Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Wat is een goede bounce rate en exit rate?

Door: Lenny de Rooy

Geschatte leestijd: 3 minuten

Een vraag die vaak door onze klanten gesteld wordt, is of hun bounce rate “goed” of “slecht” is. Deze vraag is helaas niet zo eenvoudig te beantwoorden.

De bounce rate (weigeringspercentage in het Nederlands) geeft aan hoeveel procent van je bezoekers slechts deze ene pagina van je website bekeek, om vervolgens de website weer te verlaten.

De exit rate (uitstappercentage) lijkt hier een beetje op: dit geeft aan hoeveel procent van de bezoekers na het bekijken van deze pagina besloot om de site te verlaten. Ongeacht het aantal pagina’s dat men daarvoor had bekeken.
De bounce rate en exit rate worden dus op paginaniveau bepaald.

Statistiekenprogramma’s zoals Google Analytics geven daarnaast ook een bounce en exit rate voor de website als geheel mee. Dit cijfer zegt echter weinig en het is niet aan te raden om hier op te sturen. Beter is het, om de cijfers per pagina te bekijken en te beoordelen.

De bounce rate
Over het algemeen geldt, dat een lage bounce rate beter is dan een hoge.

Vergeet echter niet dat niet iedereen via de homepage binnenkomt. Wanneer een bezoeker via een link of via een zoekmachine binnenkomt, komt hij wellicht direct binnen op de pagina met de informatie waar hij of zij naar op zoek was. Er is dan geen noodzaak om andere pagina’s van de website te bezoeken, omdat de bezochte pagina alles bood wat nodig was. In dat geval kan een hoge bounce rate juist een goed teken zijn!

Een globale richtlijn voor de homepage is, dat de bounce rate niet veel hoger zou moeten zijn dan 35%. Is deze hoger, dan nodigt de homepage blijkbaar onvoldoende uit om door te klikken naar de onderliggende pagina’s.

Een veel lagere homepage bounce rate is voor veel websites moeilijk te realiseren. Er zullen namelijk altijd bezoekers zijn die op de verkeerde website terecht zijn gekomen. Als jouw homepage duidelijk weergeeft wat er wel en niet op de website te vinden is, zal de bounce rate weliswaar wat hoger zijn, maar het voorkomt dat men verder klikt en alsnog afhaakt. Aan deze bezoekers heb je toch niets.

De exit rate
Ook de exit rate kan aangeven dat een pagina erg goed is, omdat deze de bezoeker bood wat hij wilde, zodat hij de website kon verlaten. Maar heeft bijvoorbeeld een navigatiepagina een hoge exit rate, dan kan het zijn dat de bezoekers niet weten waar ze heen moeten.

Speciale aandacht verdienen de exit rates van pagina’s in je funnel (trechter, zoals de weg van de winkelwagen naar de orderbevestigingspagina).

Hoeveel procent van jouw bezoekers een product in het winkelwagentje plaatst en vervolgens niet verder gaat met afrekenen, is afhankelijk van diverse factoren. Het ligt namelijk niet alleen aan de kwaliteit van de website, het aanbod en de voorwaarden: veel bezoekers gebruiken de winkelwagen ook als een soort verlanglijstje, om interessante producten te bewaren terwijl ze deze vergelijken of nog nadenken over de aankoop. Het is dan ook erg moeilijk om een zeer lage exit rate te realiseren van de winkelwagen naar de volgende stap in het bestelproces. Schrik daarom niet als de exit rate in deze stap een stuk hoger is dan die in de rest van het bestelproces – dit is normaal.

Haken bezoekers later alsnog af, dan is dat meer verdacht. Ze hebben namelijk al besloten dat ze het product willen, dus blijkbaar is er iets in het bestelproces dat hun alsnog doet besluiten om af te haken. In zo’n geval is het goed om te bekijken wat er op deze pagina precies gebeurt of gevraagd wordt.
Wellicht ziet men nu pas de (te hoge) verzendkosten, blijkt dat het product niet op voorraad is, krijgt men een onveilig gevoel, is de gewenste betaalmethode niet beschikbaar, of is de stap onduidelijk.

Als men wel het bestelproces verlaat, maar niet de website, dan is het interessant om te kijken naar welke pagina’s men heen gaat, aangezien hier blijkbaar informatie op staat waar men behoefte aan heeft voordat men de bestelling voltooit.

Het is nooit goed genoeg!
Het is moeilijk om te zeggen wat een goede en wat een slechte bounce en exit rate is. Op enkele uitzonderingen na, geldt gewoon “hoe lager hoe beter”.

Heeft jouw homepage een bounce rate van 5,4% en bereikt 80% van de winkelwagenbezoekers de ‘bedankt voor uw bestelling’ pagina? Dat is over het algemeen zeer goed, maar wie zegt dat het niet NOG beter zou kunnen…?

Je kunt dus nooit op je lauweren rusten.

Waar begin ik?
Bepaal wat de belangrijkste pagina’s van de website zijn. Dit zijn o.a. de pagina’s die sterk bijdragen aan het aantal conversies, AdWords landingspagina’s, de homepage, populaire productpagina’s en de pagina’s in het bestelproces. Ga hiervan de data nader bestuderen, want verbeteringen hierin leveren het meeste resultaat op.

Bekijk de pagina’s niet alleen individueel, maar vergelijk ze ook met elkaar. Hebben bijvoorbeeld bepaalde productpagina’s een veel hogere (of lagere) bounce rate dan andere productpagina’s? Dan is het interessant om te kijken op welke punten deze pagina’s van elkaar verschillen en om deze leerpunten toe te passen op de minder presterende pagina’s.

Conclusie
Er zijn dus helaas geen harde richtlijnen voor wat een ‘goede’ en ‘slechte’ bounce rate of exit rate is. Er zijn zelfs geen standaarden per branche.

Bekijk de cijfers daarom altijd in het licht van je eigen situatie: hoe is je markt? Wat kenmerkt je doelgroep en je producten? Hoe groot is de kans dat mensen die je site vinden, klant willen worden?

Ga vervolgens uit van jouw huidige cijfers: gebruik ze als nullijn en probeer vanuit daar verder te werken naar een continue verlaging.

Pin je overigens niet vast op de bounce rate en exit rate: er zijn veel meer gegevens in je statistiekenpakket die je kunnen helpen bij het analyseren en verbeteren van je website. Maar dat is iets voor een volgende blogpost.

Wil je graag met 1 van onze Analytics specialisten samen naar je data kijken? Neem dan contact op!

Discussie- 9 reacties

Tweets that mention Wat is een goede bounce rate en exit rate? | Tribal Talk - De weblog van Tribal Internet Marketing over zoekmachine marketing -- Topsy.com

10 mei 2010, 12:23

[…] This post was mentioned on Twitter by Tri, Michel Tel | Assen and Ruurd Molenaar, Ide. Ide said: Wat is een goede bounce rate en exit rate? – Een vraag die vaak door onze klanten gesteld wordt, is of hun bounce r… https://ow.ly/17k2ot […]

Reageer hier op

Berrie Pelser

10 mei 2010, 13:14

Ik neem aan dat deze getallen anders zijn voor een Weblog waar > 500 pagina’s op staan, de bounce-rate is dan standaard al veel hoger?

Reageer hier op

Google bounce rate » Bounce, Google, Number, Rate, Visits, Total, Viewing, Design, Visual, Ber|Art » Webhosting WordPress

10 mei 2010, 13:22

[…] het voorkomt dat men verder klikt en alsnog afhaakt. Aan deze bezoekers heb je toch niets.  Lees hier […]

Reageer hier op

Tom de Haan

11 mei 2010, 00:37

goed artikel!

Reageer hier op

Google bounce rate – Wat is een goede Google bounce rate en exit rate? | e-way24 | Internet Marketing Bureau

28 mei 2010, 13:08

[…] het voorkomt dat men verder klikt en alsnog afhaakt. Aan deze bezoekers heb je toch niets.  Lees hier […]

Reageer hier op

Jens Swelson

5 juni 2010, 14:11

Interessant artikel! Ik zou het wel interessant vinden als er meer werd geschreven over dingen waar klanten op afhaken bij webshops.

Reageer hier op

Lenny de Rooy

16 juni 2010, 11:06

@ Berrie: Weblogs zullen doorgaans een hogere homepage bounce rate hebben, als de meest recente posts daarop worden getoond en men niet door hoeft te klikken naar het volledige artikel.
Ook zal het vaker voorkomen dat men slechts één blogpost wil lezen en dus niet verder klikt naar andere artikelen.

@Jens: lees eens eerdere artikelen in de categorie ‘website usability’ (https://www.tribal.nl/blogs/website-usability-back-to-the-basics/) door; dit komt regelmatig aan bod!

Reageer hier op

Imre Bernath

11 januari 2011, 12:58

Er kunnen ook bezoekers op een pagina een artikel lezen en hier 2 minuten over doen en dan wegklikken, op dit moment worden deze bezoekers ook aan het weigeringspercentage toegevoegd.

Met de code die je hier kan vinden https://www.seolab.nl/weigeringspercentage.html kan je het weigeringspercentage optimaliseren door er een tijd aan mee te geven.

Verlaat de bezoeker binnen 10 seconden de pagina dan wordt hij/zij bij het weigeringspercentage opgeteld, anders niet.

Reageer hier op

Ron van Gerven

26 december 2012, 15:55

Ik begreep ook niet echt wat dit nu inhield, ik ben dan ook veel wijzer geworden. Nu nog even erachter komen wat er beter is, een pagina of post.

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF