Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Verslag Nationale Marketingdag 2008

Door: Bauke Bergstra

Geschatte leestijd: 2 minuten

Afgelopen woensdag 25 juni vond in Nieuwegein de eerste jaargang van de Nationale Marketingdag plaats (Marketingfacts, Emerce, MarketingTribune en MEC). Met meer dan 1000 anderen was ook Tribal aanwezig. Hieronder een samenvatting van drie van de vele sessies die deze dag bijgewoond konden worden.

De ontwikkeling van het internet “Het internet is een kleuter”

Joris van Heukelom (CEO Ilse Media) is ervan overtuigd dat het internet nog slechts in de kinderschoenen staat. Daarom moeten marketeers volgens hem vooral nieuwe ontwikkelingen blijven uitproberen. Iets dat overigens ook door andere sprekers werd benadrukt.

In zijn power-sessie stipt de Vlaming een aantal trends en ontwikkelingen aan. Zo was internet nog niet zo lang geleden iets voor nerds die het leuk vonden om op een andere manier met elkaar te communiceren. Tegenwoordig is iedereen online te vinden en het aandeel vrouwen blijft op alle fronten groeien. De ‘feminization’ van het internet noemt hij dit. Voor marketeers een interessant gegeven.

Ook sociale netwerken zullen zich doorontwikkelen. Een zekere ‘moeheid’ m.b.t. het bijhouden van verschillende profielen zal leiden tot groeiende populariteit van overkoepelende tools zoals de ‘social netwerk browser’ Flock. Daarnaast verwacht hij dat sociale netwerken zich meer rond specifieke thema’s zullen ontwikkelen.

Samen met andere sprekers is van Heukelom ervan overtuigt dat mobiel internet de toekomst heeft. Internet op mobiel moet niet slechts als een vertaling van het ‘gewone internet’ op een kleiner schermpje worden gezien. Het biedt geheel eigen mogelijkheden die wederom door (online) marketeers moeten worden uitgeprobeerd.

In een interview met Marketing Facts dat deze dag is opgenomen, gaat van Heukelom nog wat verder in op een aantal punten uit zijn sessie.

De consument is veranderd “Internet is een anarchistisch medium”

In een wat algemeen verhaal stelt Jacqueline Smit (Microsoft) dat klassieke marketing theorieën niet opgaan voor het internet. Internet is volgens haar een anarchistisch medium. De theorie van Maslov en het AIDA model schieten te kort om dit te begrijpen. De kloof tussen traditionele marketing opvattingen en moderne online consumenten illustreert ze met een (Microsoft) filmpje.

Denken in termen van ‘bereiken’ is niet genoeg. Het doel van marketeers moet zijn consumenten te ‘beraken’. Dit kan door originele en authentieke communicatie.

Daarnaast moeten bedrijven open en transparant zijn en kiezen voor een persoonlijke benadering. Ook bij problemen (zoals met Vista). De beste strategie is dan mee te doen aan discussies die (online) reeds gaande zijn over je bedrijf of specifieke producten. Indien mogelijk is het direct benaderen van de consument de beste manier om te komen tot oplossingen.

Iets praktisch om mee af te sluiten. Na een vraag over het Adcenter weet Smit te vertellen dat dit advertentieprogramma van Microsoft deze zomer ook zijn intrede op de Nederlandse markt zal doen.

Het online koopproces “Na 29 dagen wordt de vakantie pas daadwerkelijk geboekt”

Met deze uitspraak geeft Noud van Alem (Google Benelux) aan dat het bij online aankopen om processen gaat. Geen impuls beslissingen maar weloverwogen keuzes. In alle stadia van dit proces moet je als adverteerder aanwezig zijn, aldus van Alem.

Ook deze lezing heeft een algemeen karakter met als hoogtepuntjes enkele cijfers die tot de verbeelding spreken. Zo doen mensen voor het boeken van een vakantie gemiddeld 12 zoekopdrachten, bezoeken ze 22 websites en boeken ze – gelukkig net binnen de cookietijd – pas na 29 dagen.

Ook wijst hij op het belang van het verbeteren van websites. Door een slechte ‘usability’ ontstaat bij veel mensen een negatieve perceptie van websites waar ze niet vinden waar naar ze op zoek zijn. Deze mensen zullen niet snel terukeren. Verder denkt 50% van de consumenten dat wanneer een product in de online shop niet te koop is, het in de fysieke winkel ook wel niet in te krijgen zal zijn. Een reden dus om goed na te denken over het online aanbod. Tenslotte komt zoals bekend 65% van de virtueel gevulde boodschappenmandjes uiteindelijk niet voorbij de kassa. Goede redenen dus om naast goede online marketing ook te investeren in website verbeteringen.

Tenslotte trends in online zoek- en aankoopgedrag. Uit cijfers blijkt het merendeel van de oriëntatie plaats te vinden tijdens kantooruren. Maar kopen doet men pas ’s avonds, na overleg thuis. Enigszins geruststellend voor de werkgever is dat de grote piek tijdens het middaguur te zien is. In de pauze dus.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF