Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Versla Zalando en Bol.com met je vestigingen

Door: Myrna van Ballekom

Geschatte leestijd: 4 minuten

Partijen als Zalando en Bol.com zijn al  jaren op het internet actief. Ze beschikken over een sterke site, prima distributiemogelijkheden en kunnen zich grote online marketing budgetten permitteren. Hoe kun je als franchiseformule toch niet tegen opboksen? Toch wel! Je fysieke vestigingen bieden een groot voordeel als het gaat om je vindbaarheid in Google. En wie goed vindbaar is in Google, bereikt potentiële klanten het beste en is in staat om substantiële omzetten te realiseren.

Google weet dat mensen naar winkels zoeken
Stel iemand zoekt naar schoenen. Wil deze persoon via het internet schoenen kopen of is dit iemand die op zoek is naar leuke schoenen om vervolgens in een winkel een paar schoenen te kopen? Met welke intentie iemand precies naar ‘schoenen’ op zoek is, kun je niet uit de zoekopdracht afleiden. Vanuit ervaring en onderzoek weet Google dat heel veel mensen feitelijk op zoek zijn naar uiteindelijk een winkel in de buurt waar ze schoenen kunnen kopen. Google kan daarom zijn zoekresultaten relevanter maken door naast landelijke of internationale partijen zoals Zalando ook lokale winkels te tonen.

Lokale winkelvermeldingen in Google
In Google zie je daarom bij veel zoekopdrachten lokale resultaten. Al langere tijd zijn deze zichtbaar als overzicht met vaak een blok van zo’n 7 lokale aanbieders.

1

Maar Google  laat het daar niet bij. Ook in de ‘gewone’, niet betaalde resultaten van Google, komen steeds meer lokale winkels te staan. Zo kun je als lokale winkel in jouw regio ineens naast of zelfs boven een partij als Zalando komen te staan.

2

Ook in de geadverteerde resultaten (Google Adwords) heb je als lokale adverteerder een voorsprong. Je kunt namelijk in je advertentie een extra vermelding opnemen waarmee je verwijst naar je winkel. Niet alleen met je adres, je kunt ook meteen je telefoonnummer opnemen. Voordeel is dat je advertentie  voor veel bezoekers extra relevant wordt en meer opvalt tussen alle andere resultaten in Google. Als je meerdere vestigingen hebt en deze aan Google Adwords toevoegt zal Google automatisch verwijzen naar de dichts bijzijnde vestiging.

3

Impact van lokale winkel vermeldingen
Bij welke zoekopdrachten Google lokale vermeldingen vertoont hangt af van het type zoekopdracht. Onderzoek van Tribal  wijst uit dat algemene winkelomschrijvingen tot een groot aantal lokale vermeldingen in Google leidt. Dit is voor een tiental zoektermen hieronder weergeven. Het genoemde percentage is het aantal landelijke resultaten dat – gemeten vanuit 5 plaatsen in Nederland – door Google vervangen werd door lokale vermeldingen.

4
Percentage lokale resultaten obv rankings in 5 plaatsen in Nederland

Ook als mensen zoeken naar producten door middel van combinaties met productvermeldingen dan geeft Google geregeld lokale resultaten weer. Denk hierbij aan zoekopdrachten als ‘jeans’, ‘ecco scchoenen’ of ‘fiets kopen’. Het gaat daarbij om zoekopdrachten waarop door veel mensen gezocht wordt op internet.
Bij heel specifieke zoekopdrachten geeft Google meestal geen lokale resultaten weer. Voor een zoekopdracht als ‘wireless speakers’ worden in Groningen dezelfde resultaten weergegeven als in Maastricht of Middelburg.

Start met Google Mijn Bedrijf
Om met lokale vestiging hoog te ranken in Google is stap 1 dat je Google laat weten waar je zit. Je bedrijfsinformatie beheer je bij Google via  ‘mijn bedrijf’. Daar kun je al je informatie over je bedrijf up to date houden, in één keer voor alle vestigingen. Het gaat daarbij om informatie als je adresgegevens, openingstijden en de branche waarin je actief bent. Verder kun je via ‘mijn bedrijf’ ook je Google plus pagina bij Google onderhouden.

Weet waar mensen lokaal naar zoeken
Op welke zoektermen wil je gevonden worden? Dat is een belangrijke vraag die je je moet stellen voordat je gaat werken aan je rankings in Google. Als je vervolgens lokaal gevonden wilt worden zijn er dan zoektermen die extra interessant zijn? Google biedt hulpmiddelen (Keyword Planner) waarmee je indicatief kan zien hoe vaak er op een zoekterm gezocht wordt. Daarbij kun je zelfs kijken hoeveel mensen in een specifieke plaats op zoek zijn naar je product en de daaraan gerelateerde zoektermen.

Maar het gaat niet alleen om het zoekvolume. Vraag is ook hoe relevant die bezoekers zijn. Iemand die vanuit Utrecht op ‘fietswinkel’ zoekt kan de intentie hebben om naar een webwinkel of naar een fysieke winkel te gaan. De zoekopdracht ‘fietswinkel’ geeft dat niet prijs in dit geval. De zoekopdracht ‘fietswinkel utrecht’ lijkt vooral te duiden op iemand die naar een fysieke winkel zoekt en is in dit geval relevanter dan de zoekterm ‘fietswinkel’ alleen.

Zorg voor geoptimaliseerde winkelpagina’s
Voor de bezoekers van je website is het handig als ze informatie over je winkels kunnen terugvinden. Wat is het adres, wanneer is de winkel open en welke producten worden aangeboden? Op sommige websites vind  je alle winkels onder elkaar op één pagina opgenomen. Voor bezoekers, maar ook voor Google is het handiger als elke vestiging één pagina heeft. Die pagina per vestiging is dan ook eenduidig voor Google aan een plaats te koppelen. Deze vestigingspagina zal vervolgens ook makkelijker ranken in de plaats waar mensen zoeken. Als je je vestigingspagina verrijkt met extra informatie waarin belangrijke zoektermen terugkomen waarop mensen zoeken, dan zul je ook sneller vindbaar worden op die zoektermen in die plaats. Naast informatie over de winkel zelf is het ook goed mensen naar je eventuele online aanbod door te leiden vanaf de site. Er zullen altijd mensen zijn die via je lokale ranking binnenkomen, maar toch online willen bestellen.

Lokale autoriteit worden
In de niet betaalde rankings van Google speelt de autoriteit van een site een belangrijke rol. Voor Google geldt dat daarbij nog steeds in sterke mate wordt gekeken welke andere sites naar jouw site verwijzen met een link.  Ook voor je lokale rankings spelen links een belangrijke rol. Naast ‘normale’  links zijn citations belangrijk. Met citations worden in dit geval vermeldingen bedoeld op het internet waarin je adresgegevens terugkomen. Je kan hier bedrijvengidsen en lokale startpagina’s voor gebruiken. Zorg dat je er minimaal vermeld wordt, maar bij voorkeur staat er ook een link bij.

Vestigingen zijn online veel waard
Kortom, je vestigingen voegen ook op internet waarde toe en kunnen tot betere rankings in Google leiden. Daarnaast bieden eigen vestigingen het voordeel dat je consumenten in tegenstelling tot ‘pure players’ die alleen online actief zijn betere service en meer gemak kan bieden. Dus waarom tegen Zalando of Bol.com opkijken? Als Tribal Internet Marketing helpen we je graag de online waarde van je vestigingsnetwerk te verzilveren. Bel Tribal (073) 648 70 70 of mail naar info@tribal.nl.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF