Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Waarom usability?

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 1 minuut

Usability draait, eenvoudig gezegd, om het gebruikersvriendelijk maken van een website. Soms wordt de vraag gesteld wat usability met diensten als SEO of SEA te maken heeft. Het eenvoudige antwoord: je kunt nog zo veel bezoekers naar een website sturen, als zij vervolgens de werking of inhoud ervan niet begrijpen, zullen ze snel weer weg zijn. Dan zijn alle SEO en SEA inspanningen voor niets geweest. Usability biedt meer voordelen waar vaak niet direct aan wordt gedacht. Hieronder volgen er vijf.

1.    Meer conversies

Een gebruikersvriendelijke website voldoet in gebruikersbehoeften. Dit kan bijvoorbeeld door de juiste informatie op het juiste moment te bieden, of gewoonweg ervoor te zorgen dat de belangrijkste link of button waarmee een gebruiker verder kan, het meeste opvalt. Hoe beter je inspeelt op de behoeften van een gebruiker, hoe kleiner de kans dat deze afhaakt. En dus ook hoe groter de kans dat deze bezoekers converteren.

2.    Loyale klanten

Als een gebruiker gemakkelijk uit de voeten kan op jouw website, zal hij je sneller onthouden en waarschijnlijk eerder terugkeren. Daarnaast is de kans aanwezig dat hij na een prettige gebruikerservaring positief over jou en je website zal spreken. Dit levert niet alleen een terugkerende klant op, maar ook nog eens gratis positieve reclame.

3.    Je wekt vertrouwen

Waarin voel je je veiliger, een auto die rammelt, piept en waarbij op gezette tijden een waarschuwingslampje begint te branden, of een auto die degelijk in elkaar steekt? Eigenlijk werkt het met websites net zo. Zorg dat een gebruiker zich veilig voelt op jouw website en hij zal meer vertrouwen in je hebben. Dit kan in eerste instantie door ervoor te zorgen dat je website gewoonweg goed werkt, maar ook door bijvoorbeeld het toevoegen van testimonials of reviews.

4.    Het kan op diverse manieren je kosten verlagen

Als tijdens de ontwerpfase van een website al gedacht wordt vanuit de gebruiker, zal sneller een resultaat bereikt worden dat aansluit bij hun behoeften. Dit betekent minder aanpassingen in een later stadium en dus uiteindelijk minder kosten. Maar ook de kosten van after sales kunnen worden gedrukt door vooraf helder en op het juiste moment te communiceren over bijvoorbeeld voorwaarden of levertermijnen.

5.    Je kunt uitblinken ten opzichte van concurrenten

Het internet mag de kinderschoenen inmiddels ontgroeid zijn, de realiteit is dat er nog steeds enorm veel gebruikersonvriendelijke websites zijn. Heb jij juist wel een gebruikersvriendelijke website, dan kun je daardoor positief opvallen en een eerste indruk maken die een bezoeker niet snel zal vergeten. En het mag algemeen bekend zijn: een eerste indruk maak je maar één keer.

Discussie- 3 reacties

Coolegiio

16 februari 2012, 14:39

inhoudelijke petnun en goede vragen die je stelt! Je zet me aan het denken als Prageriaan.Waar een opleiding wel niet allemaal goed voor is;)

Reageer hier op

Usability optimalisatie | Fleur Verwijs

13 januari 2016, 12:15

[…] Waarom usability? Waarom is usability nou zo belangrijk? Dit antwoord is niet zo moeilijk. Je kunt nog zo veel bezoekers op een website hebben, maar als zij vervolgens de werking of de inhoud van de website niet begrijpen, zullen deze bezoekers weer snel weg zijn. Usability biedt vele voordelen (Easy Admin, 2012): […]

Reageer hier op

Website usability – Binh Duong

17 januari 2017, 20:36

[…] Tribal. (z.j.). Wat is website usability? Geraadpleegd van https://www.tribal.nl/diensten/usability/ Tribal. (z.j.). Waarom usability? Geraadpleegd van https://www.tribal.nl/blogs/waarom-usability/ […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF