Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Wat voor SEA manager ben jij?

Door: Bart Martens

Geschatte leestijd: 1 minuut

Sinds een aantal jaren is het managen van een Google Adwords campagne een apart vakgebied. Iemand die Search Engine Advertising (SEA) campagnes beheert zoals Google AdWords noemen we een SEA manager. Als je een SEA manager bent, niks nieuws natuurlijk. Met een snelle benadering komen we uit op ongeveer 500 SEA managers die Nederland rijk moet zijn. Heb je betere schattingen? We zijn benieuwd!

Vraag is wel wat voor SEA manager jij bent. Er zijn namelijk verschillende types. Hieronder een aantal type SEA managers die we kunnen onderscheiden:

De creatieveling: vindt het vooral leuk om woordjes te bedenken en woordvarianten. Kan zich ook helemaal uitleven in advertentieteksten en deze eindeloos optimaliseren. Gevaar: opvallend en onderscheidend adverteren wordt een doel op zich, het rendement komt op de tweede plaats.

De gestructureerde: iemand die ‘kickt’ op eindeloos grote SEA campagnes. Vindt het mooi om een accountstructuur te bedenken en deze structuur consequent door te voeren. Gevaar: het account wordt zo ver doorgestructureerd dat zelfs elke sub-sub categorie een eigen advertentiegroep krijgt en dat het structureren meer tijd kost dan het rendement oplevert.

De boekhouder: vindt het leuk om met cijfertjes te goochelen. CTR’s, rendementanalyses en kosten-winst verhoudingen zijn gesneden koek. Gevaar: sommige zaken zijn niet te meten. Denk aan mensen die dankzij je campagne de fysieke winkel binnenlopen.

De ontleder: vindt het fantastisch om het Google algoritme te ontcijferen. Een soort van iemand die SEO leuk vindt, maar bij SEA terecht is gekomen. Interesse gaat uit naar kwaliteitsscores en zaken die de kwaliteitsscores beïnvloeden. Gevaar: geen oog voor creativiteit.

De klantvriend: gaat voor de klant. Vindt goede communicatie belangrijk en legt de klant graag uit hoe Google werkt en wat Google AdWords inhoudt. Gevaar: te meegaand en gaat dingen aanpassen op voorstel van de klant, die niet blijken te werken.

De allrounder: probeert alles te combineren en wil een über SEA manager zijn. Doel is goed, gevaar is dat hij of zij nergens in uitblinkt.

Ongetwijfeld zijn er meer types SEA managers. Ben je het met de indeling eens of heb je aanvullingen? Laat het even weten. En zoek je nog een baan, wij zijn altijd op zoek naar talent.

Discussie- 9 reacties

Mark van Werven

10 mei 2011, 17:19

Ik zeg de beste is ‘de liefhebber’, ligt s’nacht nog te malen hoe je nieuwe woorden bedenkt, wat het beste rendeert, waar gaatjes in het content netwerk zitten. Je mag ‘m ook omschrijven als ‘de workaholic’ 🙂

Reageer hier op

Martijn Beijk

10 mei 2011, 17:12

Nu een leuke curve wat de betere SEA manager is en welke factoren het meest van invloed zijn op verschillende aspecten van je campagne ! 🙂

Reageer hier op

Ellen

10 mei 2011, 19:29

Leuk geschreven Wim! Ik ga voor de “allrounder”. Jij?

Reageer hier op

Wim Nomen

11 mei 2011, 09:37

Ik bedenk me nu, we missen nog de uitvinder: Test elke tool als eerste, kent alle ins en outs en probeert altijd manieren te bedenken waarmee iets sneller/efficiënter kan.

Reageer hier op

Jeroen Smeekens

11 mei 2011, 11:06

Leuke indeling en herkenbaar. Leuke vraag is misschien in welke situatie of bij welke branche een bepaald type de voorkeur heeft. Herkenbare gevaren ook.

Reageer hier op

Peter Minkjan

11 mei 2011, 14:56

Haha, ik zit oud-collega’s van Traffic4u nu ook in de ‘hokjes’ in te delen. Ben vooral een gestructureerde maar herken ook wat in de ontleder (QS is de bom!) en klantvriend.Uiteraard dan zonder de bijbehorende gevaren 😉

Reageer hier op

Thomas

11 mei 2011, 14:26

Ik zeg de ‘onthouder’… een combinatie tussen de ontleder en boekhouder!

Reageer hier op

Rick Vugts

16 mei 2011, 14:03

Ik zou nog “de strateeg” willen toevoegen.

De strateeg: Kijkt met een brede blik naar de campagne. Waar zitten op hoofdlijnen de verbeterpunten, knelpunten en mogelijkheden. Bedenkt een strategie om dit aan te pakken, maar gaat niet elke laatste keyword tot in den treure uitwerken. Deze persoon is uitstekend in staat om de algemene marketingstrategie en de online marketingstrategie te vertalen naar een SEA strategie.

Is vooral betrokken bij het opstarten en de kwartaal/halfjaar/jaar meeting om te evalueren en bij te sturen.

Reageer hier op

Robert van den Berge

21 juli 2011, 11:47

Leuk artikel Wim!
Ik ga voor de gestructureerde…
En als die structuur eenmaal goed staat, kunnen we beginnen met ontleden, boekhouden en uitvinden… of komen we dan toch weer terecht bij de allrounder? 😉

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF