Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Voorkom drempels bij E-commerce formulieren en registraties

Door: Emmy Faes

Geschatte leestijd: 2 minuten

Stel je voor, je loopt een bedrijf of winkel binnen en je krijgt meteen de vragen: hoe heet je? Wat is je emailadres? Waar kom je vandaan? Wat is je telefoonnummer? Ongemakkelijk, toch? Echter wordt het online aan de lopende band gedaan. Denk maar eens aan de formulieren en het aanmaken van accounts op webshops. Kun je dit als webshop eigenaar zomaar vragen aan jouw bezoekers? Zitten zij wel op een account registratie te wachten? In dit bericht lees je hoe je formulieren en registraties in je webshop moet aanpakken.

 

Maak het gebruikers zo eenvoudig mogelijk

Maak de drempel voor het invullen van een formulier altijd zo laag mogelijk. In één oogopslag moet duidelijk zijn wat de bezoeker moet doen. En beperk het aantal invulvelden. Elk veld is er één teveel. Dit geldt zeker voor optionele velden. Ook al hoeven de velden niet verplicht ingevuld te worden, voor een bezoeker oogt dit als een heleboel informatie waarnaar gevraagd wordt. En een hele waslijst aan invoervelden is zeker niet waar ze op zitten te wachten bij het bestellen van een nieuwe tv of kleding. Hoe minder vragen, hoe lager de drempel om hier antwoord op te geven.

 

 

Let op! Vraag ook niet teveel verplichte informatie, ook dit schrikt bezoekers af. Veel bezoekers vinden het vreemd als er verplicht om een emailadres én telefoonnummer gevraagd wordt. Beide zijn contactopties, dus waarom zouden ze beide verplicht zijn? Heb je een goede reden waarom je al deze informatie nodig hebt? Licht dan met een ‘i’-icoon toe waarom je deze informatie graag ontvangt.

 

Verplichte registratie bij online verkopen

Verplichte registratie bij een aankoop. Voor webshop eigenaren een handige manier om gegevens op te slaan, maar voor bezoekers een extra drempel om hun aankoop te voltooien. Vooral voor bezoekers die snel een (eenmalige) aankoop willen doen, is het fijn als ze kunnen afrekenen als gast.

 

Ideaal zou zijn als bezoekers geen tussenscherm zien om in te loggen of als gast afrekenen, maar gewoon direct naar het bestelformulier gaan. Plaats voor terugkerende bezoekers bovenin de pagina een linkje waar klanten kunnen inloggen. Omdat de gegevens al bekend zijn kunnen zij sneller betalen. De optie om eventueel een account aan te maken kan dan als checkbox (standaard uit!) getoond worden. Wanneer bezoekers deze functie aanklikken, vraag dan enkel om een wachtwoord (dus maar 1 extra invoerveld). Het emailadres is toch al binnen.

 

Inline formuliervalidatie

Je kent het wel, je hebt net al je gegevens ingevuld en op het moment dat je op aanmelden drukt krijg je een hele rits aan foutmeldingen te zien. Voordat je verder kunt moet je eerst weer het een en ander corrigeren en weer op de bestelknop klikken. Dan is het maar te hopen dat je niet toch nog iets vergeten bent. Super frustrerend. Wil je zorgen dat jouw bezoekers minder het gevoel hebben dat ze iets fout doen? Werk dan met inline formuliervalidatie. Hiermee worden invoervelden tijdens het invullen al direct gecontroleerd. Dit houdt in dat er bijvoorbeeld een vinkje of een kruisje achter een invoerveld komt te staan wanneer een bezoeker deze heeft ingevuld en/of doorgaat naar het volgende veld. Bezoekers weten zo meteen of er iets fout is gegaan of niet. En zo ja, wat er fout is gegaan.

 

 

Maak het bezoekers nog gemakkelijker door in het veld aan te geven hoe deze ingevuld dient te worden. Dit zijn placeholders. Denk als voorbeeld aan dd-mm-jjjj als een datum, of 1234 AB als postcode. Bezoekers hebben dan een houvast voor het invullen van hun informatie.

 

Wat voor jouw webshop werkt? Blijf testen!

Hoe het formulier op jouw webshop eruit moet komen te zien is geheel afhankelijk van jouw doelgroep. Het kan zijn dat een manier voor het ene bedrijf wel werkt, maar dat dezelfde manier voor het andere bedrijf negatief uitpakt voor het conversiepercentage. Het is daarom belangrijk om altijd te blijven testen! Per branche, bedrijf of website kan het voorkomen dat uitkomsten van dezelfde test verschillen. Zorg wel dat je een goede reden hebt om te testen en dat je niet teveel tegelijkertijd test. Dit  kan de testresultaten beïnvloeden. Bekijk de pagina A/B testen voor meer informatie over testen.

 

Meer weten over het juist inzetten van formulieren op jouw webshop? Neem dan gerust contact op met één van onze CRO specialisten. En vergeet ook ons Tribal blog niet te volgen voor het laatste nieuws en handige tips.

 

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF