Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Geplaatst door

21 april 2016

Door te zorgen dat Google Analytics op de juiste manier geïmplementeerd is en de data te analyseren verkrijg ik inzicht in de prestaties van de website.

Lees meer over mij >>

Verslag GAUC 2016: de customer journey als framework om je site te optimaliseren

Door: Ineke Waas

Geschatte leestijd: 2 minuten

Vorige week vond de 9e editie van de Google Analytics User Conference plaats. Ook Tribal was daar weer aanwezig. Dit keer gaven we workshops en masterclasses over hoe je de customer journey kunt gebruiken als analyse framework om je website te optimaliseren. Analytics specialist Ineke vertelt er meer over in dit artikel.

De customer journey als start, niet als einddoel

Over customer journeys hoor je de laatste tijd veel. Kort door de bocht is dit een visuele weergave van de verschillende fasen die je klant doorloopt in relatie met jouw organisatie. Hierbij breng je in kaart wat de wensen, behoeften en motivaties zijn van je klanten en welke touchpoints (contactmomenten) ze hebben met jou als organisatie. In het artikel Customer journey mapping: 5 tips kun je meer lezen over het verzamelen van input over de behoeften van je klanten. Als je de journey in kaart hebt gebracht ben je er echter nog niet. Dan begint het pas.

Met deze customer journey in gedachten kun je de communicatie richting je klanten zo optimaal mogelijk aan laten sluiten op wat ze nodig hebben. Je hebt inzicht in hun wensen en behoeften en kunt je boodschap daar dus op aanpassen. Zo kun je een coherente boodschap overbrengen, zowel online als offline.

Je website als spil in het web

Eén van de belangrijkste touchpoints voor een klant is vaak de website. Deze speelt een centrale rol in elk van de verschillende fases die de klant doorloopt.  Het is dus belangrijk dat je informatie aanbiedt die hierbij aansluit.

Door de customer journey als framework te gebruiken kun je kijken welke informatie op de website staat en in hoeverre die past bij de informatiebehoefte in de verschillende fases.  Hier begint al de eerste optimalisatieslag. Hebben je klanten bepaalde vragen die jij nog niet beantwoordt op je website? Dan is het nodig om deze informatie toe te voegen.

De waarde van Google Analytics in de customer journey

Vervolgens kun je Google Analytics gebruiken om te bekijken of mensen de informatie die je aanbiedt zien (komen ze op de pagina’s waar deze informatie staat?) en of ze deze gebruiken (gebruiken ze hulpmiddelen zoals de zoekfunctie, filteropties, rekentooltjes etc. die op je website staan?).

Daarnaast kun je inzichtelijk maken waar mensen afhaken in bijvoorbeeld het check out proces en of er dus knelpunten zijn waar je iets moet verbeteren op de website. Op basis van deze analyses kun je vervolgens ideeën verzinnen om de website te optimaliseren.

Praktijkvoorbeeld Analytics inzet in de customer journey

In de onderstaande presentatie zie je in een voorbeeld uitgewerkt hoe je het framework in kan vullen. Ook vind je hierin verschillende Google Analytics rapporten waar je (onder andere) naar kunt kijken om inzicht te krijgen in hoeverre de informatie op je website aansluit op de wensen en behoeften van je klanten.

Benieuwd hoe jij meer uit Analytics kunt halen of wil je de customer journey inzichtelijk maken? Neem dan vrijblijvend contact op, we vertellen je graag meer!

En wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF