Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Webanalytics Congres 2009: 7 belangrijke take-aways

Door: Anemone Romme

Geschatte leestijd: 3 minuten

Gisteren vond het derde Webanalytics Congres plaats, waar vele bedrijven zoals Wehkamp, Bol.com, ING, Toyota, ABN Amro en Essent hun inzichten kwamen delen met de rest van Nederland. De Keynote speaker was Dennis Mortensen van Yahoo! die een interessante vooruitblik gaf op de toekomst. Als afsluiter gaf hockeybondscoach Marc Lammers een inspirerende peptalk voor het behalen van goud met behulp van webanalyse.

Ik zal zeven belangrijke inzichten voor nu en de toekomst van webanalytics hieronder samenvatten.

1. Nu en de toekomst van webanalytics tools (Dennis Mortensen, Yahoo!)

  • NU -> De huidige status van webanalytics is dat iedereen weet dat je eerst data moet verzamelen, vervolgens moet rapporteren en uiteindelijk hieruit inzichten moet halen. Dit lukt echter niet, omdat organisaties nog niet data-driven zijn. Tools zijn bezig met een ‘feature race’, waardoor ze zeer gecompliceerd zijn geworden. Niemand snapt nog hoe ze de tools moeten gebruiken met als gevolg ‘report-surfing’: het bekijken van zomaar een paar rapporten. Dit is slechts entertainment… Bekijk nooit rapporten zonder vooraf een vraag gesteld te hebben. Vanuit de inzichten zul je zelf conclusies moeten trekken. Onderneem vervolgens actie!
  • TOEKOMST -> Tools gaan zelf geautomatiseerd conclusies voor je trekken en aanbevelingen geven: recommendation. Vervolgens zullen deze aanbevelingen ook door de tools via bijvoorbeeld API’s doorgevoerd worden: automation. Hierdoor hoef je zelf deze acties niet uit te voeren. Let erop dat je zelf nog wel nodig bent, aangezien bepaalde zaken niet 100% geautomatiseerd kunnen worden. Recommendation en automation maakt webanalytics echter een stuk sneller en betrouwbaarder.

2. Vier trends op web analyse gebied (Frans Appels)

  • De rol van de webanalist verandert in een change manager
  • Organisaties worden steeds meer ingericht rondom webanalytics
  • Testen, testen, testen…
  • Integratie met andere methoden & bronnen is benodigd (enquêtes, usability, eyetracking, etc.)

3. Verspreid je data over de organisatie (Bol.com)

Geef zoveel mogelijk mensen toegang tot de data en leid ze op om deze data correct te gebruiken. Zorg echter wel voor één aanspreekpunt en eindverantwoordelijke.

Let erop dat je niet allemaal kleine ‘eilandjes’ krijgt van afdelingen die hun eigen analyses maken: integreer de afdelingen met behulp van bijvoorbeeld brainstorms.

4. Hoe motiveer je mensen in het gebruik van webanalytics (Marc Lammers)

Uit onderzoek is afgeleid dat mensen 55% onthouden van wat ze horen èn zien, maar ze onthouden 90% van wat ze zelf zeggen en doen!

Zorg daarom voor een intrinsieke motivatie: stel open vragen over wat nagestreefd zou moeten worden, in plaats van bijvoorbeeld het ‘opleggen’ van te behalen KPI’s. Wanneer mensen zelf hun eigen KPI’s bepalen, zal hun prestatiedrang en verantwoordelijkheidsgevoel een stuk groter zijn.

Focus je daarnaast op de sterke punten van je organisatie en maak van een zogenoemde 8 een 10: met 10-en maak je het verschil!

5. Do’s en dont’s aan de hand van testen (ABN Amro)

Do’s:

  • Meerdere call to actions op een pagina hebben geleid tot meer conversies
  • Relatief lege pagina’s converteren beter dan volle pagina’s
  • Google bezoek gedraagt zich anders dan niet-Google bezoek
  • Experimenten duren enkele weken, verwacht niet dat het morgen klaar is!
  • Vraag advies van consultants, dit scheelt veel tijd

Dont’s:

  • Test geen pagina’s met weinig verkeer, dan duren de testen heel lang
  • Maak – uiteraard – geen aanpassingen in de test-inhoud gedurende de test
  • Test niet zonder enige HTML kennis
  • Het testen van homepages of overige overichtspagina’s is lastig

6.    Hoe gebruik je webanalyse in het geval van een multinational (Toyota)

Houd rekening met verschillende stadia in het koopproces: zoals bekend, dien je online doelen om te zetten in simpele KPI’s waarop je acties kan uitvoeren. Wanneer er verschillende stadia bestaan waarin je klanten zich kunnen bevinden (denk bij het kopen van een auto aan bewustheid, informatie zoeken, overwegen, voorkeur en kopen), stel dan bij ieder stadium bijbehorende KPI’s op.

Vergelijk verschillende landen: zorg er allereerst voor dat alle managers met eigen internetmarketing campagnes (AdWords, banners, e-mails) één guide krijgen waarin staat hoe ze deze campagnes moeten taggen. Op deze manier krijg je een consistent beeld in je statistiekenpakket. Vervolgens kan je de prestaties van de verschillende landen afzetten in één diagram en bepalen welke het beste scoort. Leer van de besten en verander de slecht scorenden.

Heb geduld: het bepalen van de juiste KPI’s kan 6 maanden in beslag nemen. Het duurt meestal enkele jaren (misschien wel 4 à 5 jaar) voordat je webanalytics 100% goed gebruikt.

7.    Hoe volwassen is jouw organisatie op het gebied van webanalytics (Daniël Markus)

Aan de hand van het Maturity Model worden de volgende punten duidelijk in de groei naar een volledig data-driven organisatie:

  • Groei gaat stap voor stap
  • Technologie in de vorm van mooie en uitgebreide tools is niet voldoende (investeer 10% in de tools en 90% in o.a. mensen en processen)
  • Je dient een gebalanceerde afstemming te hebben tussen doelen, mensen en resources
  • Begin klein, ga van succes naar succes om de controle te behouden

Discussie- 1 reactie

  Webanalytics Congres 2009 zet de standaard voor 2010 | Webanalisten.nl

31 mei 2009, 14:20

[…] Webanalytics Congres 2009: 7 belangrijke take-aways (Tribal-IM) […]

Reageer hier op

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF