Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Verslag SES New York

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 4 minuten

Inmiddels zijn we alweer een week terug en heeft er al een kort artikeltje op Marketingfacts gestaan (en ook op de websites van Tribal en Mark van Werven). Hier een kort verslag met het laatste Link Marketing en Social Media nieuws.

Dag 1:

Sessie “Link Building Basics”

Weinig nieuws onder de zon (gelukkig). Alleen een paar tools die eventueel te gebruiken zijn.

  • Naked Links (Schijnt ‘juice’ door te geven aan affiliate links)
  • TouchGraph (Toont linking neighbourhoods)
  • www.ipl.org/div/aon/ (lijst met relevante organisaties voor elke branche)
  • Langreiter.com (Vergelijk de resultaten van Yahoo met die van Google)
  • Topix.net (Info voor en over journalisten)
  • AddThis.com (Easy bookmarking tool)

Dag 3

Sessie: Social Search Overview

Erg leuke sessie. Niet erg veel nieuwe dingen gehoord, maar wel wordt het beeld bevestigd dat Social Media de nieuwe vorm van SEO (SEO 2.0) is / wordt.

Nog even in het kort; Social Media bestaat uit Social News (websites als Digg, eKudos) en Social Bookmarking (zoals del.icio.us). Gebruikers kunnen hierbij zelf content plaatsen en raten.

Zowel zoekmachineresultaten als social media resultaten hebben te maken met irrelevante resultaten en spam. Bij een zoekmachine kan een gebruiker hier weinig aan doen, bij social media kan hij / zij dit wel. Door goed nieuws positief te beoordelen en door spam en irrelevante resultaten negatief te beoordelen heeft de gebruiker het gevoel dat hij/zij mede verantwoordelijk is voor een deel van de content die op het web te vinden is.

Wel leuk om te weten:

  • Yahoo slaat dagelijks 14 Tb (!) aan gebruikersgedrag informatie op.
  • Yahoo gebruikt data uit haar Q&A sectie (Yahoo Answers, dat goed is voor 90 miljoen gebruikers per maand) in haar algoritme.
  • Het beeld dat geschetst wordt is dat Yahoo en Ask het best op weg zijn met Social Media.
  • Leuke website: www.popurls.com

Sessie: Social Media Optimization

  • Maak voor maximaal effect gebruik van 1 herkenbare gebruikersnaam voor meerdere Social Media (SM) websites.
  • De beste tijd om iets te submitten in o.a. Digg is 11 uur EPT
  • Gouden regel voor een goede Digg titel: bedenk een titel die je zo op de voorkant van een tijdschrift zou kunnen zien staan.
  • Volg een SM campagne op met het benaderen van een aantal weblogs die hoog aanzien hebben in de niche die je probeert te benaderen.
  • Erg belangrijk: bereid een SM campagne goed voor en voer het hele proces uit in slechts een paar uur.
  • Een manier om het succes van een SM campagne te meten is door de kosten/ baten tegen een paid search campagne af te zetten.
  • Leuke website: www.lifehacker.com

Sessie: Bookmarking Strategies

De grootste spelers in Amerika zijn:

Meer Social Bookmarking websites staan op www.301urls.com

Gebruik bookmarking websites ook om onderzoek te doen naar populaire onderwerpen. Zo kun je een nieuw op te zetten link baiting campagne erg goed targeten. Ook kun je bookmarkingwebsites gebruiken om te zien hoe je concurrentie het doet en wat ze precies doen. Doe bij een link baiting campagne ook onderzoek naar artikelen die onderwerp-gerelateerd zijn, maar toch zijn geburied (veel negatieve stemmen) in Digg.

Ook leuk: het recent geïntroduceerde Google Bookmarking gebruikt je persoonlijke bookmarks om je personalized search results beter bij je smaak aan te laten passen. Als iemand je website dus bookmarkt, zal hij je website dus mogelijk ook eerder terug zien komen in zijn personalized search results (die nu standaard aan staan, als je ergens bent ingelogd).

Dag 4

Sessie: Linking Strategies

De beste links die je kunt krijgen zijn:

  • Van een vertrouwd (=oud, met veel backlinks) domein
  • Erg gerelateerd
  • Met een goede anchor tekst
  • In content!
  • Verwijst naar een diepere pagina (deeplink)

De beste link strategie:

  • Doe gedegen onderzoek naar de concurrent
  • Doe onderzoek naar ‘hot items’ in de niche
  • Combineer verschillende link marketing technieken

Enkele tips:

  • Gebruik Media Directories (bv. GebbieInc.com) om in contact te komen met invloedrijke journalisten.
  • Gebruik het AdSense programma om gerelateerde websites te zoeken en om de geschatte traffic daarvan op te vragen.
  • Check de ‘similar pages’ knop in de Google resultaten om linkpatronen te ontdekken

Greg Boser:

  • Contextual links werken nog niet. Een link is een link.
  • Koop websites voor backlinks en 301 alles.
  • Sandbox testing:
    • Widget.com ranked nergens en is nieuw.
    • Test 301’en widget.com naar widget.oude-trusted-site.com
    • Wacht 2-3 weken
    • Als de rankings omhoog schieten, dan zitten ze in een sandbox.

Sessie: Link Baiting & Social Media

Het grote verschil tussen een Link Baiting campagne en een Virale Campagne, is dat LB zich richt op het verkrijgen van links, een viral richt zich voornamelijk op marketing (branding).

Enkele redenen om een virale campagne te starten:

  • Kosten (alleen het uitwerken van een idee)
  • Branding
  • Snelle respons

Enkele tips voor een LB of virale campagne:

  • Lanceer een campagne via niche-specifieke opiniemakers
  • Maak het makkelijk verspreidbaar / makkelijk met elkaar te delen
  • Buit motivators uit (bv. De lancering van gMail)
  • Gebruik bestaande netwerken (bv. je eigen)
  • Gebruik iemand anders zijn bronnen (bv. Blogrolls, bookmarking profielen)
  • Bereid het GOED voor
  • Zorg dat je uniek en leuk genoeg (buzz-worthy) bent
  • Zorg voor een call to action
  • Stimuleer het plaatsen van links (bv. Door een trackback)

Sessie: Q&A on links

Bij deze sessie waren vier zoekmachinevertegenwoordigers aanwezig.

Yahoo zei:

  • Het gebruik van 301s binnen je eigen websites is goed, het gebruik van 301s van en naar andere domeinen (hier vallen subdomeinen ook onder) is niet altijd goed.

Ask:

  • Wees voorzichtig met het kopen van links
  • Ask gebruikt ‘Expert Rank’, waar Google PageRank en Yahoo Trust Rank gebruiken. Deze ranking wordt gebaseerd op onderwerp autoriteit.

MSN/ Live:

  • Het inkopen van irrelevante links help je niet aan beter posities.

Google:

  • Editorial links (natuurlijke links) zijn eigenlijk de enige links die tellen
  • Geen links kopen voor betere posities of PageRank
  • Google zal zich meer op paid links gaan richten (om dit tegen te gaan)
  • Je kunt NIKS doen op het gebied van links om je concurrentie te zieken
  • Als je het idee hebt dat je concurrentie links koopt, moet je een spam-report insturen
  • Nog even gevraagd m.b.t. het BabyNamesWorld verhaal; links die worden verwijderd tellen in het geheel niet meer mee volgens Evan Roseman van Google. Hij had overigens nog nooit van deze anti-linkbuilding techniek gehoord.

Allemaal:

Het verkrijgen van veel links in korte tijd kan in principe nooit kwaad. Het gaat alleen om de kwaliteit van deze links.

Discussie- 1 reactie

Geert

23 september 2008, 10:12

Test

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF