Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Wat doet een CRO Consultant?

Door: Annegien Bruins Slot

Geschatte leestijd: 2 minuten

Binnen Tribal werken specialisten uit diverse disciplines dagelijks aan het online succes van onze klanten. Een van deze disciplines is het CRO-team waarin meerdere specialisten actief zijn. Maar wat doet een CRO consultant eigenlijk en wat maakt dit vak zo leuk? Senior CRO-specialist Annegien vertelt het je in dit artikel!

 

De behoefte van je klanten achterhalen

Ik heb de leukste baan van de wereld en ik zal uitleggen waarom. Als CRO consultant voel ik me een soort vertaler van een hele grote groep mensen. Een vertaler van de behoeften en het gedrag van websitebezoekers (de eindgebruiker) naar mogelijkheden en aanpassingen op de website van onze klanten.

Bij elke vraag van een klant bedenk ik met mijn collega’s: op welke manier kunnen we deze vraag het beste beantwoorden? De ene keer is dat redelijk eenvoudig door kennis uit eerder uitgevoerd onderzoek. Maar het kan ook nodig zijn een gebruikerstest in ons lab uit te voeren, een enquête online uit te zetten of een A/B testtraject op te starten. Geen dag is hetzelfde, want geen klant is hetzelfde.

 

Online gebruikerstesten (en klanten) in allerlei soorten en maten

Juist omdat het klantenportfolio van Tribal zo ontzettend gevarieerd is, kom ik met veel verschillende eindgebruikers in contact. Zo kan het zijn dat ik gisteren een aantal 70-plussers opbelde om hen te interviewen over hun oriëntatie op de aanschaf van een elektrische fiets, vandaag data analyseer uit een exit survey voor een webshop van babyproducten en morgen in ons usability lab gebruikersonderzoek uitvoer voor een zakelijke dienstverlener.

Ook de klanten met wie ik contact heb verschillen ontzettend van elkaar. Zo werken we met door de wol geverfde ondernemers die (te druk met de andere aspecten van hun bedrijf) volledig vertrouwen dat wij op online marketing gebied de juiste beslissingen voor ze nemen. Maar ook marketing managers die wél van de hoed en de rand weten adviseer ik. Door deze grote verschillen moet ik me elke keer afvragen: hoe kan ik zo duidelijk mogelijk uitleggen wat het beste is voor de bezoeker? Bijkomende lastigheid is dat hetgeen wat voor de bezoeker het beste is, niet altijd overeen komt met wat het beste lijkt voor mijn klant. Al kan ook dat een reden zijn om verder onderzoek uit te voeren.

 

Ben jij onze nieuwe CRO specialist?

Kortom: de variatie in de dagelijkse werkzaamheden, het contact met veel verschillende mensen, maar zeker ook de supercollega’s bij Tribal maken dat ik elke dag met plezier naar kantoor ga. Heel toevallig zoeken we in ons CRO-team nog twee nieuwe collega’s, want we groeien als kool! Wellicht heb je interesse, of ken je iemand voor wie één van deze vacatures op het lijf geschreven is? Check dan de vacatures voor CRO consultant en Webanalist!

Benieuwd hoe je een optimale conversie uit jouw website haalt? Neem dan vrijblijvend contact op met onze CRO adviseurs, we vertellen je graag meer!

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen en handige tips om meer uit je online marketing te halen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en neem ook eens een kijkje op het Tribal blog!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF