Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Web Analytics Wednesday – Deel 2: Guerilla!

Door: Veronique Marisael

Geschatte leestijd: 1 minuut

Matthew Niederberger

Tijdens de Web Analytics Wednesday, op woensdag 28 september 2011, is ook gesproken over snelle en tactische usability technieken. Waarom wordt er eigenlijk gesproken over usability tijdens een bijeenkomst van webanalisten? Met webanalyse kijk je voornamelijk naar de geschiedenis; wat is er zoal op de website gebeurd? Uiteraard kun je in die data ook zien welke pagina’s waarschijnlijk aan verbetering toe zijn. Kortom, tijd om naar de toekomst te kijken: op welke manier kan de website geoptimaliseerd worden?
Matthew, Hoofd User Experience bij Thomas Cook, vertelt uit eigen ervaring en is ervan overtuigd dat usability adviezen niet altijd even soepel worden doorgevoerd. Zijn oplossing: guerilla!

Stap 1: Zorg dat je over de juiste kennis beschikt

Lees boeken, volg seminars en bijeenkomsten, lees blogs en artikelen, speel met verschillende online usability tools en maak ze eigen.

Stap 2: Snel inzicht

Ga naar Crazyeggs en maak heatmap analyses van de pagina’s van je website. Zo wordt in één oogopslag duidelijk waar de bezoekers klikken en naar welke informatie zij op zoek zijn. Het weghalen van niet-geklikte informatie en wellicht niet interessante informatie kan enorm ruimtebesparend zijn!

Stap 3: Bouw je panel

  • Trigger de bezoeker
    Nu is het belangrijk om jouw ideeën te laten onderbouwen door een panel van bezoekers. Installeer een simpele one question survey via KissInsights en stel een simpele vraag om bezoek te triggeren: “Would you join my revolution?
  • Verzamel opt-ins & insights
    Wanneer bezoekers doorklikken via KissInsights, kun je ze laten landen op een aparte vragenlijst. In deze vragenlijst stel je korte vragen om later de doelgroep op te segmenteren en vraag je expliciete toestemming om ze te benaderen voor het usability onderzoek. Deze korte vragenlijst kun je gemakkelijk opstellen via bijvoorbeeld Wufoo. Importeer de gegevens van Wufoo in je mailprogramma, zoals MailChimp, en nodig het gewenste segment bezoekers uit voor je onderzoek. Via Usabilla, een simpele vraag-klik methode, geef je de bezoeker korte opdrachten, zoals:- Waar zou je klikken als je op zoek bent naar contactinformatie?
    – Klik op de plaatjes die je het meest opvallen
    – Markeer de items die niets aan de pagina toevoegen

    Redirect vervolgens terug naar je website en bedank de respondenten voor hun medewerking.

Stap 4: Val aan!

Verras je baas, de klant of collega’s met heldere en goed onderbouwde usability adviezen.
Bekijk ook eens de volledige presentatie van Matthew!

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF