Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Web Analytics Wednesday – Deel 1: Cookiewetgeving?

Door: Veronique Marisael

Geschatte leestijd: 1 minuut

Op woensdag 28 september 2011 organiseerde de branchevereniging Web Analytics Association (WAA) Nederland een Web Analytics Wednesday op de locatie van LBi Lost Boys in Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomst is onder andere de aankomende cookiewetgeving besproken. Alexander, directeur van de Singewald Consultants Group, vertelt in duidelijke en ondubbelzinnige taal wat de cookiewetgeving tot nu toe inhoudt voor webanalisten, volgens de cookiewetgeving artikel 11.7a.

Mr. Alexander Singewald

Toestemming nodig voor plaatsen & meten

Ongeacht wat er met de gegevens zal gebeuren, of je nu wel of geen individueel identificeerbare gegevens verzamelt, voor het überhaupt plaatsen van de cookie zal toestemming gevraagd moeten worden aan de bezoeker.

Daarnaast is het belangrijk wat je met de data gaat doen. De cookies kunnen namelijk verschillende doeleinden dienen:

  • Puur het verzenden van communicatie, zoals bijvoorbeeld bij internetbankieren. Voor dit puur technische doel hoeft geen extra toestemming gevraagd te worden.
  • Voor het objectief vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van kwantitatieve internetdata met als doel het verbeteren van websites en van de online communicatie, zoals omschreven in de definitie van web analytics van de WAA. In deze analyse worden de data ontdaan van individueel identificeerbare gegevens. Voor deze objectieve analyse hoeft geen extra toestemming gevraagd te worden.

Wat te doen bij commerciële doeleinden?

In dat geval heb je extra en ondubbelzinnige toestemming van de gebruiker nodig om de data te meten. Ondubbelzinnig wil zeggen dat de bezoeker expliciet toestemming geeft, bijvoorbeeld door middel van het zetten van een vinkje. Browsertoestemming is niet toereikend, omdat niet alle browsers een duidelijk opt-in en opt-out functie hebben.

Een voorbeeld:
Stel, je komt erachter dat bezoekers op een blauwe pagina beter converteren dan op een paarse pagina. Wanneer je dit gegeven vervolgens gebruikt om alle bezoekers, die eerst op een paarse pagina zijn geland, te redirecten naar een blauwe pagina om zo de conversie op te drijven, dan wordt dit gezien als een commerciële toepassing van de data.

Kortom, er zal minstens één keer toestemming gevraagd moeten worden, namelijk voor het plaatsen van de cookie. Deze toestemming zal bij ieder (sub)domein opnieuw gevraagd moeten worden. Daarnaast moet duidelijk uit de privacy statement blijken dat er gebruik gemaakt wordt van cookies en met welke doeleinden deze cookies zijn ingezet.

Tips

Alexander raadt aan om voorzichtig met deze wet om te gaan; de boetes spreken immers voor zich. Enkele tips van deze expert:

  • Houdt marketing en analyse binnen het bedrijf strikt gescheiden
  • Vraag ondubbelzinnige toestemming, waarbij de bezoeker expliciet toestemming geeft
  • Vraag een vriendje in de eerste kamer om lastige vragen op te sturen naar de Commissie ELENI voor 4 oktober 2011. Hierna volgt de inhoudelijke behandeling (Q1 2012) over hoe nu precies met deze wet om te gaan. Weboptimalisatie en commerciële doeleinden liggen immers dicht bij elkaar.
  • Tot slot nog een waarschuwing: Profiling wordt naar verwachting in 2014 verboden, omdat dit gezien kan worden als discriminatie.

Bekijk voor meer informatie de presentatie!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF