Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Wacht niet af, zoek een relatie met je target!

Door: Redactie

Geschatte leestijd: 3 minuten

Een belangrijk deel in het optimalisatieproces van je website is linkmarketing. Met linkmarketing probeer je zoveel mogelijk relevante en waardevolle links naar je website te krijgen, zodat een zoekmachine je website een hogere relevantie geeft op de zoekopdrachten en je dus hoger zal ranken in de zoekresultaten. Wanneer je alle relevante startpagina’s hebt benaderd voor een link, is het tijd voor de volgende stap. Wacht niet langer af en ga niet zeuren bij de startpagina’s waar je nog geen link hebt gekregen, want die tijd kun je beter besteden aan andere vormen van linkmarketing.

Je nieuwe liefde

Je kunt er nog even gebruik van maken (tot november 2013), maar tot die tijd is iGoogle het platform waarmee jij je nieuwe liefde gaat vinden. Misschien ben je ondertussen ook al benieuwd wie deze nieuwe liefde is, het zijn de bloggers en redactieleden van een in jouw branche hoogstaand blog. Het doel is dan ook om een bepaalde blogger als ‘vriendje’ te krijgen. Je ‘vriendje ’ is je target, want een link (of een goed artikel met daarin jouw link) krijg je eerder van je ‘vriendje’ dan van een onbekende.

Inrichten van het platform

Het grote voordeel van iGoogle (waar straks vast een opvolger voor zal komen) is dat je het kan instellen als je startpagina en hierop informatie kan inladen over je target. Hiervoor heb je wel een plugin nodig.

RSS Subscription Extension (by Google)

RSS Subscription Extension (by Google) is een extentie in Chrome die laat zien of er op een website een RSS feed aanwezig. Deze feed kun je vervolgens inladen in je iGoogle. Je zult ervan versteld staan welke websites allemaal een RSS feed hebben. Je kunt bijvoorbeeld een RSS feed inladen van Twitter, Slideshare, Google+, Gmail, Google Nieuws, Blogs en ga zo maar door.

Vinden en toevoegen van RSS feeds

Niet alle RSS feeds zijn even gemakkelijk te vinden, vandaar dat ik je op weg help met een aantal RSS feeds.

  1. Twitter
    Om de laatste tweets te toe voegen heb je alleen de twitternaam nodig en voeg deze toe aan de volgende url. Als voorbeeld heb ik dit hier voor het Easy Twitteraccount gedaan: api.twitter.com/1/statuses/user_timeline.rss?screen_name=easy. Heel simpel, nu heb je Twitter in je iGoogle.
  2. Google Nieuws
    Het toevoegen van Google Nieuws in iGoogle is niet zo moeilijk, maar je wilt natuurlijk alleen het nieuws zien van of over je target. Bij het zoeken in Google Nieuws verdwijnt de RSS feed en zul je een andere manier moeten verzinnen deze te verkrijgen. Met de volgende URL https://news.google.nl/news?q=%22Easy+Internet+Marketing%22&SUBMIT=Search komt de RSS feed weer tevoorschijn en kan je deze toevoegen aan je iGoogle.
  3. Blogs
    Dit is de makkelijkste omdat alle blogs gebruik maken van een RSS en je deze dus deze zonder moeite kunt toevoegen aan je iGoogle. Als je je target een beetje leert kennen weet je waar hij schrijft en welke blogs je moet toevoegen.
  4. Google+
    Veel mensen denken dat Google+ geen RSS feed heeft, maar ook dit kanaal heeft er een. Je kunt hier heel makkelijk bij komen via: Google+ to RSS.
  5. Overige RSS feeds
    Naast boven genoemde bronnen waar je een RSS feed vandaan kunt halen, zijn er nog vele andere RSS feeds die interessant kunnen zijn. Deze zijn allemaal eenvoudig toe te voegen aan je iGoogle.

Wat te doen met de data

Het platform begint al aardig vorm te krijgen en iedere keer als je je browser start krijg je steeds meer informatie over je target. Nu wordt het tijd om je target beter te leren kennen en hem te gaan volgen, te gaan helpen en er voor zorgen dat jij interessant wordt voor je target. Het helpen kun je doen door vragen die hij stelt te beantwoorden. Dit kunnen de meest simpele vragen zijn, maar ook vragen waar jij misschien geen antwoord op hebt. Gebruik dan zelf even Google en wellicht vind je zo het antwoord.

Interessant kun je ook worden door content te delen die overeenkomt met de interesses van je target. Je target heeft waarschijnlijk meer interesses dan wat hij laat zien in zijn blog, kijk eens op LinkedIN of in zijn ‘Twitter bio’. Daarnaast is het ook verstandig om even te kijken wat jij bijvoorbeeld in je ‘Twitter bio’ hebt staan. Komt dit een beetje overeen met de ‘Twitter bio’ van je target? Zo niet, pas je bio dan iets aan zodat ze dichterbij elkaar komen. Let wel op dat je hierbij je eigen identiteit niet verliest.

Wanneer de target jou interessant gaat vinden zal hij je vanzelf gaan volgen en heb je de relatie. Deze relatie kun je vervolgens uitbouwen en verder is het aan jou de taak om op het juiste moment om een link te vragen of dat jij een artikel mag plaatsen op zijn blog.

Tot slot

Het inrichten van het platform lijkt misschien veel werk voor een link, maar het is niet alleen de link waar je achteraan gaat. Het is ook de relatie die je nu kunt toevoegen aan je netwerk en die je vervolgens weer verder kan helpen met het vinden van nieuwe targets en links.

Ik ben benieuwd of iemand op deze wijze in contact probeert te komen met zijn target of op welke andere manier je dit doet. Laat het weten in de reacties hieronder.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF