Kennis - Het online marketing blog van Tribal

Online marketing is een vak apart en een wereld die snel verandert. Wij laten ons dagelijks inspireren door de nieuwste ontwikkelingen, tips & tools en allerlei nuttige toepassingen. Hieronder lees je welke kennis wij in huis hebben.

Website redesign checklist

Door: Erik Altink

Geschatte leestijd: 4 minuten

Dit artikel verscheen eerder op www.twinklemagazine.nl.

U heeft een nieuwe website en ondanks de lyrische reacties neemt het bezoek af en storten de conversies in. Wat is er mis gegaan en hoe had u dit kunnen voorkomen?

In veel gevallen heeft de daling in bezoekersaantallen en conversies dezelfde oorzaak en was het niet nodig geweest. Ik zal proberen aan te geven waar u op moet letten om grote problemen te voorkomen.

checklist nieuwe website

https://www.flickr.com/photos/dullhunk/2101058680

Waarom een nieuwe website?

U heeft ooit een website laten bouwen en deze heeft een lange tijd volstaan, maar eigenlijk past deze niet meer bij hoe u zich nu presenteert. Daarnaast is de bouwer van de website met de noorderzon vertrokken en bestaat het CMS niet meer. U zit met een systeem waar u eigenlijk geen kant mee op kunt en ontkomt er niet aan de website opnieuw te laten opbouwen. Aanpassen van het bestaande systeem is vaak kostbaarder dan een nieuwe website laten maken.

Een andere reden kan zijn dat uw website voor de gebruiker teveel obstakels heeft om uw website te kunnen gebruiken. Het kan voor de bezoekers zo’n uitdaging zijn iets te bestellen, dat ze dat liever ergens anders doen. Als er teveel moet worden aangepast dan kan het ook hier noodzakelijk zijn de website in zijn geheel aan te pakken.

De juiste aanpak

Besloten dat de website vernieuwd moet worden, vraagt u zich af “hoe nu verder?” Hoe voorkomt u dat het resultaat nog erger is dan waar u vandaan kwam? De reden waarom een nieuwe website een mislukking wordt, komt door het verkeerde antwoord op de volgende vraag. Waarom heeft u een website?

Als u op deze vraag niet het antwoord “voor mijn klant” heeft gegeven dan is de kans groot dat een nieuwe website tot problemen leidt. Er is maar één persoon die uw bedrijf (en website) bestaansrecht geeft en dat is uw klant! Dit wordt, zeker bij een technische noodzaak, bij een nieuwe website nog wel eens vergeten. Uw website moet gemakkelijk te gebruiken en te vinden zijn voor uw klant. Daarvoor moet alles aansluiten op die klant, vanaf de eerste zoekopdracht tot het vertrouwen op een goede afloop bij eventuele problemen na de aankoop.

Bij het bouwen van een nieuwe website moet de klant centraal worden geplaatst. Loop daarom door de volgende punten.

  1. Bepaal wie precies de (juiste) klant is. Uw doelgroep vindt u door uzelf af te vragen waarom u bestaat. Wat is uw filosofie? Uw filosofie bepaalt uw boodschap en de manier waarop u deze naar voren brengt.
  2. Als u weet voor wie u het doet, kunt u bepalen hoe u deze doelgroep vertrouwen geeft. Het design, de uitstraling van uw website, moet aansluiten op de beleving van de klant.
  3. Nu u weet waarom u en voor wie u het doet en een idee heeft over hoe het er uit moet gaan zien, is het belangrijk om na te denken over functionaliteit. Gaan bezoekers kopen vanaf uw website of wordt het belangrijk dat mensen zo snel mogelijk contact op kunnen nemen? Maak het hier niet gelijk te complex. Bedenk wat u in de toekomst nog zou willen en voorkom dat u daarin nu al beperkingen opwerpt.
  4. Nu u weet hoe u wilt dat bezoekers uw website moeten gaan gebruiken, kunt u ook bepalen welke doelen u wilt dat uw bezoekers gaan bereiken. Bepaal welke meetbare succesfactoren er in uw website zouden moeten zitten. Wat bepaalt of uw website wel of niet goed loopt? U kunt hierbij denken aan contactaanvragen, verkochte producten, weergaven van bepaalde video’s of downloads van bepaalde content. Het bepalen van wat u wilt meten, bepaalt mede over hoe u de website opbouwt en welke paden u moet optimaliseren. Vergeet ook niet om beoordelingen (zowel op uw eigen website als extern) bij dit onderdeel mee te nemen. Het is een belangrijk onderdeel van uw content en het beeld dat bezoekers van u hebben.
  5. Bepaal hoe uw doelgroep het internet gebruikt om te vinden wat ze zoeken en hoe ze dat zoeken. Dit bepaalt uw content strategie en de indeling van uw website. Een gevaarlijke valkuil hier is aannemen dat u wel weet hoe uw klanten denken. Doe een gedegen zoekwoorden onderzoek, praat met uw huidige klanten. Vraag sales en helpdesk over de vragen die klanten stellen. Helaas zijn zoekmachines nog niet zo slim om de zoekopdracht “knopjes voor deurkastjes” te beantwoorden met “bedoelde u deurbeslag?” Uw website zal zelf deze vraag moeten beantwoorden als u deze klanten wilt bereiken.
  6. Nu begint het bouwen. Welke technieken, programmeertaal, server of platform u gaat gebruiken, is ook weer afhankelijk van eerdere punten. Kies een techniek die aansluit bij wat u wilt, maar die ook optimale toegankelijkheid voor zoekmachines mogelijk maakt. Wat u niet wilt is een keuze voor een techniek die bepaalde doelgroepen uitsluit of die het voor zoekmachines een uitdaging maakt uw website te indexeren. Denk aan snel laden, goed toegankelijke navigatiestructuur en het vermijden van blokkerende technieken.
  7. Vergeet tijdens het bouwen niet te testen. Zodra er een gedeelte van de website wordt opgeleverd kunt u controleren of dit werkt zoals u verwacht. Het is ook al mogelijk om met uw doelgroep aan de slag te gaan. Laat vast een aantal klanten uw website testen (niet boordelen, want hoe mooi ze hem ook vinden, de vraag is of ze er ook mee kunnen werken!)
  8. Zodra u richting de realisatie gaat, is het belangrijk om te bepalen hoe u ervoor gaat zorgen dat uw huidige bezoekers uw nieuwe website gaan vinden. Zoekmachines moeten weten waar de oude content heen verhuist en bezoekers die via externe verwijzingen komen, wilt u ook goed leiden. Bepaal hoe bezoekers op dit moment op uw website komen (denk aan zoekmachines, interne verwijzingen, externe links, bookmarks) en maak aan de hand daarvan een migratieplan.
  9. Dit is ook het moment waarop u gaat bedenken hoe u ruchtbaarheid wilt gaan geven aan de lancering van uw nieuwe website en hoe u de reacties wilt gaan meten. Zo’n gebeurtenis is een kans op publiciteit. Ook een leuke actie en op die manier een groot publiek te bereiken is een optie. Maar ook als u besluit niets te doen is het belangrijk in de gaten te houden wat mensen van uw nieuwe website vinden. Wie gaat social media in de gaten houden, blog bestanden monitoren of e-mails en telefoontjes beantwoorden? Zit de webbouwer klaar voor het geval er dingen mis gaan?
  10. Op het moment van lancering is het van groot belang dat u alles nogmaals goed naloopt. Werkt alles technisch? Is de website snel? Zijn alle compressietechnieken goed toegepast? Kan een bezoeker door de website komen? Zijn er geen blokkades in de website voor zoekmachines? Zijn er geen verwijzingen naar ontwikkelomgevingen (denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen die gebruikt zijn tijdens het bouwen)? Zijn alle metingen goed ingesteld en worden de juiste doelen gemeten? Niets is vervelender dan lanceren en er later achterkomen dat er niets gemeten wordt en u dus niet weet wat de gevolgen zijn.

Dus…

Het lanceren van een nieuwe website is dus niet zo simpel en alhoewel het vergeten van een stap niet gelijk zal leiden tot een ramp, helpt het bovenstaande lijstje u hopelijk teleurstellingen te voorkomen. Waarschijnlijk kunt u diverse punten zo al invullen, maar besteed er in ieder geval even tijd aan.

Discussie- Geen reacties

Blijf op de hoogte van handige kennis en het laatste nieuws van je favoriete online marketing bureau:

INSCHRIJVEN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF