Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Wat kan ik doen met Enhanched Campaigns?

Door: Marijn Prijs

Geschatte leestijd: 2 minuten

keuze

Je bent het bericht waarschijnlijk al tegengekomen in je AdWords account: “Deze campagne wordt over enkele maanden geüpgraded naar een geoptimaliseerde campagne. U kunt ook nu upgraden.” Maar wat doet deze upgrade precies, wat houdt het voor je AdWords account in en waarom heeft Google dit doorgevoerd?

Op 6 februari heeft Google AdWords de zogeheten Enhanced Campaigns, ook wel “geoptimaliseerde campagne” doorgevoerd. Met deze nieuwe upgrade kun je eenvoudig advertenties en extensies beheren voor zowel desktop en tablets als smartphones, binnen dezelfde campagne. De upgrade is in Google AdWords doorgevoerd, omdat Google ziet dat mensen steeds vaker schakelen tussen verschillende apparaten afhankelijk van waar ze zijn en wat ze willen doen. Dit in combinatie met de razendsnelle ontwikkeling van smartphones, tablets, laptops en desktops. Door de nadruk meer op de context van de gebruiker te leggen in plaats van op het apparaat, speelt Google hier dus heel slim op in.

Wat gaat er allemaal veranderen?

Apparaten
Alle zoekwoorden binnen de campagnes zullen vertoond worden op alle mogelijke apparaten. Enkel op smartphones of op tablets targetten in een campagne is niet meer mogelijk in de geoptimaliseerde campagnes. Ook zal Google AdWords desktop en tablet als gelijken beschouwen in de CPC-bieding. Wel kan er nog gewoon gezien worden via welk apparaat de klik kwam.

Mocht je nu absoluut niet gevonden willen worden op smartphones dan kun je dit aangeven door de bieding met 100% te verlagen. Als je juist wel op smartphones wilt targetten, kun je aan de hand van een percentage aangeven hoe hoog of laag het bod voor smartphone biedingen moet zijn. 0% staat voor het huidige desktop bod. Kijk dus eerst even wat dit percentage moet zijn, door het mobiele bod te vergelijken met het desktop bod. Let tevens op dat je het mobiele bod met maximaal 300% ten opzichte van desktop en tablet kunt verhogen.

keuze

Mobiele voorkeur
Binnen de  geoptimaliseerde campagnes kun je voortaan aangeven of advertentieteksten en extensies bedoeld zijn voor smartphones. Dit doe je door het “mobiel” vinkje aan te vinken bij de advertentietekst of bij de extensie. Hiermee kun je de advertentieteksten en extensies beter afstemmen op een gebruiker die zoekt via zijn smartphone.

keuze

Slimmere extensies
De geoptimaliseerde extensies worden net als bij de “oude” extensies weergegeven bij de advertenties, maar ze zijn eenvoudiger te beheren en bieden uitgebreidere mogelijkheden voor een rapportage. Daarnaast kunnen er ook per advertentiegroep extensies worden ingevoerd, die eventueel naar eigen wens ingepland kunnen worden. Op deze manier kan er beter op de context worden afgestemd.

Om een voorbeeld te geven kun je sitelinks en eventueel een oproepextensie voor bijvoorbeeld een Pizzeria instellen tussen 17.00 uur en 22.00 ’s avonds. Deze extensies richt je dan op smartphonegebruikers die op zoek zijn naar een pizza (door het mobiele vinkje aan te vinken). Hierdoor speel je slimmer in op de informatiebehoefte en verhoog je de kans dat ze een bestelling doen bij de Pizzeria.

keuze

Verder komt er een aanbiedingsextensie aan. Hiermee kun je coupons, kortingen en andere aanbiedingen vertonen in de advertentietekst. Deze extensie is momenteel helaas nog niet werkend in Nederland. Alleen nog maar in de VS is deze aanbiedingsextensie beschikbaar.

Gerichter targetten
Een ander nieuw handigheidje is dat er binnen één campagne met meerdere getargette plaatsen kunt aangeven hoeveel procent van de CPC biedingen naar de specifieke plaats mag gaan. Op deze manier kun je meer klikken halen uit belangrijke plaatsen waarvan je denkt of weet dat daar je doelgroep zit.

Wat te doen?
Mocht je nu niks doen met deze melding, dan zal Google deze upgrade automatisch doorvoeren vanaf juni 2013. Een gevolg hiervan kan zijn dat de kosten van de mobiele klikken flink oplopen. Dit komt omdat veel gebruikers de biedingen zullen laten staan of het automatisch laten doorvoeren, waardoor er meer concurrentie zal ontstaan op de mobiele kosten per klik.

keuze

Mijn advies
Kijk per campagne wat de huidige gemiddelde desktop kosten per klik zijn en wat die van mobiel zijn (CPC -/- desktop CPC) = / desktop CPC). Hieruit komt een positief of negatief percentage welke je kunt invoeren. Je zou ook gewoon het advies van Google kunnen opvolgen, maar deze bieding ligt in de meeste gevallen iets hoger.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF