Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Waarom adverteren in Google?

Door: easy_admin & Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Steeds meer bedrijven kiezen voor online marketing. Adverteren in zoekmachines is daarbij populair. Maar wat is het en wat levert het op?

Wat is zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren is de promotie van een website door middel van betaalde advertenties in zoekmachines. In de bekendste zoekmachine Google kan dit met het advertentieprogramma Google Adwords. Dit programma werkt op basis van een pay-per-click systeem: u betaalt pas als er op de advertentie wordt geklikt, de vertoning op zich kost u niets. Door te adverteren in Google verschijnt uw advertentie bij de gesponsorde koppelingen in de zoekresultaten, deze staan altijd rechts en vaak ook bovenaan de resultaten pagina van Google. Met het adverteren in Google kan iedere ondernemer zijn doelgroep op een meetbare manier bereiken.

Bovenaan en rechts in Google staan de advertenties (blauwe lijn)

Het doel van adverteren in Google

Adverteren in Google is zeer geschikt voor ondernemers met een grote webshop maar ook uitermate effectief voor het middel- en kleinbedrijf.  Wat voor bedrijf u ook heeft, voor u begint met adverteren in Google is het belangrijk het doel van de campagne voor uw bedrijf te bepalen. Globaal zijn er twee redenen te benoemen om te starten met het adverteren in Google AdWords: Branding & Direct response.

Branding

Wanneer branding het hoofddoel van het adverteren in Google is wilt u de zichtbaarheid  en bekendheid van uw product of dienst vergroten. Om dit te bereiken wilt u natuurlijk op zoveel mogelijk plekken verschijnen waar uw doelgroep ook komt. Het is mogelijk om relatief veel vertoningen voor een laag budget te krijgen via het plaatsen van uw advertenties op het inhoudsnetwerk van Google. Dit is een groep websites, nieuwspagina’s en blogs waarop de AdWords advertenties (d.m.v. Adsense) worden weergeven. De aantallen vertoningen per maand zijn vaak vele malen hoger dan via het zoeknetwerk en daarom uitermate geschikt voor branding.

Direct Response

Wanneer direct response uw doel is, wilt u dat de bezoeker een actie op uw website uitvoert na het klikken op één van uw advertenties. Voorbeelden hiervan zijn: een aankoop doen, een offerte aanvragen of een contact formulier invullen. Mocht dit het doel zijn van uw AdWords campagnes, dan is het verstandig om vooraf te bepalen wat de CPA (cost-per-action, bijvoorbeeld de kosten per verkoop) mag zijn. Daardoor bent u in staat om de prestaties van uw advertenties en zoekwoorden goed te beoordelen.

Adverteren in Google is een krachtig instrument om veel en relevant bezoek naar uw website te krijgen. Om dit goed te doen is het essentieel uw Adwords campagne nauwkeurig in te stellen en te beheren. Hiervoor kunt u de hulp van een expert inschakelen. Doordat een expert uw budget op de meest rendabele manier inzet, verdient deze investering zich snel terug. Voor meer informatie kunt u uiteraard contact met ons opnemen.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF