Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Verschillende manieren van adverteren in het Google inhoudsnetwerk

Door: Martijn van den Bemd

Geschatte leestijd: 1 minuut

Binnen het inhoudsnetwerk zijn er vijf manieren om te adverteren op websites:

  • Contextgericht adverteren (zoekwoord targeting)
  • Positiegericht adverteren (positie targeting)
  • Categorie targeting
  • Enhanced Online Campaigns (EOC)
  • Interest Based Advertising – NIEUW
    • Interest Category Marketing
    • Remarketing

Contextgericht adverteren (zoekwoord targeting)
Bij deze vorm van adverteren verschijnt de advertentie op basis van vooraf ingegeven zoekwoorden welke samen een thema vormen. Wanneer een website in het inhoudsnetwerk overeenkomt aan het thema dat gedefinieerd is,  verschijnt de advertentie op deze website.

Positiegericht adverteren (positie targeting)
Bij deze vorm van adverteren verschijnt de advertentie op websites die vooraf getarget zijn. Op basis van URL, onderwerpen en/of zoekwoorden kunnen specifieke websites door de adverteerder getarget worden.

Categorie targeting
Op basis van aangeleverde categorielijsten vanuit Google kunnen specifieke categorieën getarget worden. Binnen deze categorieën vallen veel verschillende websites. Een aantal van deze websites zijn niet te targetten via zoekwoorden of posities.

Enhanced Online Campaigns (EOC)
Deze vorm van adverteren in het inhoudsnetwerk is een combinatie van zoekwoord targeting en positie targeting. Hierbij adverteer je op specifieke websites die je getarget hebt maar alléén als de website voldoet aan het thema dat gevormd is door de ingegeven zoekwoorden.

Interest Based Advertising – NIEUW
Interest Based Advertising is een nieuwe techniek om de doelgroep van de adverteerder te bereiken op basis van interesses of remarketing.

Gebruikers kunnen bereikt worden op basis van hun interesses die voortkomen uit hun surfgedrag. Dit wordt Interest Category Marketing genoemd.

Daarnaast is remarketing een andere techniek van Interest Based Advertising. Deze techniek kan de adverteerder gebruiken om een relevante groep bezoekers van een website nogmaals te benaderen via het inhoudsnetwerk van Google. Het gaat hierbij om gebruikers die ooit de website van de adverteerder hebben bezocht maar niet hebben geconverteerd. Deze gebruikers worden met behulp van cookies opgeslagen in een lijst. De gebruikers uit deze lijst worden opnieuw getarget met een relevante advertentie in het inhoudsnetwerk met het doel de bezoekers te stimuleren alsnog over te gaan tot een conversie. Remarketing is interessant voor adverteerders die een hoog bereik halen op hun website en een sterke conversiedoelstelling hebben. Vereiste hierbij is dat er op de website speciale codes geplaatst moeten worden die de bezoekers registreren om deze in een later stadium alsnog te kunnen bereiken.


remarketingAfbeelding: remarketing (Bron: Google)

Conclusie
Binnen het inhoudsnetwerk zijn er vijf manieren om te adverteren op websites. Welke manier van adverteren binnen het inhoudsnetwerk het beste werkt hangt van het soort product/dienst af en is afhankelijk van de inventory die Google binnen de manier van adverteren ter beschikking stelt. In principe raad ik aan altijd verschillende manieren van adverteren in het inhoudsnetwerk te proberen. Contextgericht en positiegericht adverteren  en category targeting zijn veel gebruikte manieren van adverteren.

Discussie- 1 reactie

Tweets that mention Verschillende manieren van adverteren in het Google inhoudsnetwerk | Tribal Talk - De weblog van Tribal Internet Marketing over zoekmachine marketing -- Topsy.com

28 januari 2010, 12:59

[…] This post was mentioned on Twitter by Pitch View and Wilma Langenberg, Tonny de Jong. Tonny de Jong said: Verschillende manieren van adverteren in het Google inhoudsnetwerk …: Interest Category Marketing; Remarketing. … https://bit.ly/dnU5Kn […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF