Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Wanneer adverteren op het Google inhoudsnetwerk?

Door: Martijn van den Bemd

Geschatte leestijd: 1 minuut

Adverteren op het Google inhoudsnetwerk is met name interessant voor adverteerders met een brandingdoelstelling.
Hieronder wordt uitgelegd waarom. Dit is deel 1 van 3 blogposts over het Google inhoudsnetwerk, die de komende weken op Tribal Talk verschijnen.

Google inhoudsnetwerk, wat is dat?
Naast het reguliere zoeknetwerk is het mogelijk te adverteren op het inhoudsnetwerk van Google. Het inhoudsnetwerk bestaat uit een grote groep websites, nieuwspagina’s en blogs waarop in samenwerking met Google de AdWords-advertenties worden weergeven.

google-inhoudsnetwerk-op-marketingfacts
Voorbeeld van ‘Ads door Google’ op Marketingfacts.nl

Inhoudsnetwerk versus zoeknetwerk
Het inhoudsnetwerk biedt veel mogelijkheden om bezoek richting de website te krijgen. De aantallen vertoningen per maand zijn vaak vele malen hoger dan via het zoeknetwerk. Het grote verschil tussen het zoeknetwerk en inhoudsnetwerk zit hem in de manier waarop de bezoeker benaderd wordt. Waar een advertentie in het zoeknetwerk verschijnt wanneer een gebruiker een specifieke zoekterm invoert, verschijnen advertenties in het inhoudsnetwerk op basis van vooraf bepaalde zoekwoordthema’s of specifieke websites die de adverteerder heeft getarget.

De intentie van de gebruiker is in het inhoudsnetwerk ook anders. In het zoeknetwerk is een gebruiker zelf op zoek naar producten en/of diensten. In het inhoudsnetwerk moet de gebruiker in de meeste gevallen veel meer verleid worden op de advertentie te klikken aangezien hij niet specifiek op zoek is naar producten en/of diensten. Dit resulteert dan ook vaak in een lager doorklikpercentage (CTR) en een lager succespercentage.

Wanneer adverteren op het inhoudsnetwerk?
Voordat je gaat adverteren in het inhoudsnetwerk moet je dan ook goed nagaan wat de doelstelling is van de advertentiecampagne. Is de doelstelling puur conversiegericht en op basis van een vastgestelde conversiedoelstelling (CPA) dan is adverteren in het inhoudsnetwerk over het algemeen minder interessant (uitzonderingen daar gelaten, denk aan impulsaankopen).

1. Branding
Wanneer de advertentiecampagne een brandingdoelstelling heeft m.b.t. het onder de aandacht brengen van een product, dienst of bedrijf dan is adverteren in het inhoudsnetwerk een erg interessante vorm om veel vertoningen en verkeer naar de website te genereren.

2. Productintroductie
Het is belangrijk te bekijken in welke fase een bedrijf of product/dienst zit. Als een bedrijf of product/dienst nieuw is en nog niet bekend is kan het inhoudsnetwerk van Google bijdragen aan een versnelde naamsbekendheid.

Bij voorkeur heeft de adverteerder een apart budget voor brandingdoeleinden. De campagnes voor het inhoudsnetwerk kunnen het beste apart getrokken worden van de campagnes voor het zoeknetwerk. Dit maakt de analyse en optimalisatie van de campagnes eenvoudiger.

Conclusie
Het inhoudsnetwerk is met name interessant voor adverteerders met een brandingdoelstelling die hier een apart budget voor hebben gereserveerd. Bij voorkeur worden de campagnes voor het inhoudsnetwerk apart getrokken van de campagnes voor het zoeknetwerk met als doel deze campagnes beter te kunnen analyseren en optimaliseren.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF