

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF