Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Webrichtlijnen: weet jij wat je gebruiker verwacht? Gebruikersonderzoek Tour for Life

Door: Suzanne van den Dikkenberg

Geschatte leestijd: 1 minuut

Wij hebben voor Tour for Life onlangs een gebruikersonderzoek uitgevoerd om te onderzoeken of de site verbeterd kon worden op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Tour for Life is een wieler-event dat als doel heeft geld in te zamelen voor kankeronderzoek. De uitkomsten van ons onderzoek waren zeer bruikbaar voor onze klant, want wat bleek: de functionaliteiten van de website sloten niet altijd aan bij de verwachtingen van de bezoekers. In dit artikel leggen we door middel van een kort videobeeld uit waarom inzicht in het gedrag van je bezoekers zo belangrijk is.

Webconventies

Bij Usability houden we sterk rekening met webconventies; dit zijn bepaalde webstandaarden en richtlijnen waar de online gebruiker in de loop van de jaren aan gewend  is geraakt. Door de webconventies op websites zo consistent mogelijk toe te passen, hoeft een gebruiker tijdens het navigeren op een site niet voor verrassingen komen te staan.

In de onderstaande video is goed te zien dat een gebruiker denkt te weten wat klikbaar is, maar dit blijkt in de praktijk anders te zijn. Dit zorgt voor verwarring en een verminderde gebruiksvriendelijkheid van de pagina van Tour for Life.

Wat gebeurt er
De gebruiker denkt dat de iconen communiceren en dat het mogelijk is om naar een dieperliggende pagina te gaan.

Waarom is dat een probleem
Een gebruiker verwacht dat een item klikbaar is en dat daarmee een doorverwijzing plaatsvindt. Doordat dit niet het geval is, kan een gebruiker niet meer vertrouwen op de opgedane herkenning van stijlopmaak en richtlijnen voor klikbare elementen.

Wat is de oplossing
Plaats een icoon alleen dan op een afbeelding wanneer die ook wordt ingezet als klikbaar element. Wanneer het niet de bedoeling is dat een icoon het doorverwijsmiddel is, plaats het icoon dan niet op het item.

Houd ook rekening met de visuele effecten waarmee gecommuniceerd kan worden dat een element klikbaar is. Op het moment van een hover (gebruiker gaat met de muis over het item) kan er,  door middel van kleur of verandering van grootte,  gecommuniceerd worden dat het item klikbaar is.

Tour for Life heeft ons adviesdocument gebruikt om de site aan te passen. Wil je ook weten of jouw website verbeterd kan worden voor je gebruiker en voldoet aan de webrichtlijnen? Neem dan contact op met je accountmanager bij Tribal.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF